• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kamikazepiloten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 959
K

Kamikazepiloten

Min plan var att betäcka mitt sto f-91 i år. Hon är tävlad en hel del, och tänke i år endast ta det lugnt och låta henne få gå i allsvenskelaget. Senaste året har hon blivit ganska sporadiskt riden och varit igång i omgångar. Red första hoppträningen med henne häromdagen på länge.

Tränaren sa (utan att jag nämnt ngt om en betäckning) att jag absolut måste komma ut på tävlingsbanan med henne ordentligt i år, och att hon såg jättetrevlig ut, trots att hon inte gått ngn hoppträning på snart två år och jag inte tränat för tränare själv på ett tag.

Så, vad borde jag göra? Vänta ett år till med o betäcka henne?

Sv: Dilemma

Nej, det är därför jag är tveksam till o vänta.

Är det Grisan du ska betäcka? (kommer inte ihåg hur gammal hon är)

Cezzan var ju 15 år när hon blev dräktig första gången och tog sig på första brunsten, och hade en helt okomplicerad dräktighet och fölning.

Japp, det är Grisan. Hon blir ju sexton i år, och väntar jag ett år till är hon sjutton.

Hur gammal kan en förstagångsföderska vara eg?

Jag vet en förstagångsföderska som var 17 år och fick åtminstone sex friska avkommor.

Låt en veterinär kolla henne för säkerhets skull, det gjorde jag med Cezzan för att inte riskera att utsätta min kära häst för något hon inte skulle klara av.

Om du tar föl på henne nu så kan det vara svårt att komma tillbaka till tävlingsvärlden igen med tanke på hennes ålder.
Vad vill du helst av allt? Tävla eller få ett föl?

Svar till båda.

Självklart blir jag glad över ett år till på tävlingsbanan med henne, men är inte 17 en göh ålder för en förstagångsföderska?

Självklart ska hon kollas av vet först.

Jag förstår inte problemet riktigt. Det är inte helt ovanligt att man betäcker och fortsätter att tävla och träna året ut.
Varför kan du inte betäcka henne och fortsätta träna och tävla??

Ska jag sätta igång henne i tävlingskondition vill jag gärna ha ut henne både i år och nästa år, iom att hon har haft många viloperioder och dessutom varit skadad (sparkskada) tror jag inte vi kommer kunna rida mer än 110, kanske 120 i år.

Om hon betäcks nästa år är hon sjutton, och fölar när hon är arton.
Är det för gammalt?

Hon är frisk, har aldrig haft några problem med benen (förutom en sparkskada och några trampskador) och i övrigt inte varit sjuk förutom ett par korsförlamningar.

Det är inte för gammalt för att betäcka, vid den åldern. Däremot minskar chansen med åren att de blir dräktiga... Det finns MASSOR med trådar där man frågar om hur gammalt stoet kan vara, bläddra några sidor bakåt så lär du hitta en hel del. För det kommer i snitt en ny sådan fråga i veckan...

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 257
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 365
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 343
Senast: ginnies
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 538
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka