Direktreglering Sveland

Sv: Direktreglering Sveland

Inget har ju nödvändigtvis gått fel. Det enda som hänt är att Sveland anser att de inte kan bedöma om försäkringen täcker utan att få mer information.

Jag fick ju avslag på en direktreglering på min T-märkta valack. Han kom in med en akut senskada efter att ha rullat fast i box, och lyckades smälla i ett framben så han fick en akut carpit med.
På diagnosraderna stod alltså 'senskada djupa böjsenen VB' och 'carpit HF'. Sen såg de ju att det var röntgat, ultraljudat, hältutrett och att en led var behandlad.

De avslog direktregleringen och bad om mer information från djurägaren. Ganska väntat iofs, även om jag hoppades de skulle be kliniken om journalen direkt istället för att gå 'omvägen' om mig. Men iom att hästen var T-märkt och uttröttnings/utmattningsskador inte täcktes, så förstår jag ju att det blev tvärnit i systemet med de diagnoserna.

Jag skickade in journalen, samt 'min egen berättelse' (dvs att datum si och klockan så var hästen U.A, nästa morgon var boxen upp och ner, sparkmärken på väggen och hästen mörbultad bla bla). Dessutom skickade jag in (eftersom jag hade det) kopia på journalen från den senaste hälsokollen på klinik där det varken fanns några ledinflammationer eller någon senskada. Och min motivering varför jag ansåg det skulle ersättas (att det var en promenadpensionär, regelbundet hälsokollad, och att det är en extremt ovanlig senskada, den var stor och av akut typ, och det är helt orimligt att jag övht skulle kunnat rida dit två såpass akuta skador på just en promenadpensionär och därför ansåg att det var ställt utom rimligt tvivel att skadorna skett i samband med fastrullningen)

Sveland funderade en stund, och betalade sen ut 9000 kr till mitt konto, och på återbesöken gick direktregleringen igenom.

Så, det har inte 'gått fel', utan det är 'bara' det att bolaget inte kan bedömma utan mer information. I ditt fall kan de ju vilja ha mer information just då hästen är förhållandevis nyinköpt och man nu hittat röntgenfynd. Eller så är det bara så att journalen är lite torftigt skriven. Vissa veterinärer skriver ingående och detaljerat, andra bara några rader.

Apropå nekad ersättning, så ett annat exempel just på det där med 'behöver mer information' så vet jag den gången jag fick ett blodprov nekat i regleringen. Övrigt ersattes men inte blodprovet. Anledningen var att det som diagnos stod 'kotledsinflammation BF'. Och bland kostnadsposterna fanns 'blodprov inkl analys'. Varvid Agria med all rätt tyckte att det är då inte motiverat att ta ett blodprov vid ledinflammation. Och betalade allt utom blodprovet. Jag skickade in en kopia på journalen där det framgick i anamnesen att hästen haft feber till och från senaste två veckorna. Och vips ansåg ju Agria att blodprovet var berättigat. Men det var omöjligt för dem att veta det utan att läsa journalen. Sen kan man ju önskat att de kunnat be kliniken om journalen så hade det varit 'löst' på 5 minuter, istället för gå omvägen kring mig, men..

Tack för en så utförlig förklaring, det gjorde mig lite lugnare!

Jag skrev en kort redogörelse till dem med datum för när jag tror att skadan uppkom (under ett jätterace i vinterhagen med dåligt underlag), att hästen konstaterades halt under en dressyrträning några dagar efteråt och att kliniktid bokades direkt därefter. Beskrev endast kortfattat när klinikbesöken ägde rum och att hästen var fortsatt halt vid återbesöket efter en butta-kur på 10 dagar.

Avslutade det hela med att skriva att innan hästen blev halt i sitt bakben gick han normala dressyr- och hoppträningar 1-2 gånger i veckan för instruktör.
Jag vill inte skriva för utförligt eftersom allt finns i veterinärjournalerna och om Sveland har ytterligare frågor så får de kontakta antingen mig eller behandlande vet.

Det räcker säkert. Som sagt de gånger de nekat mig (Sveland har, enligt min åsikt, lite mer pippi på det än andra bolag) har det räckt med ett litet brev. Den andra gången de avslog något för mig rörde det en jouravgift på djursjukhuset. Resten betalades, men inte jouravgiften på 3500 kr. Även där var det helt korrekt utefter den information de hade. Dessutom HADE hästen inte behövt komma in på djursjukhuset på dyraste jourtid om den bara undersökts hemma. Haken var att DV vi hade här då hellre föll död ner än åkte på häst om han kunde slippa det. Så han vägrade komma ut och tyckte redan på telefon att han kunde avgöra att det var ett fall för klinik.

Det fanns inga alternativ till att undersöka hästen samma kväll då den hade sårskador där det inte gick att avgöra om det satt träsplitter kvar. Så bara lasta och åka, och på klinik 'mitt i natten' konstaterades att inget splitter inte.

Jag skrev helt enkelt ett kort brev till Sveland om att jag ringt DV N.N aktuell kväll men att han hävdat att det var ett fall som skulle direkt till klinik. Samt då namn och nummer till aktuell DV.

De betalade 3500 kr för jouravgiften - men hade antagligen en hel del åsikter om N.N misstänker jag..

Så informationen i ditt brev räcker alldeles säkert för att de ska kunna göra en bedömning om de anser det ersättningsbart eller ej.

Hade de ansett det inte var ersättningsbart så hade de sagt det redan nu, och då hade du fått överklaga. (Det jag fick göra i ex ovan, men det blir samma procedur för djurägaren). Nu har de 'bara' bett om mer information =)

Jag hoppas verkligen detta, annars får jag ju helt enkelt gå vidare på något vis. Bortsett från att jag inte röntgade hästen vid köp (vilket Sveland heller inte krävde då han bara skulle försäkras till 50), så har jag gjort så gott jag kunnat för att undvika missförstånd.

Tack för alla svar, det har gjort mig hoppfull om att detta kommer lösa sig!

Nope, ett annat problem är ju att hästen är en import och han var inte försäkrad alls innan jag tecknade min försäkring... Han importerades förra sommaren som inriden 5-åring och jag köpte honom i september och tecknade försäkring samma dag som köpet gick igenom..

Som sagt, jag är inte helt nöjd över situationen för även om jag försökt göra allt på rätt sätt, så vet jag inte hur Sveland kommer se på saken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Tillbaka