Diplomerad hästskötare!

Annie_92

Trådstartare
Hur har det gått för alla hästskötarexamen- deltagare i år? Hur tyckte ni att dagen i stort var och kände ni er nöjda med allt eller missnöjda med något..?

Jag var väl sådär lagom nervös inför alla moment, mer för vissa och mindre för andra. Men överlag så tyckte jag att det var en otroligt rolig och givande dag!^^ Mest nervös var jag nog inför häst för hand och precis som jag trodde så svamlade jag till det vid presentationen och glömde att ställa hästen öppen först!:angel:
De teoretiska proven var däremot enklare än jag trodde. Det enda som jag hade lite problem med var den muntliga foderdelen. Där hade de fyra st. pelletssorter, vilket jag hade i stort sett hade noll koll på.:angel: Resten gick dock ganska bra, men jag skulle t.ex. ha smakat på foderjästen, som jag inte heller kände igen..:cool:

Dagen slutade i alla fall med ett godkännande som var mer än välkommet!:D

Kram, Annie

Sv: Diplomerad hästskötare!

GRATTIS!

Jag gjorde det stora provet i dag. Det värsta jag någonsin varit med om. Var mest orolig över longeringen och självklart gick den apa. Tappade longerlinan och hade noll koll. Hästen var trött och var ovillig på hjälperna.
Men ridningen, knoppningen och visa häst för hand kändes ok.
Teorin tyckte även jag var lättare än jag trott. Svamlade lite på fodret, blandade ihop halmsorter och så.

Men hade inte ett enda minus i protokollet enligt exeminatorerna eller vad de nu heter. Fick ett stort + när jag visade för hand, bäst på hela dagen tydligen :D

Jag klarade det. Dock satt jag och hyperventilerade innan och trodde jag skulle kugga.
Tänker aldrig göra något liknande
men är riktigt stolt över mig själv nu :D

Läste ni någon kurs innan provet? Vart i så fall? Är också intresserad av att göra det där provet. :)

Mvh Sandra

Jag har inte läst någon speciell kurs för just hästskötarexamen, utan bara gått naturbruk inriktning häst på gymnasiet.

Jag gjorde första försöket, kuggade på det teoretiska ( Jag menar det verkligen när jag säger att jag hade läst på ALLT, förutom det som kom med på proven! ), kuggade lite halvt på longeringen också, då jag glömde bort att ta med hästen in till mitten. Var ju så jäkla svårt att tänka på allt man gör samtidigt som en person står och frågar en massa frågor. Men var riktigt besviken över att jag kuggade på med än en av delarna, då jag var tvungen att göra om allt igen.

Typ 2 månader senare så gjorde jag ett nytt försök. Då började dagen med teoretiska, och jag tyckte väl inte att det gick så jätte bra, så jag var ju lite nervös över att jag kanske skulle kugga igen. Delade ut hästar, och självklart så fick jag, minsta personen där ( är endast 155 ) den största hästen, på 178 :) Så det kändes ju verkligen inge bra, men ridningen gick bra ändå.

Och denna gången så klarade jag det. :) Supernöjd!

Tittade på mina gamla inlägg och upptäckte svar här som jag tidigare missat!:) Tack och grattis själva!:D
För att svara på din fråga Saaandrae, så behöver man tappskoexamen samt genomgått "Första Hjälpen utbildning." Så var det i alla fall för oss och jag skulle tro att samma gäller överallt. Jag läste hästhållnings-programmets kurserna extra på naturbruksskolan som jag gick på,(läste egentligen naturvetare) för att kunna ta hästskötarexamen sen... .)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka