Distansrittstävling för nybörjare 1994 på SVT-play

M

Minsky

Tydligen finns det en del reportage om distansritt i SVTs arkiv, i.s.h. från 90-talet. Ove har varit behjälplig igen och lagt upp ett inslag från Lilla Sportspegeln 1994 där nybörjare och däribland mycket ponnies och unga ryttare testar distansritt. Anordnas provapåritter som riktar in sig speciellt på barn nuförtiden (det här var nog inte en sån)? Det känns som ett bra sätt att locka nya utövare.

http://svtplay.se/v/1987282/distansritt_for_nyborjare

Sv: Distansrittstävling för nybörjare 1994 på SVT-play

Naaaw, så söta... :) Fast visst är det lite tråkigt att det visas så lite distansritt på TV att man blir lyrisk över ett 16 år gammalt klipp från Lilla Sportspegeln... Tyckte att det verkade som om det var en ridskola som anordnade ritten; den vita ponnyn var en ridskoleponny sades det.

Vad kul! Tack Ove! Då kanske man kan hoppas på ännu fler videoklipp. Vore skoj!

Man kan ju fundera lite på vad maxtiden var, de verkade ju vara rätt oroliga över att inte klara sig inom den..

Roligt i slutet också
- Har du ont någonstans?
- Nej
- Hur känns det i baken då?
- Jaa..lite ont
:D

Man kan ju fundera lite på vad maxtiden var, de verkade ju vara rätt oroliga över att inte klara sig inom den..

Jag tyckte mig höra att maxtiden var 4 timmar, men jag är inte helt hundra. Blir jättenostalgisk av Lilla Sportspegeln. Det var ju veckans höjdpunkt, förutom Disneydags. Jätteroligt att se. Tack Ove och öppna arkivet!

Det var roligt att se.

Jag kan tala om att distansritten anordnades av Ölmstad Rid- och körsällskap. Och sen vet jag att flickan Ida som var med i filmen inte blev någon distansryttare. Hon blev istället dressyrryttare och har i alla fall ridit MSV dressyr på stor häst vad jag vet.

Vad gäller ponnyn så tror jag det var Idas egen ponny hon var med på, men det var nog många ridskolehästar som var med också den dagen för 16 år sedan.

Åhh nu vill jag starta ännu mer.
Distans vm 1990, jag var 10 år då men det gör inget. Det ser och är så kul.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka