Div III vad gäller???

F

Fialotta999

Hjälp mig att tolka nedanstående (Västra Götaland distrikt):

Ekipaget
Ekipage får inte ha startat i LA och uppnått 62% eller mer eller varit placerad i LA. Ekipage får inte ha startat högre klass än LA. Inte heller startat i lag och uppnått 62% eller mer i högre serie, på lokal tävling eller högre innevarande år eller året innan. Detta gäller alla klasser på hela
tävlingen.

Detta står i reglerna för division III dressyr lag. OM man då har startat LA i div II (fick rycka in som reserv så döm mig inte så hårt varför jag överhuvudtaget startade en LA....) men fick 59% får jag då starta en LC:1??

Sv: Div III vad gäller???

Ja, du får starta.
Det som menas är att du inte får ha tävlat i klasser högre än LA, exempelvis MSV eller FEI som det blir för ponnyer, eller om du har över 62% i LA så får du inte starta.
Du har startat LA, men inte nått upp till 62%, därför får du lov att starta.

Jag ringde faktiskt förbundet och frågade om just det här. Och om du ridit LA på 62% eller över så får du inte starta i någon av klasserna under tävlingsdagen för div 3. Alltså inte förklass eller även om du inte är med i något lag.

För mig som ridit två LA i hela mitt liv och fått 62,11% kändes det rätt surt ... Det är ju inte direkt så att jag riskerar att utklassa någon i LC eller LB ...

Men div 3 ska enligt förbundet just vara till för att locka nya och oerfarna ekipage till att våga tävla.

Men div 3 ska enligt förbundet just vara till för att locka nya och oerfarna ekipage till att våga tävla.

Tänk om man hade ett så bra distrikt. :angel:
I mitt distrikt brukar det vara minst ett riktigt bra (etablerat) ekipage i åtminstonde 7 lag av 10.

Det är ofta skillnad på vad distriktet vill och hur klubbarna ser på det.... Grundtanken är ju att oerfarna ekipage ska få ut på tävlingar, men det finns ju faktiskt erfarna ryttare som vill rida Div. III, för att få rida i ett lag. Rida i lag idag gör ju att du är garanterad start i minst två klasser under tre helger, just när det är så mycket utlottningar hela tiden...
Många gånger kan det faktiskt vara svårt för klubbarna att få ihop tillräckligt mycket ryttare i ett lag och är glada över vilka som anmäler sig till laget. Hoppryttarna brukar ofta inte vara intresserade och dressyryttarna har redan överkvaliciferat sig...

Det står inget i TR om placering. Säg att jag rider LA och vinner på 60%, aldrig ridit på högre procent än det på den hästen så får jag rida Div III.

Hade jag ridit på 65% men inte fått någon placering överhuvudtaget hade jag inte fått starta i Div III.

Så oavsett om man åker hem med rosett eller inte så handlar det i slutändan om procenten eller höga klasser man startat. Man kan på ponnynivå faktiskt rida FEI inledande utan att ha kommit upp 62% i LA.

Det står visst om placering: Ekipage får inte ha startat i LA och uppnått 62% eller mer eller varit placerad i LA.

Första meningen!

My bad! Börjar nog bli dags för att avsluta för dagen här snart... Tackar för rättelsen!

Liknande trådar

Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Billy
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 440
Senast: Hippocampus
·
Dressyr Vad tycker ni? Det kommer iaf att bli mycket färre Msv-starter nästa år;)
2
Svar
29
· Visningar
6 825
Dressyr Jag funderar en hel del när jag sitter på läktaren och ser barn tävla dressyr. Nu pratar vi lokala klasser. Varför går föräldrarna med...
2
Svar
31
· Visningar
3 443
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38