Hästarna BLIR kladdiga av de flesta eksemprodukter man ska smörja dom med! Sätter man dessutom ett täcke utanpå som trots allt stänger ute en del av luften så blir det inte bättre. MEN- det räcker oftyast inte med att tvätta. Torra eksem kliar mer, och smörjer man med något klådstillande och insektsrepellerande så underlättar man mycket för hästen!
Hellre en kladdig häst än en utan man och svans med stora sår istället, enligt mig...
AVS14 kladdar inte, och är bra klådstillande men skrämmer inte bort insekterna och åker av i regn. Det går åt ganska mycket för att hålla hästen någorlunda kli-fri, en flaska (ca 160 kr) räcker till min ponny ca 2 veckor med smörjning 2 ggr/dag...
Använder nu Nylanders Hästkräm som är bra, får bort insekterna. Hästen och man själv luktar ständigt tjära, men vad gör man inte för ögonstenen... Vissa hästar tål inte Nylanders, min gör det inte runt juvret och mellan bakbenen, där använder jag en hemmagjord salva med ringblomma och några droppar beckolja i.
Det finns massor av kladd att prova, men viktigast av allt är nog täcket och att ha något som skyddar mot insekterna...