Diskussion om HD-röntgen

Gnist

Trådstartare
Ja, hur är pålitligheten angående höftledsresultaten egentligen :confused:

Jag ställer mig frågande efter att flera gånger sett hundar med C-höfter där det enligt uppgift funnits lindriga pålagringar (enligt avläsande veterinär och ägare till hund) som sedemera blivit omröntgade till B :eek:

Har även sett C-höfter blivit omröntgade till A, vilket för mig är helt obegripligt, med tanke på att A= Bättre höftleder än rasen i genomsnitt :crazy:

Finns det anledning att misstro HD-resultaten?

Enligt mig; JA, helt klart finns det anledning till det!

Varför ska vi röntga våra hundars höfter om det nu är så att en pålagring kan "försvinna" vid en omröntgen??

Kan jag lita på att mina hundars HD-resultat är korrekta?

Ska man använda omröntgade C-hundar i avel efter att de blivit omröntgade till B?

Jag kommer aldrig i livet att använda en sådan hund på någon av mina tikar. Jag kommer heller aldrig att köpa en hund efter föräldradjur, som är omröntgade från C till B!

Det bästa vore kanske att man bara får göra en officiell röntgen!?!
Det resultat som blir på första röntgen ärvad som gäller helt enkelt.

<<---- Som inte gillar att det går att omröntga hur många gånger som helst och som aldrig någonsin kommer att omröntga en hund!!
 
Senast ändrad:
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Tester i form av ultraljud och röntgen blir ju ofta en tolkningsfråga och en expert kan ge ett något annorlunda utlåtande än den andre. Det blir en tolkningsfråga, till viss del.

Röntgen är idag den enda metod som finns att tillgå för att få en bra bild av hur höfterna ser ut på en hund. Sedan tycker jag absolut att man ska avstå avel på hundar som bedömts ha C-höfter. Vidta försiktighetsåtgärden.

Jag föder upp katter och vi ultraljudar för HCM (förtjockning av hjärtväggen) och det är samma problem där. En expert kan sätta en katt som normal, en annan kan sätta den som "gränsfall". Det är ingen absolut säker testmetod, men det bästa vi har.
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Fast jag vidhåller att en C-höft, som beror på pålagringar ska aldrig kunna bli en B-höft..

Sedan är det ju frågan om man ska kunna lita på resultaten när det bevisligen går att få A-höfter 1½ vecka efter hunden fått C-höfter :eek: :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Diskussion om HD-röntgen

I ett sådant fall får man ju fråga de som läst av plåtarna hur utlåtandena kan bli så olika. Är själva röntgen utförd korrekt? Är det en bra plåt? Vilka faktorer kan ha påverkat?

Jag vet att det finns katter som bedömts vara gränsfall ena veckan och normal veckan efter. Det är ju inte som att ta blodprov där man antingen kan påvisa förekomsten av X eller inte. Det är ju ett "bedömningstest" där många faktorer spelar in och därmed kan fler saker gå fel.
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

De frågorna kommer jag att få svar på till veckan av avläsande veterinär!

Men frågan kvarstår: Kan man lita på resultaten om det ena gången finns pålagringar och sedan har pålagringarna "försvunnit"?
Pålagringar kan liksom inte bara försvinna av sig själv....Och de syns dessutom rätt så tydligt på plåtarna..

Mitt svar på det är: Nej, då är det inte pålitligt!
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Det där är lurigt.

Även om en del fel skulle kunna "växa bort" så finns de ju i hundens gener?
Jag skulle inte vilja att det avlades på sådant.
Omröntgen borde inte vara okej på hundar som ska användas i avel, tror jag att jag tycker.
Det du skriver om att bara den första gången skulle "räknas", tycker jag låter sunt.

som en klok kvinna sa: "Jag har opererat min näsa för att mina barn ska få perfekta näsor från början".

Defekter som kan korrigeras är fortfarande defekter.
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Fast pålagringar kan inte "växa bort" ;)

Och hur nu dessa pålagringar mirakulöst försvunnit, vill jag inte ens spekulera i, men som sagt: genetiskt förs ju anlagen vidare :mad:
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Därför jag satte "" runt det... På något sätt har de ju tydligen försvunnit? *ett mirakel, ett mirakel!!*

Eller är det som dressyr- enbart en bedömningsfråga?

hmmm, det var det du ville veta, eller hur?;)
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Ska bli intressant att höra svaret och förklaringarna på dessa fall till vackan :angel:
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Jo, det kommer jag att göra..

Fast jag finner det fascinerande att det bara verkar vara jag (och du antar jag?)som tycker det är rent ut sagt fördjävligt att det kan vara på detta sätt.
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Jag sitter ju här med en tjej som är omröntgad, från C till B, detta berodde dock inte på pålagringar som jag förstår, utan på det lugnande medlet.

Tyvärr ägde jag inte henne då, så jag har inte röntgenintyget. Men hunden var av stort värde (import) och av den anledningen röntgades hon om av en annan vet. som använde ett annat lugnande medel och fick då B.

Hinner inte skriva mycket mer just nu, men tycker verkligen att veterinärerna i landet borde snacka sig samman och ta detta på allvar.

By the way, jag tycker det är helt rätt att man får röntga om.

//E - vars ena hund fick A direkt (med nogrann vet. som inte gav sig och tog om flera gånger)
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Nej då jag tycker också att detta med HD röntgen upp åt skogarna opålitligt.....verkar det som iaf!

Om jag omvänder det hela. (Har också varit med om c-höfter som blivit A-höfter vid omröntgen):eek: Om C kan bli A borde ju A kunna bli C om man röntgar igen.....dvs. helt opålitligt att veta vad din hund egentligen har för höfter! Du kanske tror du avlar på en bra hund, men avlar egentligen på en "mindre bra hund" ...höftmässigt!

Ska bli spännande att höra vad du får för svar av vet!:bump:

Inom breton använder vi oss ju även av HQ (som jag tidigare nämnt) och det lutar åt att vi mer och mer kommer att gå över till det och inte lägga vikt på HD utan det blir HQ som bestämmer vilka som är lämpliga avelsdjur på höftfronten.
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Det är för att vi är onda, har en egen klubb och alla är rädda för oss!!:)

Eller så har de inte vaknat än.;)


Sen är det nog så att det är inte många som hört talas om det av "vanliga hundägare" (jag hade inte hört om det innan du berättade det). Vi har sällan skäl att vilja röntga om, det är mer om man pysslar med avel (oseriös sådan enl. mig) eller har en arbetande hund som det har en avgörande betydelse för hundens framtida användningsområde.
En hund kan ju leva ett bra liv med något defekta höfter och det märks knappt av, men man bör inte avla på den.
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Jag tycker inte att det är förjäkligt att en hund kan bedömas olika av olika avläsare... det är som sagt många faktorer att räkna in, inte minst den mänskliga faktorn. Däremot anser jag att det är de sämsta resultaten som ska räknas, avelsmässigt.
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Fortfarande: Pålagringar syns tydligt på plåten och hur dessa kan "försvinna" är för mig en gåta. Eller inte..Det finns ju sätt att bli kvitt pålagringar, men det borde banne miginte gå att röntga om en sådan hund till B..
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Fast HD är ju inte som AD där det per automatik handlar om pålagringar:

"C =Höftleder lindrig dysplasi (=nuvarande grad I) - Är den lindrigaste formen, höfthålan har nästan normal storlek och form men ledhuvudet passar inte in exakt in i ledhålan."

Slappa leder, sederingsmetod och hundens position på röntgenplåten kan spela roll för avläsningen.

Min hund är röntgad med en c-höft. Jag kommer förmodligen röntga om, inte för att han ska gå i avel(finns andra tveksamheter förutom HD) utan för att jag vill veta - han låg snett på plåtarna och HD är så pass ovanligt i rasen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 531
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 347
Senast: Wingates
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 872
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Nu har resultatet på hd röntgen för min hund kommit upp på hunddata. C har han. Men finns det nånstans man kan hitta mer information...
Svar
2
· Visningar
776
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp