Djävulsklo

P

Paryscha

Jag har blivit rekomenderad att använda djävulsklo till min häst som har haft en inflammation i gaffelbandsgrenen som har gjort att han fått en urkalking där. Jag var i väg med honom till atg 15aug och fick diagnosen och sedan var jag där 14dec på återbesök och vet. sa att inflammationen inte fanns kvar (ingen reaktion, 0a på böjprov och 0a vid longering). Nu har jag fått ett träningsschema av en tjej som är jätte bra på hästarnas anatomi, och hon rekomenderad mig att ev. ge djävulsklo, därför undrar jag om någon av er har någon erfarenhet av den örten?
Var i från har ni köpt den, kostnad?

Mvh sarah som funderar för fullt:angel:

Sv: Djävulsklo

Jag gav det till min häst i höstas. Han var halt pga övervikt :angel: efter betet. Han fick Finadyne av vet, vilket inte fungera.. Provade då Djävulsklo, med mycket gott resultat. Ohalt inom 2 veckor, så vi kunde komma igång med ridningen igen!
Köpte det av Borgeby Kryddgård, de har både hackad och malen, till överkomligt pris..

Lycka till!

Hur myket skulle du ge till din häst om dagen? Hade du hackad eller malen?
Hur länge lät du din häst gå på det?

// Sarah

Jag gav det till min häst i höstas. Han var halt pga övervikt :angel: efter betet. Han fick Finadyne av vet, vilket inte fungera.. Provade då Djävulsklo, med mycket gott resultat. Ohalt inom 2 veckor, så vi kunde komma igång med ridningen igen!
Köpte det av Borgeby Kryddgård, de har både hackad och malen, till överkomligt pris..

Lycka till!

Tror det var 10 - 15 gram per dag.. Tog den hackade, den är billigast..;)

Tycker det är konstigt att ingen annan har svarat dig, vad jag har hört är det ändå ganska många som använder sig av det.

Min häst hade erlichias för några år sedan, som gick rätt hårt åt på hennes leder. Hon fick behandling med tetracykliner och hältorna och det kroppsonda försvann. Däremot var hon stel och ovillig till att röra sig vissa dagar när jag skulle börja bygga upp henne igen, och då gav jag Dk på vets. inrådan.
Hjälpte mkt bra!
Har provat både torkad rot (hackad) och flytande. Flytande gav noll nada resultat, roten däremot hjälpte mkt bra!:)

Tänk bara på att Dk inte är snällt mot magen, så ge gärna något magstabiliserande under tiden (probimin tex)

Jag har också använt det till min gamling. Han blev lite stel på ålderns höst men när jag började ge DK tog det ca 14 dagar och sedan blev han mycket bättre. Jag gav det i flytande form ca 30 ml per dag.
Trots att min hade en känslig mage reagerade han aldrig på DK.

tänk bara på att de smärtstillande (och antiimflammatoriska) egenskaperna hos djävulsklo är jämförbara med kortison och fenylbutazon, så blir hästen halt av ridning igen är det inte säkert att det märks. rekomenderad dos är 15 gram hackad rot dagligen till stor häst

Nån mer som provat Djävulsklorot från Borgeby?
Jag har precis beställt därifrån, ger det mer effekt än den flytande DK?

**KL**
Lite intresserad av att lära mig mer om örter. Detta med djävulsklo låter absolut superintressant, men samtidigt svåranvänt. Hur använder ni det? Under vila, igångsättning eller mer eller mindre alltid? Jag har inte funderat på den här örten tidigare, men den verkar användas flitigt (har missat mycket kan jag märka)
Skulle vara kul att få lite mer kött på benen..
U

Jag använder det periodvis då pållen är knackig i bakbenen.
Anses ju vara bra för lederna och artrit.
Har använt mig av flytande innan, men ska prova det i den torkade formen nu.

Har jag någon gång använt Dk så har jag tagit flytande, effektivare och tas snabbare upp i kroppen. Hackade örter kan ta ända upp till 14 dagar innan effekten visar sig, medan man med flytande får resultat inom några få dagar. Därmed har inte kroppen full absorption, men effekten är ändå snabbare med flytande.

Jag har använt dels den här varianten http://www.hippsonshopen.se/product.../2619?osCsid=711596c1cf98c79394cea68038980677

Men även den här, som är enklare för mig att få tag i samt att den ger precis samma resultat

http://www.equimins.se/pages/products/product.detail.asp?ProdID=100102#

Hej,

Jag har anävnt Djuvulsklo en gång till Lukas nu efter jul. Han fick kotledsinflamation och jag satte in det direkt vid misstanke och vila, sedan besök på ATG och han sprutades. Dock blev han bra med en sprutning + Djuvulsklo en behandling med medlet från Equimins
http://www.equimins.se/pages/products/product.detail.asp?ProdID=100102#. Körde en hel flaska och gav dosering för stor häst.

Jag vet inte om det hade effekt men jag inbillar mig ju det... Ska köpa hem en flaska till så jag har det hemma. Dock rider vi inte på det utan vilar under hela behandlingen.

~Ingrid

Senast ändrad av en moderator:

Jag använder det periodvis då pållen är knackig i bakbenen.
Anses ju vara bra för lederna och artrit.
Har använt mig av flytande innan, men ska prova det i den torkade formen nu.

Tack för svaret. Jag funderar mest över hur man rider på det om det är smärtstillande (och antiinflammatoriskt). Risken finns ju att hästen inte är helt ren egentligen men att det kamufleras av djävulsskon? Det verkar ju vara ganska kraftfullt på en del hästar vad jag har förstått. Kör du på med vanligt arbete där eller är det under en "viloperiod"?
U

Pållen får det ju i perioder när jag märker att han blir stel. Han tävlingsrids inte för tillfället heller utan det blir mest promendadridning.
Vet däremot en som gav sina hästar DK och tävlade i dressyr.
Tror inte det är olagligt då DK inte visar sig på dopingprov.:confused:

Jag hare läst här på Buke att det inte är helt ovanligt att det används på tävlingshästar. Funderade mer på om det inte finns en risk att man tycker hästen känns ren o fräsh, och då är det inte omöjligt att den inte alls är ren när man plockar bort örten, och att man kanske ställt till med mer problem? Detta är frågor, jag är nyfiken, och ska alltså inte ses som kritiska frågor.. ;)
Sedan kan jag ju gissa att en läkning kan påskyndas om hästen kan ha ett så normalt rörelsemönster som möjligt, med tanke på cirkulation etc..
U

Jo men så är det, om man börjar ge Dk så får man anta att det finns en orsak. Eftersom den har en smärtstillande effekt samt även är antiinflammatorisk så ger man ju den till häst som är ofräsch, naturligtvis ska man inte rida och träna en sådan häst.
Jag tycker att det är ok om man ger Dk under en rehabtid och igångsättning, men för att maskera ett problem kan aldrig ge en hållbar häst i längden. Ger man Dk samtidigt som man tränar hästen för tävling, då är man nog bra korkad i mina ögon.

Pållen får det ju i perioder när jag märker att han blir stel. Han tävlingsrids inte för tillfället heller utan det blir mest promendadridning.
Vet däremot en som gav sina hästar DK och tävlade i dressyr.
Tror inte det är olagligt då DK inte visar sig på dopingprov.:confused:
Om man läser vad som står i djurskyddslagen så är det olagligt om man anser att DK har ngn som helst smärtstillande/antiinflammatorisk effekt, att sen STC inte anser att det går att komma åt beror på juridiska teknikaliteter som jag tagit upp tidigare.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 033
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka