M

Montgomery

Kan man ha vilka raser som helst i distans? är det ponny o häst klasser eller tävlar dom tillsammans? hur långa sträckor är det på tävlingarna? längst o kortast osv. Vart i Småland finns tävlingarna?

Sv: distans

Är ingen expert, bara amatör. Ponny och häst tävlar i samma klasser och du kan tävla med vilken ras du vill. Tävlingarna är utspridda lite överallt i landet, de småländska är väl bland annat Dackeritte i Växjö och Tjust i Vimmerbytrakten(?). Kortaste sträckan är PP(prova på) brukar väl vara runt 30 km, sen är det CR50 och tävling 50. Längsta distansen i Sverige är väl på 160 km om jag inte är helt ute och cyklar. Hoppas du fick lite kött på benen..

Eftersom PP inte omfattas av TR så finns det inga regler för sträckor. Arrangören bestämmer själv vad som anses lämpligt. Det är inte så vanligt med PP på 10 km.
Oftast väljer man att använda en slinga som ingår i de riktiga distansklasserna dvs 25-35 km.
// Linda

Självklart kan du ha vilken ras som helst i sporten. De hästar som har bra grundkondition och har en varierad träning klarar iaf de kortaste sträckorna.
Araber är ju överlägsna inom sporten med det finns andra raser som har lyckats riktigt bra med, det beror ju helt på individen och hur träningen ser ut :K

Självklart tar jag det inte som kritik:). Tog 30 km lite sådär ur luften med tanke på att de brukar ligga där runt när man har varit ute på tävlingar (har själv aldrig ridit PP)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 320
Senast: Lady_S
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 417
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka