Jag har ridit och kört med mängder av olika bett på olika hästar och med olika resultat. Har nog alltid försökt använda vanliga och milda bett samt varsam hand men vissa hästar har det inte funkat med helt enkelt och då blir det inte roligt.
Börjar ändå först nu fatta hur känsliga de är i munnen, det är ett smalt och vasst ben som bettet ligger emot med endast en tunn beninna och en slemhinna över. Ibland tungan.
"På de flesta engelskt ridna hästarna är det normalt att rida med 0,5 kg - 1,5 kg i handen, vilket ger ett tryck på 100kg per kvadratcentimeter över tungan. Ännu mer över lanerna då det där blir tryckpunkter ifall de är blottade. Vid ett ryck i bettet går det lätt upp till 300kg/cm2 i hästens mun"
Räknat på standardbett. Ett smalare bett med eller utan hävstång eller gag - ännu högre.
Har inte mätt trycket och räknat själv men tycker att det verkar rimligt.
Äntligen börjar jag ju fatta varför hästarna "trilskas" som att sticka ut tungan
, eller lägga den över bettet
, bita eller suga tag i bettet, lägga huvudet på sned
, gå bakom hand
, slänga upp huvudet, tugga, gapa
, osv.. -För att det är obehagligt och de försöker mildra effekten av bettet.
Tycker att de verkar som att alla hästar kan gå bettlöst förutsatt att de och ryttare/kusk är tränade för det.
Lite synd och konstigt att det inte är tillåtet att tävla i vissa grenar bettlöst.
Om jag skulle sätta ett träns på mitt ben med bettet placerat över smalbenet 1 timme varannan dag med en medelmåttig ryttare som sprang bakom och "tyglade" mig i motsvarande varierat ridarbete i säg.. 15 år.
Låter ju lite knäppt
men poängen är att jag skulle ha ont i benet och jag vill inte kontrollera hästen genom smärta.
Såklart finns det dåliga bettlösa lösningar också men de kan man ju undvika.
Med den här hästen finns det iaf inget annat vettigt val än bettlöst. Vi måste lära om oss.