dilemma...

blizz

Trådstartare
hej! min häst är mycket trevligare att rida på pelhambett än hon är på vanligt delat tränsbett. JAg har provat olika tränsbett allt för att kunna rida henne mest på detta, rakt, delat, tredelat...men inget funkar riktigt bra. Hon blir spänd, gåt bara och spänner sig igenom hela kroppen och verkar hata att ha det i munnen...på åelhamet däremot är hon mjuk och trevlig, kliver genaast ihop i ramen bara jag tänker tanken "form" och bjuder mkt trevligare- verkar gilla att ha detta bett i munnen mkt bättre! Så hur är det nu, vad tycker ni? jag vet att många tycker att man absolut ska rida på det mildaste man kan hitta, men jag tänker ändå som så att det är bättre att rida hela tiden med ett bett som hästen verkligen trivs på än att sitta och kämpa på tränsbettet som hon ogillar...jag vill ju absolut att hästen ska funka på vanligt tränsbett, men när man samtidigt känner hur underbart trevlig hon är på pelhamet så blir det lite svårare att motivera sig att rida på det andra...:angel:
jag kan tillägga att jag inte ska tävla dressyr, så för den sakens skull behöver hon inte kunna ridas på det vanliga tränsbettet...

Sv: dilemma...

Min häst är likadan, han tycker inte om de andra betten så mycket heller, han älskar sitt Pelham däremod.
Om du inte vill rida på så skarpt bett, rid på bara översta ringen då. Prova om det funkar.

Jag rider bara med en tygel och det i översta ringen ( tränsbett ringen) och då går han fortfarande super på.
Vet sade till mig att p.g.a av vikten och skänklarna så ligger detta bett väldigt stadigt i munnen. det är nog därför min häst tycker om det.
Så om din häst verkligen trivs med det, så är det väl bara att rida på detta bett.

Senast ändrad av en moderator:

ett pelham kan vara milt, beror ju helt på ryttarens hand, om det funkar så himla mycket bättre borde du rida på det istället. även ett tredelat kan vara skarpt med en hård hand;)

jag rider med dubbla tyglar, och har då ofta den nedre hängande väldigt löst...

Har du inga dressyrtävlingsambitioner och är mjuk på handen ser jag ingen anledning till varför du ska försöka rida på ett bett hästen inte tycker om bara för att "man borde".

Tror att ett hackamore kan vara minst lika skarpt som ett phelam så vet inte varför det skulle vara bättre om inte hästen tycker det...

Jag har grejat i ett år med bett på min häst. Började med ett vanligt två delat tränsbett-gick inge bra alls. provade tredelat gummi bett: efter 40 min hade hon skalat av gummit från bettet!! testade med ett vanligt tredelat som funkat bra till för några månader sedan. Nu rider jag på ett stångbett med fasta ringar. det e en jäkla skillnad. tycker att du ska rida på det bettet som funkar för er!

Min häst är likadan, han tycker inte om de andra betten så mycket heller, han älskar sitt Pelham däremod.
Om du inte vill rida på så skarpt bett, rid på bara översta ringen då. Prova om det funkar.

Jag rider bara med en tygel och det i översta ringen ( tränsbett ringen) och då går han fortfarande super på.
Vet sade till mig att p.g.a av vikten och skänklarna så ligger detta bett väldigt stadigt i munnen. det är nog därför min häst tycker om det.
Så om din häst verkligen trivs med det, så är det väl bara att rida på detta bett.

Min häst går också mycket bättre på Pelham. Jag har tänkt att hon går bättre på pelham för att det är skarpare och därför rider jag också på vanliga tränsbett eller gör som du och rider bara med en tygel i översta ringen. Trots att jag bara har en tygel i översta ringen är hon mycket mer lättriden än på vanligt tränsbett.
Så därför tyckte jag det var intressant det som din vet. sa, att hästen faktiskt kan trivas bra på pelham pga att det ligger stadigt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 052
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 555
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17