Sv: Distriktsveterinärerna bort : (
Här är distriktsveterinären tyvärr väldigt strulig!
Det är en grym omsättning på veterinärer, de jobbar ofta bara mkt kort tid. Vilket leder till att de har dålig koll på veterinärernas kompetens, de hittar inte i distriktet utan åker fel, får fel information för den som svarar är inte den som kommer ut osv.
Så även om man alltid kan få fatt på en distriktare på jourtid här, så är det inga garantier att det ger bättre djurskydd!
En stallkamrats häst fick foderstrupsförstoppning sent en kväll.
Distriktsveterinären ringdes ut, en ny tjej som precis börjat kom. Redan från början tyckte jag hon uppförde sig underligt, var både tafatt och konstig.
Hon skulle slanga hästen, hästen står blickstilla (snällare och tåligare häst får man leta efter), men hon får inte ner slangen. Hon börjar då högljutt klaga över att hästen är "bråkig". Öhh?!
Och så springer hon ut och stänger stalldörren gång på gång.
Till slut förstår jag vad hon gör, hon vet inte hur hon ska göra, hon går ut och ringer ngn kollega!
Sedan kommer hon in och "hackar" lite med slangen igen, ger mer lugnande osv.
För att göra en lång historia kort så skadade hon den hästen rejält! Han började hosta grymt mkt, och undersökningar på klinik visade att hon skadat hästen med slangen för hon gjorde helt fel när hon skulle slanga!
Varför då när veterinären märker det är för svårt inte säga till hästägaren att åka in till klinik i stället? I stället för att laborera och förstöra hästen?
Givetvis förstår jag ju att alla tillbud ngn gång är första gången för en veterinär, men gör man inte ingreppet under handledning då? När det är mer avancerade saker än en spruta eller ett böjprov?
Ägaren till hästen var givetvis mkt bedrövad över vad som hänt, och ngt halvår senare kom en annan av de ordinarie distriktsveterinärerna (bra, seriös veterinär) till stallet. Hästägaren sa då "jobbar XX kvar?" Vad svarar veterinären? Svarar utan att hästägaren sagt ngt mer än "jobbar XX kvar" i neutral ton. Veterinären svarar "jag kan bara be om ursäkt om hon gjort ngt, hon jobbar inte en dag till hos oss, vi ska dessutom se till att hon helst inte jobbar som veterinär ngnstans".
Men jag vet inte om distriktsveterinärer hos er andra funkar bättre?
Jag ser i allafall hellre ett gäng privatpraktiserande veterinärer som samarbetar om jouren, min erfarenhet av privatpraktiserande veterinärer är mkt god!