djupa böjsenan

S

sofii

har just nu en häst här på vila under tiden han är skadad. djupa böjsenan på vänster fram har lossnat till 75 % pga överansträngning, han kom hit för ungefär en månad sen och före det var han hos en annan person, där skadan tyvärr förvärrades. ägarna har informerat om att han ska vila minst 4 månader, dock inte boxvila utan han går ute ca. 9 timmar om dagen. svullnaden har gått ner märkvärt men man märker ännu att senan är mycket tjockare, är inte heller varm längre. jag skulle vilja ha lite information och tips om hur ni har gjort för att ta hand om en sån häst på bästa sätt, har inte fått någon information av vet. om lindning lr kylning o.dyl., måste också tillägga att papprena från kliniken på något mystiskt sätt försvunnit så jag har inte med egna ögon fått läsa om skadan.

Sv: djupa böjsenan

har just nu en häst här på vila under tiden han är skadad. djupa böjsenan på vänster fram har lossnat till 75 % pga överansträngning, han kom hit för ungefär en månad sen och före det var han hos en annan person, där skadan tyvärr förvärrades. ägarna har informerat om att han ska vila minst 4 månader, dock inte boxvila utan han går ute ca. 9 timmar om dagen. svullnaden har gått ner märkvärt men man märker ännu att senan är mycket tjockare, är inte heller varm längre. jag skulle vilja ha lite information och tips om hur ni har gjort för att ta hand om en sån häst på bästa sätt, har inte fått någon information av vet. om lindning lr kylning o.dyl., måste också tillägga att papprena från kliniken på något mystiskt sätt försvunnit så jag har inte med egna ögon fått läsa om skadan.

Om böjsenan är skadad med hela 75% och går ute 9 timmar i sträck så är det ytterst viktigt att hästen dels inte blir påtvingad rörelse från andra "lekkamrater" och absolut är hårt lindad på det skadade benet och ett stödbandage på det andra. Djupa böjsenan måste till varje pris utsättas för så lite stress som möjligt genom avlastning i belastningsfasen och främst i själva överrullnings fasen. Ju mindre genomtramp och ju snabbare överrullning desto mindre stressas djupa böjsenan.

Detta gör man enklast med som jag skrev bandagering och viktigast av allt, ett avlastande sjukbeslag med kort tå för snabb fri överrullning, samtidigt som detta sjukbeslag måste stabilisera upp själva hovbenets bakre del.

Sedan är vikten av kylning ytterst viktigt och det duger inte med att kyla en gång om dagen i en timme utan 20 minuters kylning, bandagering och frivillig rörelse i 2 timmar, därefter ny kylning och bandagering osv.

Det är ingen lätt konvalescent uppgift du fått och jag önskar dig lycka till.

Jag bara undrar HUR man har ridit en häst om det händer en sådan här sak pga ÖVERANSTRÄNGNING??????? Kanske inte du vet förstås?

det undrar jag också, har som sagt inte fått mycket detaljer, vet bara att hästen gått på ridskola och har gått MÅNGA lektioner/dag. om utevistelsen var jag också mycket tveksam men fick bestämda instruktioner om att han inte ska vara inne mer än vad han är pga. att han lätt blir stressad och börjar vandra om han är instängd i boxen. på natten har jag haft värmebandage, fick dt tipset av en tant som haft många senskadade hästar, värmen hjälper tydligen senan att läka. ska försöka börja ha stödbandage i hagen också. tack för tipset :) kan verkligen behöva alla tips me denna häst.

min häst skar av halva sin böjsena, han fick ett riktigt stödbandage som han skulle ha hela tiden, det var ett riktigts svårt bandage att lägga, först skulle man ha ett tjockt lager bomull, sen en gasbinda,(Hårt) sen dubbelt lager papper som snurrades runt benet, gasbinda(hårt) papper igen, gasbinda, papper igen och sen gasbinda igen, sen wetrap eller vad det nu hette. Detta skulle bytas minst var 3é dag, detta hade han i mer än 5 månader innan vi fick sluta, från början var det strikt boxvila/sjukhage, och fortfarande får han bara vara i sjukhage, men motion 2 ggr/dag 20min och det är 6 månader sedan han skadades...

hoppas det fixar sig med din häst oxå, alltid lika tråkit med skadade hästar :(. fick se papprena från kliniken första gången igår, enligt vet. ska han börja sättas igång ren i slutet av januari, har tydligen vilat i 4 månader redan (har dock bara haft honom i ca 1). får se hur senan börjar kännas efter promenaderna, de senaste dagarna har den varit jättefin, inte alls svullen eller varm, får hoppas det fortsätter så.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 896
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Jag är ryttare på en 5årig travhäst, som tyvärr haft väldigt otur i livet. När han var 2år gammal var det ett ligament i hoven som...
Svar
0
· Visningar
1 106
Senast: emiko91
·
S
Hästvård Hej! Jag vill skriva till alla er som känner er orutinerade och osäkra när det gäller vården av era hästar, ta hjälp! Snälla ta hjälp...
Svar
12
· Visningar
1 201
Senast: missmuppsan
·
N
Hästvård Häromdagen var det några (vuxna!!!) IDIOTER som lekte med sina crossar på fältet nedanför stonas hage, hästarna sprang som tokar halvt i...
Svar
10
· Visningar
2 418
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka