Diverse undringar om utrustning.

H

Hippokondriker

Planerar att debutera i fälttävlan i vår om jag lyckas ta mitt "kort" snart. Har ridit mycket fälttävlan och ren terräng i England på 90 talet och även en del på ponny i Sverige på 80-talet, men nu är det ju en stund sedan...

I England hade jag alltid 'Westropp Over-reach Boot' (Klapprande plastboots) liksom de flesta andra. Jag tycker de är jättebra, men fick en kommentar på en hopptävling för några veckor sedan om att de kunde vara farliga (varför framkom inte...). Jag hade dem bara fram, men undrar om "ni" fälttävlansryttare brukar
a) använda boots bara fram eller på alla fyra?
b) använda klapperbootsen, eller är de hopplöst "ute" eller dåliga eller vad finns det för alternativ som är bättre och varför?

Sedan undrar jag om ni brukar ha sadelgjord med magplatta i Hoppningen eller terrängen eller inte alls. Skulle den kunna vara farlig på något sätt?

Jag har ingen dressyrsadel (än) utan får glatt nöja mig med hoppsadeln även i dressyren - skulle jag få använda magplattan i dressyren också då och därmed slippa byta innan hoppningen, eller skulle det vara emot reglerna?

Rider man fortfarande med färgglada tröjor och matchande "silk" (hjälmöverdrag)?

Brukar man i Sverige ha en "riktig" plastrong (en som knyts) runt halsen när man rider för att skydda nacken vid eventuellt fall? Tror nästan det var en regel att man var tvungen att ha det i England (kallades "stock"). Jag hade det alltid iaf, även om man blev kräkfärdig och det kändes som man skulle strypas för den satt inte löst direkt.

Brukar ni knyta upp svansarna på hästarna? Tror vi gjorde det på ponnierna här i Sverige (på stenåldern) men inte i England.

Tacksam om någon orkar försöka besvara mina frågor, även om det blev lite rörigt... Känner mig minst sagt ringrostig och vill inte göra bort mig mer än nödvändigt;)

Sv: Diverse undringar om utrustning.

Ingen sanning men mina synpunkter :laugh:

Beror på hästen, vissa alla 4.

b) använda klapperbootsen, eller är de hopplöst "ute" eller dåliga eller vad finns det för alternativ som är bättre och varför? ;)
De är inte så vanliga. Vanligare på ponny. De flesta använder boots typ Prof Choice som sitter på plats, dvs inte snurrar.

Sedan undrar jag om ni brukar ha sadelgjord med magplatta i Hoppningen eller terrängen eller inte alls. Skulle den kunna vara farlig på något sätt?
Vissa hästar japp. Andra nej. Beror på hur de använder sina ben. :angel:

Rider man fortfarande med färgglada tröjor och matchande "silk" (hjälmöverdrag)?
Inte så vanligt med hela kittet. hjälmöverdrag är ganska vanligt. Överdraget gör ju också nytta om man har en trög yta på sin hjälm!

Brukar man i Sverige ha en "riktig" plastrong (en som knyts) runt halsen när man rider för att skydda nacken vid eventuellt fall? Tror nästan det var en regel att man var tvungen att ha det i England (kallades "stock"). Jag hade det alltid iaf, även om man blev kräkfärdig och det kändes som man skulle strypas för den satt inte löst direkt.
Nej.. några har säkert riktig plastrong, andra färdigknutna och en del ingen alls.

Jag har bara fram, tycker det blir lite mycket och klumpigt med bak också

b) använda klapperbootsen, eller är de hopplöst "ute" eller dåliga eller vad finns det för alternativ som är bättre och varför?
Hopplöst ute och hopplöst jobbigt ljud :p Jag använder Sprenger gummiboots som man drar på, de är riktigt bra, sitter kvar och skaver ingenting. Annars finns det massor av olika neoprenboots

Om jag har broddar har jag den

Jag har ingen dressyrsadel (än) utan får glatt nöja mig med hoppsadeln även i dressyren - skulle jag få använda magplattan i dressyren också då och därmed slippa byta innan hoppningen, eller skulle det vara emot reglerna?
Jag har ridit dressyren på unghästar med hoppsadel och magplatta, ingen sa något då iaf :)

Färgglad absolut, vissa har sånna dräkter, men jag tycker det ser så pösigt och klumpigt ut. Finare med västen överst och sen en tajt tröja under i matchande färg med hjälmöverdraget i så fall

Alltså i terrängen? Eller dressyren? Jag har ingen, men det finns en nackkrage till vissa säkerhetsvästar man kan ha...

Brukar ni knyta upp svansarna på hästarna? Tror vi gjorde det på ponnierna här i Sverige (på stenåldern) men inte i England

Nej... Flätar svansroten däremot :laugh:

Tack för era svar. Jo det är ju ett jobbigt ljud med klapperbootsen... fast de nyaste är inte lika högljudda. Får kolla vid tillfälle på alternativ, men tills dess får folk stå ut med vår enmansorkester:o

"plastrongen" var främst vid terrängridningen, även jockeys (amatörer på point-to-point) hade detta runt halsen då iaf (ca 10 år sedan). Sen kunde man väl använda samma plastrong vid dressyren lite lösare knuten och eventuellt med någon nål i.

Tror jag kör en låg profil med svart tröja (under västen - behöver definitivt inte bli pösigare eller klumpigare...) och svart hjälm. (minsta möjliga uppmärksamhet, förrutom klapprandet då :angel:)

Magplatta på med, kanske även vid dressyren - ska fråga tränaren om detta.

Hoppas jag kan komma till start nu då när jag redan luskat ut vad jag ska ha på mig!;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka