Diskbråck

pulkaskurk

Trådstartare
Igår fick vi åka akut till Strömsholm med vår älskade lilla hund.
Det visade sig att han har ett mindre diskbråck :(

Så nu blir det till att vara väldigt stilla de närmsta veckorna framöver men han måste ju få lite hjärngympa iaf.
Frågan är bara hur ska jag kunna aktivera honom utan att han helst rör sig?

Har ngn annan haft hund som fått diskbråck? Gick det bra? Hur fungerade det med rehab?
Jag ska ta kontakt med min ord veterinär för att få ett rehab-program som passar min hund.
Blir antagligen lite simning när han väl får börja röra sig igen men det är ganska långt bort :(

Så tips och erfarenheter mottages tacksamt!

Sv: Diskbråck

Lär honom fingrarnas olika namn. När du säger pekfinger så ska han dutta med nosen på rätt finger (då får hålla upp en hand). Eftersom det är 5 fingrar vi har (vanligtvis) tar det lite tid att lära in, så det är bra hjärngympa.

Skickar en liten tröstkram till er båda och ett lycka till! Min pudetik råkade ut för exakt samma sak i våras, och det har varit tufft. Det var väldigt lindrigt, hon blev aldrig förlamad eller så, men resten av hennes liv gäller saker som att inte gå i trappor, hoppa upp i möbler eller hoppa över stockar osv. Helst ska hon inte ens tex "jaga bollar" eller då kanske leka så extremt med andra hundar. Men jag som ändå ansvarar för min hunds livskvalité tycker även att hon måste få leka, vara social osv. Men självklart under ordnade former. Veterinären rekommenderar väl inte heller valpar på en sådan hund, så det är mycket som ändrats för henne.

Blev din vovve förlamad eller liknande? Jag tycker att de klarar rehabiliteringen bättre än man tror, de brukar på nåt vis gilla läget. Men visst fick man alltid vara på helspänn så att inget gick galet.

Tycker det tipset du fick var bra, all sorts hjärngympa är nyttigt. ben, gömma godis, lära in nya tricks i alla dess former. Jag var dock lite nojjig med ben, så man får väl välja ut dem noga, men det kan ha och göra med att min tik fick diskbråcket i nacken.

Usch :( Men hur mår din hund nu då? Hur lång tid tog rehabliteringen innan hon blev "normal" igen?

Min hund är en dvärg schnauzer, han blev inte helt förlamad men han skulle hoppa upp i soffan och blev hängandes på kanten, överkroppen fungerade men hela rumpan och bakbenen bara hängde :cry:
Å när jag satte händerna under baktassarna så han skulle skjuta ifrån hände liksom ingenting :(
Men efter ett tag kom bakkärran igång så han kunde gå, men väldigt stöppligt och bakbenen hängde liksom inte med som de ska.
Nu har det gått en vecka och han kan gå men han går fortfarande inte normalt.
Sen är han lite knepig för han är tyst som en mus och vill inte visa det minsta att det är något som är fel.
Men jag ser i hans ögon att det inte är bra och han tyr sig mer till mig än vanligt + att han inte går riktigt som han ska då.

Just nu är min lilla kille väldigt svårmotiverad och ingenting duger.
Han äter dåligt och vill inte ha godis, iof har han aldrig varit glupsk eller tokig i godis men han brukar ha bättre aptit än nu iaf.
Så att träna hjärngympa är svårt för han är liksom ointresserad :cool:

Känns så hemskt då det bästa han vet är att just hoppa över saker och krypa och inget av det får han göra :(
Men jag tror han kommer tycka det blir bättre när han får gå mer promenader, han älskar att vara ute å röra på sig.

Min dvärgpinscher blev upphakad av en cykel för några år sedan. Ja, det var en som var så dum så man cyklade emellan hunden och min mamma som koppelrastade honom. Hade inte halsbandet gått sönder hade han blivit strypt. Han fick halsdiskbråck så det är ju inte riktigt samma sak som när de får diskbråck längre bak i ryggen. Han var i stillhet i cirka 2 veckor och därefter fick det bli längre och längre koppelrundor plus lite massage. Jag tror han var cirka 6 år när det hände, han fyllde 12 år igår och jag har inte märkt någonting att han har några som helst problem. Han hoppar upp och ner hur som helst, vi tränar agility ibland. Om han inte hade vitnat så mycket i pälsen hade ingen trott mig när jag säger att han är 12 år. Han är fortfarande yster som en unghund, har hur mycket energi som helst och ingen övervikt. Det bästa han vet är att visa upp sig i utställningsringen.

Det tar säkert längre tid att rehabiliteras från ett diskbråck långt bak i ryggen och speciellt om de har blivit helt eller delvis förlamade. Det måste vara supergott godis för att motivera honom nu när han är påverkad både av smärta och eventuellt smärtstillande. Prova kokt skinka, koka någon skiva kassler (saltet måste bort), kokt kycklingmage/hjärta, skivbar leverpastej t ex. Har du använt klicker tidigare så prova att använda det nu också. Lära honom fingrarna var ett bra förslag. Man kan rita ring, ruta och triangel på ett papper också och så ska han visa med nosen på rätt sort. Slicka rätt antal gånger på något kan man också lära dem. T ex om du säger 3 så ska han slicka 3 gånger på din hand.

Vi håller tummarna för att han blir helt återställd, men det kommer nog att ta åtminstone några veckor till.

*kl*
Puttar upp tråden.
Fick igår åka till vet. då min minsta chi hade ont, jag skulle lyfta honom i soffan och han pep till. Visade sig vara ryggen där revbenen slutar, fattat som att det är oftast där bråcken kommer. Min har så pass litet att han har "bara" väldigt ont i ryggen men benen hänger fortfarande med. Han ska nu gå på kortison och tradolan ett par veckor och hoppas att det hjälper. Han rör sig inte mycket alls, går från korgen till matskålen sedan kommer han och vill bli upplyft i sängen, han hoppar varken upp eller ner själv för stunden vilket är skönt. Fick strikta order iaf om att aldrig använda sele mer, samt att han inte får gå i trappor eller hoppa upp & ner från saker. Men några rehab tips fick jag inte. Har en värmedyna som han ska få ligga på sedan funderar jag på låta honom simträna i badkaret.

Varför får du aldrig mer använda sele? Vad är faran med det? Trodde sele var bra just för att det fördelar trycket. Gäller d alla typer av sele?

Min tio år gamla dansk/svenska gårdshund har nyligen också diagonstiserats med diskbråck. Han har sitt i nacken och kommer få äta kortison resten av livet. Det finns olika behandlingsformer beroende på bråckets placering samt hur illa det är, min hund har troligtvis ett relativt lindrigt bråck men han var smärtpåverkad och därför fick han kortison för att dämpa inflammationen. Han tål inte övriga smärtstillande och anitinflammatoriska medciner. Vissa bråck behövs operaras för att bli bra.

Viktigt att tänka på efter ett diskbråck är att aldrig låta hunden gå i trappor, lyfta den in och ut ur bilden, använda sele, se till att hunden hålls varm. Min hund får ha dubbla vinterrocar på sig numera och så har han en back-on-track krage som han får ha på sig efter promenader.

I början fick han bara gå korta kisserundor men nu har jag börjat öka promenadlängden något, dock kommer han nog aldrig mera kunna motioneras hårt, utan det är lungt tempo som gäller. Simmning är toppenbra rehab!

Min dvärgpinscher, som jag skrivit om längre upp, har jag inte märkt någonting på sedan halsdiskbråcket läktes. Han är drygt 12 år nu och jag tror han var i 6-årsåldern när det hände. Han har gott om överskottsenergi och far och flyger upp och ner i soffan, går i trappor och tränar även agility lite då och då. Det var ingen som sa att han skulle ha sele så han har alltid haft halsband.

Min lilla mår mycket bättre idag :) Så pass att han illa kvickt hoppade upp i sängen precis, som han ju inte ska få göra ju. så tips på hur jag inte ska få honom att hoppa upp eller ner mottages gärna :)

Vår hund hade ont i ryggen och vet anade diskbråck (nu visade d sig vara en sträckning tack och lov) men vi hade honom i en hage av kompostgaller inomhus så att han inte skulle hoppa upp och ner från möbler. Vi bäddade mysigt och hade tuggben å vatten åt honom. När vi kunde ha koll på honom så fick han ligga i soffan med oss (vi lyfte upp och ner).

Om han är van att hoppa upp själv är det svårt att få honom att låta bli. Finns det dörr så stäng den. Annars sätt kompostgaller i dörröppningen eller längs sängen en bit ifrån med något emellan som det går att fästa gallret i.

tråkigt med din hund :(

Måste bara fråga varför hunden ska vara stilla?
Anledningen till att jag frågar är för att jag själv har haft det flera gånger (i princip sängliggandes, kunde inte tvätta ansiktet över handfatet, inte få på mig strumpor osv). SJUKT ont.. men ändå får man ju ordination om att röra sig så mycket som möjligt (dock inte lyfta osv). Borde ju vara samma för "alla", att så länge det inte gör för ont så är det bara bra?

ren nyfikenhet, så ta inte illa upp av frågan :)

Mila fick nyligen diskbråk. Hon hölls i vila så länge det behövdes. Sen får hon grönläppad mussla varje dag och det syns skillnad på henne - alltså inga problem med vildlek med andra hundar eller annat som skulle utlösa ont i ryggen. vi kommer att ta en rtg igen efter ett tag och kolla hur det ser ut nu.

Vila är nog för att det ska läka

Senast ändrad:

tråkigt med din hund :(

Måste bara fråga varför hunden ska vara stilla?
Anledningen till att jag frågar är för att jag själv har haft det flera gånger (i princip sängliggandes, kunde inte tvätta ansiktet över handfatet, inte få på mig strumpor osv). SJUKT ont.. men ändå får man ju ordination om att röra sig så mycket som möjligt (dock inte lyfta osv). Borde ju vara samma för "alla", att så länge det inte gör för ont så är det bara bra?

ren nyfikenhet, så ta inte illa upp av frågan :)

Jadu jag vet inte riktigt varför han ordinerades att vara stilla? Men jag antar att det var för att det skulle läka ut i lugn och ro?
Veterinären på Strömsholm sa iaf att vi bara fick bära honom ut på tomten så han skulle kunna göra sina behov och sen skulle han vara stilla och varm.
Så var det första månaden och sen fick vi sakta men säkert gå "promenad" på ett par hundra meter som utökades succesivt.
Idag kan vi gå långsamma promenader på ca 30 min :banana:
Men då har vi varit busiga och ökat längden på promenaderna lite fortare än rekommenderat men hunden håller på få spelet så det går inte annars.
Idag verkar min lillkille iaf må bra, men han ska inte hoppa och gå i trappor och har vi promenerat lite väl mkt en dag så märks det genom att bakbenen inte riktigt hänger med :(
Men kan vi komma igång så vi kan gå normala promenader ca 4-5h /dag som innan så blir nog både han och jag nöjda även om vet rekommenderade att hopp, trappor och bus ska vi inte hålla på med.

*kl*
Min lilla är dålig igen :( Är lite mer än 1 månad sedan vi slutade med cortison kuren, så nu blir det nog att han får gå på det livet ut. Vi får se vad vet. säger imorgon. Bakbenen hänger iaf med utan problem. Men han ligger bara i korgen och skakar, gett honom en ½ tradolan som han fick förra "attacken" så han ska sova utan allt för ont nu.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en otroligt aktiv och glad tik på ett och ett halvt som var ute och sprang i blåbärsris i onsdags och då hände det som inte får...
Svar
10
· Visningar
2 126
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 900
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 389
Senast: NotlikeI
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 905
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?