Dirco Hästak

Vanilj_hallon

Trådstartare
Hej!, Någon som kan berätta lite om Dirco och hans avkommor? Vill gärna hur dem blir mm.

Gärna nått om Dirco, och gärna nån bild på honom :d

/ Erika

Sv: Dirco Hästak

Hej! Jag har en Dirco avkomma, ett sto på 4 år. Vet inte så jättemkt om Dirco själv, har setn t lite bilder och info om honom på hästaks hemsida. Gå in där o kolla så får du veta lite mer iaf. Vad man kan säga om min dam är att hon har papps fina ansikte o utstrålning. Dessutom är hon underbar i sitt psyke och har alltid varit cool från dag 1 då jag började sitta på henne till nu då hon jobbar i fin unghästform o är tävlad 0.90 hoppning. Skritten o galoppen är bra o traven ok. Min häst är dock ca 170 och inte så liten som Dirco mao. Har tyvärr ingen bild att lägga ut.
Mvh Tina

Jag har en valack född 2003 efter Dirco Hästak-Nebraska.
Bra skritt ordinär trav och supergalopp.
Hoppar som han inte gjort annat.

Han reds in som 3-åring men gick inte 3-årstestet då han såg ut som en valpig 2-åring på våren:crazy: Efter sommarbete var han helt plötsligt en häst.

Han har testat lite på marken men vid ridning har han varit det mest stabila man kan hitta. Aldrig en protest med sadel sele tömmar ridning eller något annat.
I våras, maj 2007, firade Halmstad 700 år.
Då var Nonne (Non Stop i pappren) 4 år.
Vi var med vid firandet och red på stan i 4 dagar. Mängden folk var strax mer än en ordinär marken. Han var helt lugn som om han aldrig gjort något annat. Och vi red bland alla människor och mitt inne i centrum på gågatan och längs strandpromenaden.

Sen ska tilläggas att jag hade långklänning som också täckte hela hästen och räckte ner under magen på honom. Dessutom prydnader på pannband och tyglar. (och jag i tiara i stället för hjälm)
Vi gick även först i bonnatåget föjda av allt från traktorer, skogssmaskiner och skördetröskor. Helt lugn där med.

Folk som såg oss trodde att det var polishästar. Det är nog inte så många 4-åringar som klarar en sådan grej utan problem. Men det säget en hel del om psyket på honom.

Att rida annars är han glad, positiv till arbete och framåt.

Som unghäst var han dock en testare som gärna studsade runt. Väldigt bra balans på bakbenen. Men bara på backen. Dock fattar han om man säger från.

Enda jobbiga var dock att den del av damerna i stallet inte fattar att hästar blir uppfostrade med åren och de inte vill leda honom för han var bråkig som 2-årig hingst:( (5-årig valack idag)

Jag har i alla fall aldrig ångrat att han blev min:love:

Det har hon väl förhoppnngsvis kollat, men hon tänkte nog bara kolla lite om det fanns några bukefalister med dircoavkommor :)

Dirco hade en allvarlig sjukdom när han var 1-2 år och det är därför han är så liten men ger jättestora avkommor

Ja, jag menade det lite på skoj för det lät lite skoj när jag läste :)
Det var inte menat som kritik eller liknande. :)

Vi valde Dirco eftersom vi ville har en lite hingst till vårt sto. Vi var själva uppe på Hästak där de berättade lite om hingstarna. Vi har oxå läst om han i lika tidningar, och internettsidor. Eftersom det inte finns så många Dirco avkommor, så är jag nyfiken på om det är några här, och vad dem har för egenskaper och så. han har en bra stam, och ligger 10:a på Blup-index. Tävlad med mååååånga segra i 130-140, plac 145. Så, Några fler avkommor?

Jag har en underbar avkomma efter Dirco.

Han är oerhört social och jättesnäll.

Hoppar som en gud, kvick spänstig och modig och ett hjärta av guld! 9-9 i hopp på treårstest.

Han är väldigt lik sin pappa till typen och är ca 1.64 i mkh.

Dirco hade en allvarlig sjukdom när han var 1-2 år och det är därför han är så liten men ger jättestora avkommor

Hade jag vetat det när jag letade hingst till mitt lilla Cardentosto för några år sedan så hade det blivit en annan pappa till fölis... ;) (valde bort Dirco pga storleken, eftersom mitt sto bara var 154cm...)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
596
Senast: morgaine
·
Mat Jag ska snart till Stockholm och vill gå på en trevlig sushirestaurang med min dotter, gärna på Söder, men annars centralt i alla fall...
Svar
2
· Visningar
247
Senast: Mabuse
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
648
Senast: Hajfisk
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka