Hej,
4/5 så tappade vår griffon/chihuahua på 8 år balansen på höger bakben och vi åkte direkt till veterinären. Kvällen innan hände det en gång, men trodde han trampat snett eller något. Han röntgades dagen efter och de upptäckte spondylos och HD (gissar jag att det kallas när höftkulorna inte ligger rätt?). Vi fick metacam och han skulle vila (han går max 10 minuter i ”sniffa-runt takt) och vilar mycket på dagis). Inga trappor, hopp eller spring.
Han har gått med foten lite vinklad inåt och märkte att han släpade foten lite innan dess, men inte så mycket att det köndes som något var fel. Körde vila och metacam i 4 veckor och blev inte så stora förbättringar (han har dock aldrig tappat balansen igen och lyfter benet bättre). Han har snoppen ute mer än vanligt vilket jag kopplar ihop med detta. Han äter och dricker som vanligt och vill busa.
Vi bestämde oss för att göra en MRI och de sa att han har diskbråck (där vätska från disken läckt ut och trycker på en nerv). Tror det var T12/T13 och L4. Veterinären rekommenderar operation med goda utsikter, men vill se vad annars man kan göra. Vi preliminärbokade operation om 6 veckor och ska testa metacam i 7 dagar till (haft uppehåll från 11/3 då vi inte såg en stor skillnad och han verkar inte ha ont). Enligt vet är det onödigt att låta honom simma/gå på vatten löpband. Vet inte helt hur rehab efter operation skulle se ut. Vi kommer flytta i augusti (han behöver flyga då), men efter juli kan jag vars hemma heltid med honom vid behov. Innan dess blir det pussla lite, men det skulle vi lösa vid behov då jag för allt för min lilla kille![Red heart :heart: ❤️](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/2764.png)
Någon med erfarenhet att bolla med? Bor på Irland och det är UCD som tar hand om oss (de är ju väldigt duktiga och en operation är ”något de gör varje dag” vilket känns ok).
4/5 så tappade vår griffon/chihuahua på 8 år balansen på höger bakben och vi åkte direkt till veterinären. Kvällen innan hände det en gång, men trodde han trampat snett eller något. Han röntgades dagen efter och de upptäckte spondylos och HD (gissar jag att det kallas när höftkulorna inte ligger rätt?). Vi fick metacam och han skulle vila (han går max 10 minuter i ”sniffa-runt takt) och vilar mycket på dagis). Inga trappor, hopp eller spring.
Han har gått med foten lite vinklad inåt och märkte att han släpade foten lite innan dess, men inte så mycket att det köndes som något var fel. Körde vila och metacam i 4 veckor och blev inte så stora förbättringar (han har dock aldrig tappat balansen igen och lyfter benet bättre). Han har snoppen ute mer än vanligt vilket jag kopplar ihop med detta. Han äter och dricker som vanligt och vill busa.
Vi bestämde oss för att göra en MRI och de sa att han har diskbråck (där vätska från disken läckt ut och trycker på en nerv). Tror det var T12/T13 och L4. Veterinären rekommenderar operation med goda utsikter, men vill se vad annars man kan göra. Vi preliminärbokade operation om 6 veckor och ska testa metacam i 7 dagar till (haft uppehåll från 11/3 då vi inte såg en stor skillnad och han verkar inte ha ont). Enligt vet är det onödigt att låta honom simma/gå på vatten löpband. Vet inte helt hur rehab efter operation skulle se ut. Vi kommer flytta i augusti (han behöver flyga då), men efter juli kan jag vars hemma heltid med honom vid behov. Innan dess blir det pussla lite, men det skulle vi lösa vid behov då jag för allt för min lilla kille
![Red heart :heart: ❤️](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/2764.png)
Någon med erfarenhet att bolla med? Bor på Irland och det är UCD som tar hand om oss (de är ju väldigt duktiga och en operation är ”något de gör varje dag” vilket känns ok).