direkt anställd eller via bemanningsföretag?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag kikar lite efter jobb och har hittat tjänster jag kan söka, som finns utannonserade både via företaget direkt och via bemanningsföretag.
Nu undrar jag lite generellt, är det troligt att man får mer eller mindre i lön om man går via bemanningsföretaget än om man anställd direkt av arbetsgivaren? Frågan är ju vilken av tjänsterna man ska söka för att ge sig själv de bästa förutsättningarna...

När jag var anställd via Manpower hade vi högre lön än de vi jobbade med som var anställda av företaget. Detta pga att vi fick en medellön räknad på högsta och lägsta lön. Inte så kul om man sen fick anställning på företaget och fick sänka lönen ~20 kr/h eller så men såklart trevligt så länge det var högre lön.

Bland dom större bemaningsföretag som jag varit i kontakt med är att man går in på en medel lön av vad dom anställda på företaget får.

Tycker det även är hyfsat vanligt inom det jag jobbar med är att först bli anställd av ett bemanningsföretag för att sedan efter 6 månader bli anställd av företaget man blivit uthyrd till och då fått gå ner i lön som tagit ibland upp till 2 år att jobba sig upp till samma lön.

Min svåger är just nu anställd av bemanningsföretag och är 6 månader på prov på ett "riktigt" företag. Han kommer troligen få högre lön om han blir anställd där permanent.

Grejen med att vara anstalld via bemanningsforetag ar val att man far hogre lon, i utbyte mot lagre anstallningssakerhet? Alltsa, foretaget som "hyr" dig kan lattare avbryta ditt kontrakt an vad det ar at varsla egenanstallda?
I anställningssäkerheten är det ingen skillnad, har du tillsvidareanställning så spelar det ingen roll om du är anställd av ett bemaningsföretag eller inte, har det företag du är uthyrd till inte längre behov av att hyra dej så är första steg att bli flyttad till ett annat företag som är i behov av att hyra in.

Tex om ett företag går i konkurs eller stor nedskärningar blir dom som är anställda av företaget uppsagda pga arbetsbrist och inhyrda kan bli plaserade på ett annat företag eller bli uppsagda pga arbetsbrist.

Jag kikar lite efter jobb och har hittat tjänster jag kan söka, som finns utannonserade både via företaget direkt och via bemanningsföretag.
Nu undrar jag lite generellt, är det troligt att man får mer eller mindre i lön om man går via bemanningsföretaget än om man anställd direkt av arbetsgivaren? Frågan är ju vilken av tjänsterna man ska söka för att ge sig själv de bästa förutsättningarna...

Jag tror inte att skillnaden är så himla stor, men det beror säker på vilken sektor man jobbar inom. Jag tycker att det verkar som att många företag använder bemanningsföretag för att slippa ha en HR-avdelning själva. Dvs, det en HR-avdelning hade kostat får istället bemanningsföretaget och lönerna för de anställda ligger ungefär samma som vid direkt anställning hos företaget.

I anställningssäkerheten är det ingen skillnad, har du tillsvidareanställning så spelar det ingen roll om du är anställd av ett bemaningsföretag eller inte, har det företag du är uthyrd till inte längre behov av att hyra dej så är första steg att bli flyttad till ett annat företag som är i behov av att hyra in.

Tex om ett företag går i konkurs eller stor nedskärningar blir dom som är anställda av företaget uppsagda pga arbetsbrist och inhyrda kan bli plaserade på ett annat företag eller bli uppsagda pga arbetsbrist.
Exakt. Man har ju sin tjänst hos bemanningsföretaget, det är där anställningstryggheten finns.

Sedan, om den uppdragsgivare man är inhyrd hos är storkund hos bemanningsföretaget så kan man ju bli av med jobbet ändå, om uppdragsgivaren avslutar kontraktet så att det uppstår övertalighet hos bemanningsföretaget.

På mitt jobb anlitas bemanningsföretag för att ta emot och sålla i ansökningarna, men den som får jobbet blir anställd på samma företag som alla oss andra.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 224
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 820
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 204
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
642
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att umgås som par
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur