Diskettproblem - hjälp!

C

cissiny

Sambon (baszen) har bekymmer... Datorn han använder när han har elever saknar CD-brännare, så han brukar lägga info på en diskett. Brukar funka bra.
Nu kommer han inte åt infon på disketten, det kommer upp ett felmeddelande i stil med "hittar inte källfilen" eller dylikt...
Nån som vet om man kan rädda/plocka ut infon som ligger på disketten? Det brukar funka bra annars... (Han har testat på två datorer hemma, en med XP och en med 2000 - ingen funkar, XP:n brukar han normalt använda).

Stort tack på förhand! :D

Mvh Cissi
 
*puttar upp*

Skulle verkligen vilja ha tips... Vill ju helst försöka rädda materialet om möjligt... :crazy:

Mvh Cissi
 
Puttar också upp för min mamma ringde mig om något liknande ikväll. Hon är lärare och disketten funkade inte längre...inte ens min PC nörd till man visste vad det var frågan om eftersom vi numera använder Linux sedan flera år...
 
problemet med disketer är att dom kan gå sönder av att bara ligga i en låda på en bänk eller liknande..

och det är vad jag tror har hänt med era disketter
så tyvär är nog info'n på dom borta nu..
 
Som flera har skrivit är disketter inte det allra bästa att spara på...

Har faktiskt lyckats rädda info för några som också råkat illa ut genom att köra en fullständig scandisk på disketten och kanske kan det mesta räddas! Du hittar scandisk under systemverktyg (i alla fall på W95/98/ME och förmodligen på XP också). Välj sedan 3,5 tums diskett och OK. När (om) datorn hittar något fel så kan den flytta data till oskadat område på disketten och därmed göra det läsligt igen.
Hoppas det var till hjälp!
Hälsar Lianda :)
 
Tack för tipset! :bow: :D :bow:
Ett problem bara... Vi har XP på en dator och 2000 på två andra. Tyvärr verkar inte scandisk finnas på någon av dessa? :confused:
Finns inte under tillbehör/systemverktyg, har sökt efter scandisk i hjälpfilen på 2000 också...

Hjälp? :confused:

Mvh Cissi
 
Tack!!! :D :bow: :D

Sambon får kolla när han kommer hem, eller imorgon blir det väl. Vet inte var han har disketten nu.

Mvh Cissi
 

Liknande trådar

C
IT & mobiler Vår "stora" stationära dator (musikdatorn) rasade för en vecka sedan, lämnades in i fredags. Hårddisken hade rasat totalt, fick bytas...
Svar
8
· Visningar
1 180
Senast: cissiny
·
C
IT & mobiler Vi brukar normalt använda Pinnacle Studio 8 för att göra egna videos, i mpeg-format. Slutresultatet blir bra, men Pinnacle är så ruskigt...
Svar
1
· Visningar
961
Senast: pinkyman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp