div I, II & III

K

Kajsafreak

Jag har läst många trådar om hur högt klasserna(Lätt:A,B,C,D) är. Men hur högt är det i div II t, ex? Alltså på ponny? Jag funderar på att ställa upp i div II eller III för min ridskola. Men jag vet inte vilken höjd som passar mej. Är med i ponnycupen just nu. Där är maxhöjden 80 cm. Den ligger ofta på 70-80. Det hoppar jag utan problem. Vilken div skulle passa mej? :crazy:
:rofl:Tacksam för svar:rofl:

Sv: div I, II & III

Div I går i LB, LB och LA (tre omgångar, i alla fall i Skåne)
Div II går i LC
Div III går i LD

I samtliga klasser får omhoppningen var 5-10 cm högre.

Sen kan du ju kolla hur höga dessa klasser är för just din kategori på ponny. Eftersom du inte skrev hur stor ponny du rider kan jag inte veta exakt hur högt det blir.

När jag var med i div II för ngt år sedan så gick de två första omgångarna i LC och tredje omgången+finalen i LB. Så jag tror det kan variera lite mellan olika distrikt.

Ja, jag håller med dig där. Det varierar nog från distrikt till distrikt! I Skåne finns ju inte ens div III..
Men generellt kan man väl säga att div III är LD, div II är LC och div I är LB. :)

i värmland är iaf
divIII LD LD och finalen LC
DivII LC LC och finalen LB
div I har jag inte tävlat men antar att det är LB LB och finalen LA:D

Här har de ingen div 3 i år. Men jag minns att det var LC, LC och LC+5.
div 2: LC+5, LB och LB+5
div 1: LA, LA, LA och MSVB

Junioren/YR får hoppa omgångarna 10 cm lägre.

(såg just att ponnyerna har annorlunda här, jag har skrivit för storhäst)

tänkte väl för vi har haft LB LB och finalen LA ;) ponnyer alltså. i div 1

Det är kanske för att hindra föräldrarna från att hetsa upp barnen i högre klasser innan de riktigt är redo. Tror jag iaf...

Jag ska nog vara med i div 2 i år :) Omhoppningen blir ju 10 cm högre så det lär vara svårt nog för mig för i år :)

Jag har hoppat på tävling 70 cm med en B-ponny och 80 cm på en C ponny flera gånger. Har aldrig tävlat me D ponny(såklart hoppat, men vet inte hur högt), men hoppar ibland häst och hoppar ca 1 m då. Har dock aldrig tävlat stor häst heller.
Tack för alla svar, dom har hjälpt mej asmycke! :bump::banana::bump:

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Hejsan, nu är det snart dags för min övergång till storhäst. Jag är en tjej som ska fylla 14 detta året (2017), och är 161cm över havet...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Lingon
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka