Dina bästa renoveringstips för transporten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Catinca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 564
  • Visningar Visningar 367 268
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Tycker att det priset låter helt normalt i mina öron, tänk på att vita plyfa skivor i den storleken inte är lätta att få tag på.
Så priset är helt skälig tycker jag.

KL

Jag la in ett 22 mm golv av formplyfa, men jag är nojjig och tycker att det är tunt. Det är samma som låg i tidigare och det finns mittbalk + en tvärbalk.
Behöver jag oroa mig? :P

Sedan undrar jag en till sak. Funderar på att byta draghandsken.. den gick igenom besiktning men den är ju ändå några år gammal. Var får man tag på en sådan?

/M

Vad gäller golvet så är det standard i de flesta transporter som använder plyfa golv att det läggs in 21 elle 22 mm tjock plyfa, du behöver inte oroa dig överhuvudtaget om att det skulle vara för tunt, det är det inte.

Kulhandske får du tag på hos butiker som säljer reservdelar till bilar typ, ad center, mekonomen och dylikt.

Fast just VIT behöver den inte vara eftersom jag tänker måla om transporten ändå. Den kan lika gärna vara brun, om det är lättare (billigare) att få tag i!

Hur gör man med en ful (rostig) axel? Om man vill piffa till den med hammarlack, hur mycket behöver man slipa först då? Har för mig att det står på hammarlacken att man endast behöver få bort lös rost och sedan tvätta ordentligt. Fungerar det?

Tack, hittade på mekonomen för kring 500:- !

Fast just VIT behöver den inte vara eftersom jag tänker måla om transporten ändå. Den kan lika gärna vara brun, om det är lättare (billigare) att få tag i!

Hur gör man med en ful (rostig) axel? Om man vill piffa till den med hammarlack, hur mycket behöver man slipa först då? Har för mig att det står på hammarlacken att man endast behöver få bort lös rost och sedan tvätta ordentligt. Fungerar det?

Ja det funkar, skrapa borsta med stålborste eller på nåt annat lämpligt sätt bort all lös rost, måla sen på med hammarlack, gärna två gånger.

Brun skiva kanske är något billigare men inte mycket.

Fin! Likadan som min transport (fast min har gräslig färg..). Är det original-mellanvägg? Jag har ju två korta bakbommar men ingen mellanvägg :crazy:
Skulle du kunna ta kort på mellanväggen, och på hur den sitter fast fram och bak? *ber snällt*

Läste i en annons på en hästtransport att golvet var "impregnerat varje år". Är det något man bör göra, och hur gör man i så fall det? Med vad? Underifrån då, eller?

Inte underifrån, ovanifrån. Ta ut mattan, tvätta golvet, spola ur, låt lufttorka ORDENTLIGT och impregnera.

MEN, om golvet är intakt och har själva 'ytlagret' av plywooden kvar, är det onödigt, och det suger inte impregnering då. Är golvet skadat, eller har sågade kanter, så är det ide med impregnering. Jag impregnerar kanterna, då det fräter där av kiss och blir fuktigt rent allmänt.

Normalt räcker det att med jämna mellanrum ta ut mattan, spola ur, låta lufttorka och lägga i mattan.

Okej, då förstår jag :)! Nej, golvet är nog det bästa på den gamla transport jag köpt, och det har "ytlagret" kvar.

Det är orginalmellanväggen, mjuk. Dock skulle jag hellre ha en hård :S
Kan absolut ta kort på fästen osv. Dock har vi inte fixat själva infästningen bak i golvet ännu eftersom vi precis bytt golv, men ja kan ta kort ändå :)

Om man ska byta väggarna på ett Transesläp från -91, vad anv man för material? Vad för sorts träskivor ska man anv?

Tycker att det priset låter helt normalt i mina öron, tänk på att vita plyfa skivor i den storleken inte är lätta att få tag på.
Så priset är helt skälig tycker jag.

funderar på om man kan sätta ihop (PL400?) två vita plyfaskivor 10,5 mm till lämmen.

Marinplyfa ska det vara dessutom.

Jag fick tag i orginalväggar till fyndpris, golvet hittade jag 30 mm lastbilsgolv för 900 spänn på rea. Bara såga till.

Tyvärr så iaf när jag renoverade min, så ligger skivor på 150 cm i bredd, och golvbredden var 152 cm, irriterande nog. Men löste sig med lastbilsgolvet där.

*kl*

Jag har fått beslutsångest angående golvet i min transport...
Golvet är 5 år gammalt brädgolv i två lager, överst är en gummimassa klistrad direkt på golvet. Underifrån ser det jättefint ut, men ovanifrån är det ju svårt att se... Har hela tiden varit inne på att byta det, men det verkar i princip omöjligt att hitta en golvbeläggning (matta, massa osv) som inte kostar mer än vad hela transporten gjorde i inköp! Undre laget ligger på tvären, och det övre på längden, alla balkar under transporten är fina och det är ca 20-30 cm mellanrum mellan dem (de går på längden) och det finns en del tvärbalkar också. Är det helt nödvändigt att byta golvet? Ser fint ut i ändarna (det enda man ser av översta lagret). Börjar det oftast inte ruttna från kanten? inte mitt på?

Jo det börjar oftast från kanten, fast på mitt jag renoverade, så när jag ryckte loss mattan (limmad) så under mitten på frambommen ungefär, där kunde jag köra en kniv genom golvet. De måste haft någon krubba eller nåt där som det sölat från, och mattan inte helt tät (den var delad i 2, längsmed)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Åker på att eventuellt renovera en transport, och undrar lite över kostnader mm. Det är ett Brenderup 03a, mkt fräsch i övrigt! * Golv...
Svar
1
· Visningar
1 689
F
Utrustning Känner mig så j-la nere och deppig just nu. Inser att något måste göras åt min transport. Antingen så får den gå igenom en helrenovering...
Svar
16
· Visningar
1 630
Senast: Fullblod
·
Utrustning Den nya modellen, som finns hos Kaupre Ridsport - är det någon här som redan beställt, eller har bestämt sig för att beställa en sådan... 2
Svar
26
· Visningar
4 974
Senast: heylan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka