Djupströbädd i boxar jag hyr ut

sia

Trådstartare
Hej alla kunniga människor,

jag har hyrt ut boxplatser under våren (för första gången) som en väntjänst och avslutar nu det, det var för en period.Denne person ville ha djupströbädd vilket vi då har använt och det har känts fantastiskt lättjobbat. Nu vill jag börja hyra ut mer på riktigt och vill gärna fortsätta med en sådan här bädd till nya hyresgäster. Då vi jobbar mycket hemma kan jag i så fall stå för mockning (då det är ett relativt litet jobb) och jag känner att utifrån flera aspekter skulle det vara det enklaste för oss med en sådan bädd och kanske ses som bekvämt av den/de som hyr. Men hur gör men i en anläggning av sådant, alltså med betalning för material som för kalken/stalosan och den första ströet? Är det kotym att ta betalt för det eller ska det ingå i hyran?

Hur gör ni?
 
Hade jag hyrt in mig i ett stall där jag inte hade något val om strö och bädd så vill jag att det ska ingå i hyran. Själv skulle jag inte vilja lägga massor av pengar på något jag själv inte hade något val på.

Där jag står nu ingår strö i hyran, men då får man själv bestämma hur man ska strö och om man vill ha bedd eller inte. Vi får välja mellan kutterspån eller stallpellets.
Vi fick dock stå för uppströning av boxen själva. Med det ströet kostar det inte multum att strö upp en ny box men med en djupströbedd blir det ju en hel del mer i början :/
 
tack, för ditt svar Perla. det låter väldigt rimligt. och då skulle strö kunna ingå i hyran hela vägen så konstrar man inte till det.

och om jag inte tänker helt tokigt nu, så med en djupströbädd så blir det ju ganska mycket i början men vartefter tiden går så blir det inte så väldans mycket som går åt. alltså när bädden är "satt" så att säga.
 
Håller med Perla! Ingår bädden så ska den vara inbakad i hyran.
Dock kan det kanske bli lite knepigt om ni sedan inte mockar lika väl eller strör lika mycket som den som hyr boxen önskar. Hur skulle man kunna lösa det?
 
Ja men precis :).
Det är ju som du säger att mängden strö blir mindre ju mer bädden sätter sig. Men tänk på att det går åt olika mycket till olika hästar. Exempelvis som i det stallet ja höll till i för många år sedan, där hade dom djupströbädd. Araben jag var medryttare på va väldigt lätt att hålla ordning hos. Han bajsade i ett hörn och rörde inte runt alls i boxen. Grannen till honom däremot grävde upp mycket av bädden varje natt. Han va dessutom en mästare att få bädden dyngsur av kiss i hela boxen. Så till honom fick man lägga in en hel del nytt strö varje dag för att kunna hålla det torrt uppe på. Araben däremot fick man lägga in nytt max en gång i veckan och då inte ens en hel liten bal med halm :)

Som FlipTheFrog skrev så kan ju vissa hästägare vilja ha mer strö än ni tycker är lagom. Men då kan ni ju sätta upp ett pris på tillägget isf. Typ om ni har att det ingår 3 balar halm i månaden i hyran (plus uppströning av boxen från start) så kan ni ju sätta ett pris per bal extra som används som hästägaren får stå för, alt att du tar en lite högre summa per månad där allt strö ingår :)
 
För mig är djupströbädd en bädd som inte mockas alls utan bara strös på. Den mockas ut med maskin någonstans mellan en gång i månaden och en gång om året, lite beroende på takhöjd och höjd på väggar. Men det låter som om du vill ha sån permanentbädd där bajset mockas ut dagligen?
Min erfarenhet är att det totalt sett går åt mindre strö på det sättet än med växelströbädd. Så frågan är ju egentligen samma som om du har växelströbäddar, ska strö ingå i hyran eller betalas det separat?
 
Ska man köra med bäddar som koncept, alltså att alla ska ha det tycker jag också att en eller ett fåtal personer ska sköta dessa som du har tänkt. Risken är annars att bädden lätt förstörs, för det kräver lite finess för att få en fungerande bädd. Mitt första år med bädd (mockar ut bajset varje dag, tömmer kisskaka 1ggr/månad) var extremt tidskrävande faktiskt..bädden "brann" flera gånger och jag fick därmed bygga om den flera gånger innan jag fick in en bra teknik där miljön blev rätt. För a och o är ju en ren och torr bädd som absolut inte får lukta minsta ammoniak.

Sen som andra skrivit, får man inte välja strö eller bäddtyp själv så ska det inte vara en kostnad utöver utan det ska ingå i hyran.

Sen är ju frågan hur du vill göra ang kostnaden, ska det vara inköpspris, dvs gå jämt ut eller vill du gå med vinst? Om du vill gå med vinst så bör man ju lägga på ett litet påslag ber uthyrd plats på förbrukningen.
Jag tycker att du ska räkna med kostnad för strö samt förbrukningsmedel och egentligen även arbetskraft i hyran.
Även om kanske inte den dagliga manuella mockningen tar så mycket tid i anspråk så kanske det är klokt att bygga upp en buffert tills de tillfällena som bäddarna måste tömmas, om det krävs maskiner tex.
 
Sen kan det vara bra att ha en plan om det inte fungerar med bädd för någon häst, ex en som gräver mycket.
 
Oj, så många svar, tusen tack för ert engagemang FlipTheFrog, Warg, Dandylinn, Emor och Perla igen :)

Jodå, ni är så överens och det är jag med :) Ströet och viss förbrukningsmaterial ska ingå. Och liten vinst får gärna ingå, monetär alltså. Och en stor vinst för oss är att vi håller markerna öppna där vi bor.

Jag har varit fastighetsägare tidigare och van vid att folk vill ha det på lite olika sätt...om de tycker att vi mockar för lite eller mycket så går det säkert att lösa. Och även kanske ha en backup plan. Men precis som när jag hyrt ut lägenhet/rum tidigare så får man kommunicera innan om hur man vill ha det och hur man är, och sen skriva ordentliga kontrakt.

Jag har också redan märkt att hästar är olika fast vi bara haft några stycken, både i hur de gräver,rör sig och mängden bajs. Men tack för påminnelsen, det rä bra att höra från andra.

Men det här med definitionen på ströbädd...vet att det finns olika sorter men den vi har haft nu har man (efter ägarens önskemål) bara tagit det värsta bajset och sen lagt strö på och det har brunnit väldigt fint. Det har blivit en torr fin bädd. Inte varianten med en massa halm där man inte tagit ut något. Men vilken slags bädd skulle ni rekommendera, eller vad använder flest? (Blir förvirrad när jag googlar....) Om jag skulle tänka själv nu så skulle jag gjort det med Stalosan i botten och i huvudsak använt strö. Vet att torv har bättre uppsugning men har lite problem med att det är en hyfsat halvändlig naturresurs.
 
Vi har sedan många år permanentbädd där bajset plockas ut dagligen. Nuförtiden använder vi torv i botten och spånpellets på toppen. Det tycker vi ger en stabil och bra bädd även för den häst vi har som rör runt mycket i bädden. Det är hygieniskt och fräscht, lättarbetat och ekonomiskt. Vad menar du med strö? Spån? Halm?
 
Tack warg, spån menar jag. Menar du att du tar ut allt/det mesta bajset.. eller hur gör du?
 
Tack warg, spån menar jag. Menar du att du tar ut allt/det mesta bajset.. eller hur gör du?
Ja, vi tar ut allt bajs. Vi kalkar ev i botten (brukar inte vara helt nödvändigt med torv). Sen lägger vi på ca 12-15 cm torv. Första veckorna tar vi bara ut bajset och jämnar till boxen. Ganska snart börjar torven packa sig. Om det behövs lägger vi in ytterligare någon torvbal. Sen när detta känns stabilt, efter ungefär en månad, toppar vi med spånpellets (som vi löser upp genom att slå på hett vatten på dem, funkar även med kallt men jag tycker hett blir bättre). Vid det här laget är det en fast, sviktande botten och spånets uppgift är att hålla ytan torr. Det kräver lite fingertoppskänsla att få till det, men det är grymt bra när man lärt sig! Känns det lite extra fuktigt någonstans kan jag slänga på hela pelletsar där. (vi har en valack som har grym precision på kisset, allt hamnar på exakt samma plats)
Jag har tidigare haft permanentbädd med halm - där jag plockat ut bajset varje dag. Jag tycker det är mycket mer jobb och sämre resultat. Jag har även haft med bara spån, men då har jag köpt grovt spån från ett sågverk, kutter tycker jag funkar riktigt dåligt. Det får inte heller vara för fint spån, då blir det dammigt.
 
  • Gilla
Reactions: sia
Aha....skulle man kunna göra detta upplägget med spån från början och inte torv? Tror jag läste om det nånstans men då var det halm inblandat också tror jag...och det skulle jag vilja undvika av de skäl du nämner.
 
Aha....skulle man kunna göra detta upplägget med spån från början och inte torv? Tror jag läste om det nånstans men då var det halm inblandat också tror jag...och det skulle jag vilja undvika av de skäl du nämner.

Nackdelen med spån jämfört med torv som jag upplever det är att spånet inte ligger stilla lika bra. Med kutter tycker jag att det är väldigt svårt att få till bra bäddar, och för en del hästar går det inte alls. Med spånpellets skulle det kanske funka, det har inte jag testat. Förutom fördelen att torven ligger mer stilla så kan jag slänga ut torvbottnarna mer eller mindre direkt i rabatterna när jag slänger ut dem.
 
  • Gilla
Reactions: sia
Jag har en typ av bädd på mina hästar. Mockar bara ut kiss en dag i veckan. Har sågspån och det sätter sig väldigt snabbt, typ två nätter och ligger stilla. Jag ogillar när man låter en bädd bli hård som då spån som packar sig lätt kan bli. Så varje dag plockar jag ut bajs och "fluffar" upp översta 7-10 centimetrarna så det alltid är mjuk bädd för hästen att ligga på.

Har haft många olika hästar genom åren men hittills aldrig träffat någon häst där man inte kunnat ha en enkel bädd både med halm och spån.
 
Jag har torvbäddar där bajset plockas ut varje dag och torven rättas till. Det är den absolut enklaste, mest ekonomiska och dessutom den bästa bädden vi har provat och det även för hästen anser jag. Det tar ca 3 minuter/box att mocka och från installningen i augusti och till nu har vi använt 10 balar/box. Boxarna är 11 kvm stora och det behövdes 6 balar/box för att strö upp dem. Vi lägger in en halv bal då och då, mer behövs inte eftersom ingen torv tas ut (mer än det pyttelilla som sitter fast på bajset) utan vi fyller på enbart för att torven packas ihop och jag vill ha lite lös torv ovanpå "kakan". I valackens box är det en mjuk torr sviktande kaka i hela boxen men i stoets box är ca 75% av boxen en mjuk torr sviktande kaka eftersom hon gräver på de sista 25%. Det fungerar alltså även för en grävare då de oftast inte gräver i hela boxen (visst finns de också men då passar ju inte bädd alls) utan de har sina favoritställen som de gräver på. Däremot hade det aldrig fungerat med något annat strö ovanpå torven för hennes del eftersom det då hade blandat sig med torven.
Nu är visserligen mina hästar ute ca 16 timmar/dygn och när det är 10 grader eller varmare på natten och hagen är helt torr så går de ute även på natten. Det får man ju också ha med i beräkningen. Det går ju åt mer strö ju mer de står inne.
 
Fiorano och TinyWiny, jag tackar och bugar för all hjälp! Jag undrar bara hur ni gör från början när ni lägger grunden för bädden?
 
Jag kör spån eller torv i botten.

Före jag lägger bädden kalkar jag golvet ordentligt. Sen fyller jag upp med ordentlig mängd spån som får någon vecka eller två att börja packa sig eftersom att det till en början bara flyger omkring. Sen när spånet "sitter fast" dvs inte flyger omkring och hästen drar inte omkring på allt spån så toppar jag med ett lager halm. Det första halmlagret ska packa sig som en kaka över spånet så att det inte blandas ihop och det översta lagret är lite lösare.

Varje dag plockas bajset ut (tar max 5 min, renlig häst) och 1 gång i månaden töms kisskakan då vi står i ett stall m begränsad takhöjd kan man ju inte bara fylla på bädden heller utan måste ta ut en del med jämna mellanrum. När kakan tas ut fylls kalk och spån i hålet + på med ny halm
 
  • Gilla
Reactions: sia
@sia Alltså jag bara hivar in spånet. Kalkar inte och inga andra förberdelser. Rent ekonomiskt är det kanon för mig som hämtar spån själv. Gör oftast det var tredje vecka och då kostar det ca en hundring. Har sänkt min spånkostnad från när jag hade kutter med nästan 500:-/månad. Har två hästar och boxarna är ca 12 kvm.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp