Sv: Dirco Hästak
Jag har en valack född 2003 efter Dirco Hästak-Nebraska.
Bra skritt ordinär trav och supergalopp.
Hoppar som han inte gjort annat.
Han reds in som 3-åring men gick inte 3-årstestet då han såg ut som en valpig 2-åring på våren
Efter sommarbete var han helt plötsligt en häst.
Han har testat lite på marken men vid ridning har han varit det mest stabila man kan hitta. Aldrig en protest med sadel sele tömmar ridning eller något annat.
I våras, maj 2007, firade Halmstad 700 år.
Då var Nonne (Non Stop i pappren) 4 år.
Vi var med vid firandet och red på stan i 4 dagar. Mängden folk var strax mer än en ordinär marken. Han var helt lugn som om han aldrig gjort något annat. Och vi red bland alla människor och mitt inne i centrum på gågatan och längs strandpromenaden.
Sen ska tilläggas att jag hade långklänning som också täckte hela hästen och räckte ner under magen på honom. Dessutom prydnader på pannband och tyglar. (och jag i tiara i stället för hjälm)
Vi gick även först i bonnatåget föjda av allt från traktorer, skogssmaskiner och skördetröskor. Helt lugn där med.
Folk som såg oss trodde att det var polishästar. Det är nog inte så många 4-åringar som klarar en sådan grej utan problem. Men det säget en hel del om psyket på honom.
Att rida annars är han glad, positiv till arbete och framåt.
Som unghäst var han dock en testare som gärna studsade runt. Väldigt bra balans på bakbenen. Men bara på backen. Dock fattar han om man säger från.
Enda jobbiga var dock att den del av damerna i stallet inte fattar att hästar blir uppfostrade med åren och de inte vill leda honom för han var bråkig som 2-årig hingst
(5-årig valack idag)
Jag har i alla fall aldrig ångrat att han blev min