Sv: Djävulsklo och Artritis?!
Lord Owen skrev:
Jo, min häst har ju också lite trassel med sin has. Först trodde de att det var spatt eftersom det på röntgen kom fram att han hade något kostigt i hasen som byggts upp under flera år. Men han har svarat så bra på behandlingen, dvs tuppkam osv.
Hqan har alltså inflammationer i hasens glidleder. Skulle det där DK vara något som skulle funka på honom? Funkar det antiinfmallatoriska alls om det redan är en inflammation i leden? :smirk:
Det antiinflammatoriska sätts ju oftast in när du HAR en inflammation, så svaret på sista frågan är ja. Sen ska man vara medveten om att varken butta eller DK brukar 'klara av' en redan existerande ledinflammation, där krävs starkare grejer. Men med en lindrig/begynnande inflammation kan butta (eller DK då) fungera.
OBSERVERA att vissa hästar inte svarar ALLS på Dk, medan andra svarar lika eller nästan lika bra som på butta.
JAG skulle inte blanda in djävulsklo i det här läget, utan låta veterinärerna göra sitt. Och sen när han förhoppningsvis är friskförklarad fundera på att ge DK under perioder när han har det extra jobbigt (jmf med min, som har en defekt på en rullkam i hasleden, väldigt ovanligt och fascinerar veterinärerna till max, de har aldrig sett något liknande) vilket i hans fall är när underlaget är tungt. Så blir det djupsnö eller lera i hagen och jag ser att han börjar bli lite ansträngd av det får han en kur DK eller Butta (beroende på hur 'illa') det är. Och som t ex idag när han fnattat runt som en dåre under dagens ridutr, på stenhårt och ojämn mark, så får han DK under 6-7 dagar.
Men som sagt, jag skulle nu inte blanda in det alls i din hästs fall. Utan låt veterinärmedicinen verka och se hur det går. Dvs ge det en chans att bli bra eller iaf se hur det blir UTAN att i nuläget trixa med DK. Det är ju iaf inget du ska ge 'hela tiden' sen.
Däremot kan du ge det om vet färdigbehandlat men du har lite reaktioner kvar t ex.
vad är prognosen för din häst btw? *nyfiken*