Djävulsklo

gunhild

Trådstartare
Har letat på forumet men mest hittat gamla trådar. Ngn som använt/använder detta till sin häst och kan berätta lite? Varför ger du det? Har det gett den effekt du önskat? Hur mkt ger du? Står på den förpackning jag köpt att man ska ge 10-30 gram per dag men det känns rätt så "brett", hur mkt ger du och hur stor är hästen? Hur är det med tävlings karens? Hittar inte så mkt info om det heller....

Sv: Djävulsklo

Ger det till min 25-åriga häst för att hon ska må så bra som möjligt. Är man 25 lär man ha en del stelheter som inte går att göra något åt och min häst blir mjukare o smidigare med DK, då funkar hon bättre att rida och på så vis mår hon bra för att hon kan röra sig bättre genom kroppen. Mer livskvalitet alltså. :)

Det funkar jättebra. Man märker viss skillnad på hästens sätt att röra sig. Hon är givetvis inte halt utan DK, men lite stelare i kroppen.

Vi ger ett mått, tror det är 20 ml i det, har för mig det är typ 15 g. Hästen väger 580 kg. Vi har vid enstaka tillfällen dubblerat dosen när det varit något speciellt som ömma sulor efter vintern eller liknande. Det har ju en viss smärtstillande effekt vid högre dos.

Tävlingskarens är 96 h före tävling (4 dygn).

Tack för svaret. Har en 13 årig häst som har haft lite problem med kotledinflammation. Har varit mkt bättre de senaste åren och vui har sluppit behandla, har tidigare gett glukosamin men inte märkt ngn större skillnad. Hästen är väldigt rörlig (på gränsen till överrörlig) och jag tror att orsaken till problemen vi har haft är dålig ridning eftersom hon har väldigt lätt för att gå på bogarna och när det har blivit bättre så har även inflammationerna kommit allt mer sällan. Vill använda det som en kur då och då för att hjälpa henne lite och att förebygga. Vi tävlar en del dressyr så jag vill gärna ha koll på karensen. Står det 96 h på din burk/förpackning? På min står ingen alls och på vissa sidor jag har kollat på står det 14 dygn...

Ngn annan som ger eller har gett???

Om jag vet att hästen har ömheter som är undersökta som inte går att åtgärda, då skulle jag ge djävulslo. För leder med artrit eller artros väljer jag hyalorsyra, mjukar upp leder och ger den bättre förutsättningar för att fungera mjukare.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 761
Senast: svea
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka