Diskutions tråd om tävlings nivåer o licenser

P

Paxinarion

Såg funderingerna i en annan tråd ang nivåer på tävlingarna o licensers vara eller inte.
Att vara medlem i en westernförening förplicktar.
1§ Uppgift, ändamål
xxx xxx xxx förening har till sitt ändamål att verka för westernridningens främjande och utbredning.

Innebär för mig att vi ska medverka till att utveckla westernridningen så vi blir bättre.

Utbredning. Vi ska finna nya vägar att nå ut till presumtiva medlemmar. Därför behöver vi e-tävlingar . Vi ska kunna erbjuda ridskolor , islandshästföreningar osv ett sammarbete som gagnar westernridningens utbredning.
E-tävlingen är det enda forum vi har att skapa nya kontakter.
D tävlingarna . är tillför dom som vi redan fångat. Därifrån ska vi skapa en god grund för att sedan bygga vidare på främjandet. Vi ska bli bättre, menar jag. Från d nivå har medlemmen själv en god plattform att kunna bygga vidare på. Poäng systemet kommer så småning om att se till att goda ryttare är på rätt svårighetsgrad.

licenser. Har ni missat att i ryttar licensen ingår en gruppförsäkring.:idea:
Olycksfallsskada.

Sv: Diskutions tråd om tävlings nivåer o licenser

Va bra att det blev tydligt. Tack vänner. Jag är en redig paragrafryttare när det gäller.

licenser. Har ni missat att i ryttar licensen ingår en gruppförsäkring.:idea:
Olycksfallsskada.

Hur gäller den försäkringen? De flesta har ju redan en försäkring på sig själva? Täcker den här licensförsäkrignen mera?
Och om en olycka händer är de väl bara en försäkring som täcker? dvs skffar man sig massa försäkringen hjälpr det inte, för det är bara en av dom som kommer betalas ut?

”E-tävlingen är det enda forum vi har att skapa nya kontakter.”
Lite trubbigt om det är det enda verktyg vi har när vi ska ”finna nya vägar att nå ut till presumtiva medlemmar” Kreativiteten måste få vara fri hos klubbarna: Uppvisningar, Öppet hus, westernridningens dag, mässor, licensfria tävlingar (på annat än D-nivå) mm…

”Poäng systemet kommer så småning om att se till att goda ryttare är på rätt svårighetsgrad”
Poängsystemet, som det nu är utformat, kommer effektivt att ta död på wras som tävlingsorganisation.

Exempel:
Sveriges, utan tvekan, bästa ropingryttare; 10-faldig SM-vinnare mm, tävlade under 2008 två hästar på poängberättigande tävlingar och lyckades skrapa ihop följande poäng på B-nivå:

Ekipage 1
Roping - 9p
Stopping - 10p
Tying - 4p

Ekipage 2
Roping - 0p
Stopping - 9p
Tying - 10p

Detta ger en god hint om framtiden, det är förmodligen en omöjlighet för honom att skrapa ihop 30p under en tvåårsperiod, vilket kommer att medföra att han blir nerklassad och inte längre får tävla på B-nivå. Har man då uppnått att ”goda ryttare är på rätt svårighetsgrad”?

Det finns flera exempel där B-ekipage som tillhör de bästa i Sverige inte har en möjlighet att skapa ihop 30p på två år och jag är övertygad om att dom kommer att lämna wras istället för att rida C/D-tävlingar.

När det gäller licensdiskussionen i övrigt, så tycker jag att den är ganska löjlig. Man betalar licenser i olika former i dom flesta tävlingsorganisationerna. Ibland är den inbakad i medlemsavgiften, ibland för både häst och ryttare, ibland bara för ryttaren och wras är bland dom billigare organisationerna man kan tävla i.

Sveriges, utan tvekan, bästa ropingryttare; 10-faldig SM-vinnare mm, tävlade under 2008 två hästar på poängberättigande tävlingar och lyckades skrapa ihop följande poäng på B-nivå:

Ekipage 1
Roping - 9p
Stopping - 10p
Tying - 4p

Ekipage 2
Roping - 0p
Stopping - 9p
Tying - 10p

Haha..de är så allså.. jag har kliat mig u huvudet många gånger och undrar hur jag skulle kunna komma upp i poäng, som bara väljer att tävla på min klubbs tävlingar, då mina pengar inte räckar för att åka land och rike runt...
Och har jag tur så ordnar min klubb en D,C och B tävling per år..

Du KAN inte bli nerklassad! du får starta i en lägre klass (om du vill!) om du inte kommer upp i dina poäng. Du får ju hoppa mellan B och D nivå hur mycket du vill! bara du inte har för många poäng så att du blir uppklassad ur D eller C!
I klasserna med lite tävlande blir det lätt så att det blir svårt att bli uppklassad.

Fördelen med detta VS ett statiskt poängsystem tycker jag är att om min häst skadar sig i 2-3år och tidigare legat i "topp" så kan det vara bra att få "mjukstarta" i en lägre klass, om hästen nu inte längre är mogen för tex B-klass.

går ju att jämföra med tex hoppning, om jag hoppar 1.20med min häst, och den skadar sig så kanske 1meter är lagomt att börja med för att sedan trappa upp tills att man får in tävlings"rutinen" igen!

Senast ändrad:

Hur gäller den försäkringen? De flesta har ju redan en försäkring på sig själva? Täcker den här licensförsäkrignen mera?
Och om en olycka händer är de väl bara en försäkring som täcker? dvs skffar man sig massa försäkringen hjälpr det inte, för det är bara en av dom som kommer betalas ut?

Licensen täcker väl ridnings/skötsel-relaterade skador, annars är det väl bara Agria som har sin "accident"?
Hemförsäkringen tror jag inte täcker rid-relaterade skador så värst bra...
När jag bröt handen så har jag för mig att det inte gick på folksams försäkring, varför vet jag inte (de kan ha gjort om) Utan jag hade en personlig skadeförsäkring och Skolans "drottsspecialförsäkring".

*kl*
Men har inte de flesta olycksfallsförsäkring på sig själva? Själv har jag ju både den via jobbt (facket) och en egen. Men licens försäkringen täcker mer än de kanske?

Att vi ska btala licens bara för att "alla andra" föreningar har de känns endå lite löjligt... Men om licens pengarna gick tillbaka till klubben på nått sätt, dvs utbildning till de som jobbar på tävlingarna osv så är de väl ok. men gör det de? Eller vad används licens pengarna till?

Du KAN inte bli nerklassad!
Vad grundar du det på? Regelboken är ganska klar på att man blir nerklassad om man inte når upp till 30p på två år. (att §113 sen innehåller en del motstridiga uppgifter och konflikter med andra paragrafer, är en annan sak.)

Ur §113
”Har man inte uppnått poäng för uppklassning, dvs 30 poäng efter 2 kalenderår flyttas man ned en nivå.”

”Har ekipaget inte lyckats komma upp i mer än 29 poäng efter två kalenderår måste ekipaget gå ned och rida på lägre nivå.”

”Har ekipaget mindre än 16 poäng på D-nivå får man rida kvar där tills poäng är uppnått för uppklassning medans man på B och C-nivå endast får rida kvar där i 2 kalenderår innan man antingen flyttas upp en nivå eller får backa nedåt en nivå.”

Jag sticker in en liten fråga här,,vill gärna höra vad ni tycker.
Min häst är sex år,vi har tävlat i tre säsonger på d-nivå innan,under förra året placerade(1-3) vi oss på varje tävling. I år ska jag gå över att tävla på stångbett, är det rätt tycker ni att ligga kvar på D nivå och tävla där eller ska jag ligga på C nivå..?
Så här tänker jag,, Min häst är en tinker korsning som är modell större,för mig är det en utmaning att rida på stång då det är nytt för oss båda och det blir en ny svårhets grad i sig. Jag har ingen som helst panik att gå vidare i nivåer utan vill lära hästen rätta grunderna istället.
Det jag kan tänka mig att folk reagerar på är att jag fortfarande är kvar på D-nivå i år oxå..

Först tycker jag att du skall strunta i vad andra eventuellt tycker och rida där känner dig bekväm.
Sen är det lite en fråga om vilka klasser du tävlar, kanske funkar det att rida nån klass på C-nivå där du känner att stången inte är begränsande och resten på D.

:confused:Vad är det du vill säga med ditt inlägg?
Du skickade ju en länk till försäkringsvillkoren, jag ville bara visa för folk hur mycket Wras betalar för försäkringen.
Du har rätt, det skulle ha framkommit i mitt inlägg.

Har nyligen bytt förs.bolag, och diskuterade just denna fråga då. Det visade sig att deras olycksfallsförs. täcker alla ev skador i samband med hästeriet förutom just de som händer inne på tävlingsbanan. Detta menade dom på gällde för de flesta större bolag. Kanske har jag blivit lurad, men jag tänkte som så att jag iaf löser licens så jag är försäkrad ändå.
Vad som gäller för arbets/fack förs. vet jag inget om.

Fonderat till tävlingsbidrag från WRAS till klubbarna att ansöka om: 150000 :-

Vidare är det så att många hävdar att dom är täckta av sin hemförsäkring, men det är inte riktigt sant.
Om man läser de finstilta raderna för dom försäkringarna, så finns det nästintill inga hemförsäkringar som täcker tävling. Hemförsäkringar täcker generellt fritidsaktiviteter och träningar mm, men har en klausul mot just tävlingsmomentet. Vidare har många hemförsäkringar krav på viss säkerhetsutrustning, t ex hjälm, för att öht täcka ridning.
Detta krav finns inte i den försäkring som kommer med licensen.

/Mike

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka