Distriktsveterinärerna bort : (

saila

Trådstartare
Jaha,då kan man läsa i dagens Ridsport att det är stora förändringar på gång vad det gäller våra distriktsveterinärers tillgänglighet på framförallt jourtid. Hur ser ni på detta , och hur drabbar det er i erat område? Tycker att det hela låter vansinnigt och är rädd för försämrad service med fler klinikresor som följd.:mad:

Sv: Distriktsveterinärerna bort : (

Ja du... hade distriktsveterinärernas jourtid varit kraftigt nerskuren när min katt fick livmoderinflammation uppe i Östersund hade hon antagligen dött. Där uppe finns ingen annan veterinär som har jour.

Det är klart det kommer slå hårt mot tex. bönder. Djur kommer utsättas för onödigt lidande... eller vara tvugna att avlivas helt i onödan. Vad det gör mot böndernas ekonomi vet jag inte men jag misstänker att den inte kommer bli bättre av det.

I glesbygd är det ofta bara distriktsveterinärerna smådjursägare kan vända sig till på jourtid också.

Inte kommer det förbättra djurskyddet iaf.

Precis så går mina tankegångar också. Vet inte om den här tråden hamnade i fel forum, men det lär väl märkas..

Här händer nog inte så mycket, för det är en samling privatpraktiserande veterinärer som är i tjänst och har jourer här. De har en gemensam sambandscentral typ och delar upp området mellan sig.
Jordbruksverkets distriktsveterinär har nog inte haft så mkt att göra här....

Här gör det nog ingen drastisk skillnad. Jag är själv mycket missnöjd med DV, som kan skicka ut vilken veterinär som helst, utan särskild hästkompetens. det ahr kostat oss flera dyra, och felaktiga diagnoser. men det krävs ju att det finns ett alternativ, och många DV är säkert kunniga.

Tyvarr sa tror jag att det kan vara lite som att bita sig sjalv i svansen.

Jag tror att Dv ar mycket viktiga for bonderna, hast agarna och andra djuragare.
Visst finns det klapare inom alla yrken sa jag tycker inte att vi ska se ner pa Dv speciellt mycket mer an andra yrken. Men visst ar det tragistkt och det borde inte handa att man far fel diagnos. Men det hander ju aven hos lakaren att man far fel diagnos.

Har erfarenheten att sk "vanliga" dvs privata veterinarer pa jourtid lamnar telefonnummret till jourhavande Dv pga att dom inte vill ha den obekvama arbetstiden som Dv har. Och jag kan forsta dom.

Vara Dv sliter manga timmar och ar guld varda!

Va! Jag läser inte ridsport men om DV läggs ner så är det till att få in hästen i transporten och åka minst 6 mil för att komma till jourveterinär och det är inte alltid det går att transportera hästen. Jag har DV att tacka för att både mitt avelssto och hennes avkomma är vid liv. Finns detta att läsa på nätet någonstans?

Va! Jag läser inte ridsport men om DV läggs ner så är det till att få in hästen i transporten och åka minst 6 mil för att komma till jourveterinär och det är inte alltid det går att transportera hästen. Jag har DV att tacka för att både mitt avelssto och hennes avkomma är vid liv. Finns detta att läsa på nätet någonstans?

Jag vet inte om informationen finns pa SJB hemsidan..
Horde att detta ev var pa gang men inte sa fortfor nagra veckor sedan.
Jag hoppas verkligen inte att det blir som sa.

Det kanske är pga att det är svårt att rekrytera distriktsveterinär? Veterinärer som söker jobb vill kanske inte ha de obekväma arbetstider som DV har, eller arbeta under de obekväma förhållanden som det kan innebära att arbeta ute i fält? Hos oss har vi äntligen fått en DV som är värd att ringa till när hästen är sjuk. Ung, engagerad och kunnig! Hon säger dock att det är jättesvårt att rekrytera veterinärer till stationen. De har sökt efter ytterligare en medarbetare LÄNGE.

Här kan man läsa om SJVs kommentarer kring detta http://www.sjv.se/presskontakten/pressmeddelanden/pressmeddelanden/5.1ee2ea81117a7a944180002451.html

Så här många tjänster finns det ute just nu, så tyvärr är verkar det inte vara så populära tjänster, http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...ledigajobb.106.1a84b3810dc68241ce8000921.html

För min del tror jag att djurskyddet generellt försämras drastiskt om distriktarna försvinner med sin jourverksamhet. Det kommer även att bli andra prisnivåer om man ska ta ut privata veterinärer istället. Hästarna kanske man kan transportera i många fall, med lantbrukets övriga djur är det ofta svårare. Vi har även en privat veterinär som har jour för "sina" kunder, men hon tar 3-4 ggr så mycket betalt i dag om hon kommer ut på jourtid jämfört med vad distriktarna tar, så folk kommer nog att vänta längre än vad de gör nu med att ta ut veterinären. Jag tycker att vissa som har djur som behöver veterinärvård redan väntar för länge, men då blir de ännu värre.

*KL*
Där jag bor finns både DV och privatpraktiserande som driver samma verksamhet. Det nämnligen så för ett antal år sedan att i den ena kommunen blev DV kvar men lades ner grannkommunen. Vilket medförde att de som tidigare var DV där startade eget.
För delar med DV har varit:
Att det alltid finns någon i tjänst, även med många vakanser.
Att känner dem sedan gammalt och kan viss hjälp bara genom telefon.
Att de alltid fakturerar. Under lättar vid akutfall.
Att de kan ta alla mina djurslag. Hästar, kor, får och hundar.
De tar alla kunder som behöver dem.

Nackdelar DV:
Fasta taxor med överlag höga priser.
Ibland dåliga kunskaper om vissa djurslag och/eller skador/sjukdommar.

Fördel de privata:
Rörliga priser som kan förhandlas.
Stor special kompetens på var veterinär för olika områden.

Nackdelar:
Tar bara vissa utvalda kunder. Har dock turen att höra till de utvalda.
Drar in jouren vid personalbrist.

Här är distriktsveterinären tyvärr väldigt strulig!
Det är en grym omsättning på veterinärer, de jobbar ofta bara mkt kort tid. Vilket leder till att de har dålig koll på veterinärernas kompetens, de hittar inte i distriktet utan åker fel, får fel information för den som svarar är inte den som kommer ut osv.

Så även om man alltid kan få fatt på en distriktare på jourtid här, så är det inga garantier att det ger bättre djurskydd!
En stallkamrats häst fick foderstrupsförstoppning sent en kväll.
Distriktsveterinären ringdes ut, en ny tjej som precis börjat kom. Redan från början tyckte jag hon uppförde sig underligt, var både tafatt och konstig.
Hon skulle slanga hästen, hästen står blickstilla (snällare och tåligare häst får man leta efter), men hon får inte ner slangen. Hon börjar då högljutt klaga över att hästen är "bråkig". Öhh?! :confused:
Och så springer hon ut och stänger stalldörren gång på gång.
Till slut förstår jag vad hon gör, hon vet inte hur hon ska göra, hon går ut och ringer ngn kollega!
Sedan kommer hon in och "hackar" lite med slangen igen, ger mer lugnande osv.

För att göra en lång historia kort så skadade hon den hästen rejält! Han började hosta grymt mkt, och undersökningar på klinik visade att hon skadat hästen med slangen för hon gjorde helt fel när hon skulle slanga!
Varför då när veterinären märker det är för svårt inte säga till hästägaren att åka in till klinik i stället? I stället för att laborera och förstöra hästen?
Givetvis förstår jag ju att alla tillbud ngn gång är första gången för en veterinär, men gör man inte ingreppet under handledning då? När det är mer avancerade saker än en spruta eller ett böjprov?

Ägaren till hästen var givetvis mkt bedrövad över vad som hänt, och ngt halvår senare kom en annan av de ordinarie distriktsveterinärerna (bra, seriös veterinär) till stallet. Hästägaren sa då "jobbar XX kvar?" Vad svarar veterinären? Svarar utan att hästägaren sagt ngt mer än "jobbar XX kvar" i neutral ton. Veterinären svarar "jag kan bara be om ursäkt om hon gjort ngt, hon jobbar inte en dag till hos oss, vi ska dessutom se till att hon helst inte jobbar som veterinär ngnstans".

Men jag vet inte om distriktsveterinärer hos er andra funkar bättre?
Jag ser i allafall hellre ett gäng privatpraktiserande veterinärer som samarbetar om jouren, min erfarenhet av privatpraktiserande veterinärer är mkt god!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 670
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 618
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 749
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Okej.. just nu tusen frågor som cirkulerar i mitt huvud. Varnar för långt inlägg men hoppas att någon som har gått igenom detta orkar...
2
Svar
20
· Visningar
6 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka