B

Buttercup3

Min häst (5-årigt sto) slår i framskon med bakskon så att det "klonkar" i. Detta sker när hon är avslappnad och jobbar på med bakbenen och hela ryggen, när hon har en lugn och bra takt i traven. Frågade min tränare, hennes man och hovslagare varför. Fick tre olika svar.

Svar nr. 1, min tränare (utbildad på flyinge och strömsholm, framgångsrik dressyrryttare upp tom. intermediare). Hon svarare att det förmodligen är för att hon är så ung, inte har någon balans och när hon skjuter på riktigt bra med bakbenen så hinner hon inte upp med frambenen och därför så slår hon i fram och bakhovar. jag tycker detta låter som ett bra svar och har en naturlig förklaring.

Svar nr. 2 (hennes man, ridit deb. fält och 110 hopp). Han ansåg att det är när hon är spänd och inte arbetar ordentligt att bak knäts vinkel blir felaktig och stum och hon sätter ner det "rakt" dvs. Inte "böjer upp" bakknät och bakbenet när hon sätter ner det. låter helt fel i mina öron då det är i slutet av ridpasser när hon är avslappnad och travar med bra bakben och rygg.

Svar nr. 3 (hovis) Hon är väldigt dåligt skodd med alldeles för små skor och för hög(låg?) i trakten och då menar han att hon blir för "flack" i hoven och då klonkar hon i. Detta stämmer nog också.

Har haft hästen sen i fredags och har just börjat rida henne. I början är hon spänd och går mest och kolalr sig omkring, det känns som att ifall svar nr. 2 stämmer så är det i fel del av ridpasset. Hon skoddes idag, tidigare har hon haft för små travarskor men idag så blev hon skodd med vanliga skor och inte bananform på hoven.

Så nu kära bukare, vad tycker tycker ni låter som det korrekta svaret? Och ifall ni har ett eget svar och egna funderingar så är dessa också välkomna!

Sv: Dilemma

Det här är en fråga med flera rätta svar! Dvs det kan finnas flera orsaker till att hästen slår i sko, och vilket som det är för din häst är svårt att svara på utan att ha sett den. Min ena häst (5-årigt sto :) ) slår i sko när hon drar iväg i "travar-trav" framför rockarden, med ganska spänd kropp och raka bakben - dvs närmast svar 2 som du inte tyckte stämde alls.

BRA svar från hovis... Börja med att sko om, verka ner och se till att håll tårna korta och fina så tror jag du kommer att slippa att hon slår i :)

Hovis svar tyckte jag var bra och hon är korrekt skodd nu med lagom tå och fina fötter allmänt :)

men till AnnA (?)...hur komemr det sig att hon slår i skon vid korrekt form och avslappnad, taktmässig trav och mycket bra ryggaktivitet?

Jag menar att det kan finnas flera olika anledningar! Inte att alla alternativ ovan måste vara uppfyllda. Något av dessa räcker - och säkert kan det finnas andra anledningar också!

Kan ju vara så att hon behöver mer muskler eller så. Nu är ju detta inget vedertaget inom ridsporten... men om problemen fortsätter kan du testa att lägga på en halvrund travsko för att snabba på överrullningen.

hade ringskor på min förra ponny för problem med strålbenen.
Men muskler har hon inte gott om den lilla sötnosen. Men vi jobbar på det :)

fast vi får väl se hur de går nu när hon har blivit annorlunda skodd. Hon är ju unghäst och har inte så värst bra koll på sina krppsdelar...

Jag menade inte ringskor. Hmm, svårt att förklara om man inte har sett dem... Istället för att vara flata som ju skor är, så är de istället halvcirkelformade undertill. Annars samma form som vanlig skor. Iom att skon är rundad får hästen en snabbare överrullning,istället för att lyfta foten över kanen som finns på en vanlig sko. Man kan även tårikta skon för att nå liknande resultat. Men förhoppningvis så löser det sig säkert för dig nu med nya dojjor och mer träning:)

Be din hovis att tårikta skorna för att hjälpa överrullningen.

Min erfarenhet säger att en häst som Verkligen går i balans inte slår i skorna (förutsatt att den ej är felskodd).
Menar du att hästen går i form och jobbar rätt och fortfarande slår i, så undrar jag om ni inte kräver mer samling och jobb än hästens kropp egt är redo för?

Buttercup3 skrev:
Min häst (5-årigt sto) slår i framskon med bakskon så att det "klonkar" i. Detta sker när hon är avslappnad och jobbar på med bakbenen och hela ryggen, när hon har en lugn och bra takt i traven. Frågade min tränare, hennes man och hovslagare varför. Fick tre olika svar.

Svar nr. 1, min tränare (utbildad på flyinge och strömsholm, framgångsrik dressyrryttare upp tom. intermediare). Hon svarare att det förmodligen är för att hon är så ung, inte har någon balans och när hon skjuter på riktigt bra med bakbenen så hinner hon inte upp med frambenen och därför så slår hon i fram och bakhovar. jag tycker detta låter som ett bra svar och har en naturlig förklaring.

Svar nr. 2 (hennes man, ridit deb. fält och 110 hopp). Han ansåg att det är när hon är spänd och inte arbetar ordentligt att bak knäts vinkel blir felaktig och stum och hon sätter ner det "rakt" dvs. Inte "böjer upp" bakknät och bakbenet när hon sätter ner det. låter helt fel i mina öron då det är i slutet av ridpasser när hon är avslappnad och travar med bra bakben och rygg.

Svar nr. 3 (hovis) Hon är väldigt dåligt skodd med alldeles för små skor och för hög(låg?) i trakten och då menar han att hon blir för "flack" i hoven och då klonkar hon i. Detta stämmer nog också.

Har haft hästen sen i fredags och har just börjat rida henne. I början är hon spänd och går mest och kolalr sig omkring, det känns som att ifall svar nr. 2 stämmer så är det i fel del av ridpasset. Hon skoddes idag, tidigare har hon haft för små travarskor men idag så blev hon skodd med vanliga skor och inte bananform på hoven.

Så nu kära bukare, vad tycker tycker ni låter som det korrekta svaret? Och ifall ni har ett eget svar och egna funderingar så är dessa också välkomna!

Två av mina har haft en stark tendens att slå i sko innan de slappnat av och börjat arbeta, det har varit när de var unga o inte så välbalanserade, alltså i deras fall svar nr 1.

Tror att det är det mest ritkiga svaret...men vi får se vad som händer nu när hovarna inte är bananformade längre...

hästen trampar inte under sig riktigt väl, därav slår den i skon.
håller med ovanstående, vanligt bland unghästar.

Håller med hovis. Håll henne kort i tån så hon snabbare kan rulla över frambenen...

Tack så mkt för alla svar. Red nu efter att vi skott henne annorlunda och det är nästan helt borta nu! hon klonkar bara enstaka gånger nu :)

vi brukar lägga på kapade ridskor och speciella sulor inom travet för att få hästarna att länga på steget och för att de inte ska slå i å "klonka".. finns bla att köpa på bidermans. :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 253
Senast: fruxolisa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Genom att byta och köpa ridlektioner så har jag lyckats få till hela 9 hopplektioner hittills den här terminen. :banana: (- och terminen...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag försöker lära mig att rida med sätet mer, t.ex genom sitsen göra en förhållning. Men det känns så svårt! Min häst är ett...
Svar
19
· Visningar
4 853
Senast: Hellas
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 032
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?