Lyan
Trådstartare
De måste vara stilla och det är ganska bökigt att sätta röntgenplattan i rätt vinkel. Man kan inte röntga med samma teknik som på oss människor pga anatomin i hundens mun. Svårt att förklara så här.
Dessutom är plattan väldigt dyr så man vill inte riskera att den blir tuggad på.
Ja, då förstår jag att man inte vill riskera något när det är så dyrt. Jag är rätt säker på att min förra hund hade klarat det, men de jag har nu hade inte legat tillräckligt stilla. Poppy kanske beroende på humör, men inte Bella eller Pärla för Bella är en dramaqueen deluxe och Pärla blir rädd när hon inte förstår vad som händer och man inte kan lugna henne pga hennes dövhet. Så jag hoppas verkligen att tänderna de har kvar håller sig fina för det är så läskigt att behöva söva dem, speciellt Pärla när hon är så liten, har blåsljud, lite trånga luftvägar och börjar bli gammalJa eftersom de ska vara stilla med en platta i munnen på olika ställen (precis som för oss människor) så måste de vara sövda. Utrustningen är dyr så hunden får absolut inte tugga.
Jag har kunnat röntga min ena hund vaket men det är exceptionellt och gjordes enbart för att jag är personal och har en extremt duktig hund.
Risken att få utrustning förstörd och dåliga bilder är annars för stor.