Djävulsklo, hur länge sitter smärtlindrande effekten i?

Ektopia

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur länge kan man räkna med att den smärtlindrande effekten av djävulsklo sitter i efter avslutad kur?

Det uppstod en diskussion i stallet här om dagen, själv har jag ingen erfarenhet av djävulsklo. Tänker ifall man till exempel vill sätta ut det inför återbesök hos veterinären.

Någon som har erfarenhet av det?
 
Min erfarenhet är att den smärtlindrande effekten av djävulsklo är ytterst marginell men som @Boj säger så är det antagligen bäst att gå efter karenstiden om man är orolig.
 
Som rubriken lyder, hur länge kan man räkna med att den smärtlindrande effekten av djävulsklo sitter i efter avslutad kur?

Det uppstod en diskussion i stallet här om dagen, själv har jag ingen erfarenhet av djävulsklo. Tänker ifall man till exempel vill sätta ut det inför återbesök hos veterinären.

Någon som har erfarenhet av det?
Inför veterinärbesök brukar det vanligtvis vara minst två dygn utan smärtlindring om NSAID används så det är väl minimum skulle jag säga men själv hade jag inte velat undersöka utan att smärtlindringen till 100% är borta och därför gått på karensreglerna. Det är ju svårt att säga när all smärtlindring har gått ur helt och hållet även för en människa och det kan ju vara avgörande vid en veterinärundersökning att all smärtlindring verkligen är helt borta för att kunna hitta vad som felas. Vad som gäller bör ju den veterinär som man i samråd med har satt hästen på djävulsklo kunna svara på.
 
Jag skulle fråga veterinären. Min veterinär säger 3-4 dagar för metacam innan ny koll, det kanske man kan ha som riktmärke annars.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
5 474
Senast: Ava22
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 719
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 674
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp