MayGrace

Trådstartare
visste inte riktigt vart jag skulle placera tråden .. Flytta om den hamnat fel.

Har ett stort dilemma, har min ponny uppstallad hemma hos min pappa och hans fru. Pappa har själv inte sina hästar på gården utan bara hans fru som har en islänning hemma som sällskap till min. Vi är just nu väldigt oense om de här med att hästarna ska in på natten eller inte. Hon tycker troligtvis att de är bekvämt att de går ute medans jag vill att min ska in. De har inget vindskydd utan bara skog. Enligt lagen får de inte vara ute mer en 16h/dygn som jag förstått de. Jag tar mer en gärna ut hästarna på morgon tex om hon nu tycker de är så jobbigt .. snark hur förklarar man enklast helt enkelt för människan utan att de blir tjafs och bråk att antingen får hon bygga ett vindskydd eller ta in hästarna på nätterna ... :wtf::cautious::meh:
tog in min egen nu ikväll pga av snöblandat regn hoppas hon står kvar där imorgon bitti .. :nailbiting:
 
Du kan ju plocka fram lagtexten som säger att hästar inte får vara ute utan skydd i mer än 16 timmar under den tid på då det inte är tillväxt på betet.
Du kan också tala om att det är brott mot Djurskyddslagen att inte följa det vilket i värsta fall kan ge djurförbud.
 
Ja får väl skriva ut den på papper åt henne .. Risken är att de blir rejält med bråk, tar oftast in min häst på eftermiddag/kväll sedan några veckor men lik f*rbannat så släpps hon ut igen ..
Pappas hästar går in på natten så förstår inte vad problemet är .. De är ju ingen skillnad på dem?! Visst hon tycker att islänningen ska tåla att vara ute i alla väder och de gör hon säkert men de är fortfarande fel.. :wtf::rage::yuck:
 
Men är det verkligen mot lagen då? Härnere är det ju ofta betestillväxt in i februari, vi hade t ex ingen period under 2015-2016 som inte var tillåtet att ha hästarna ute. Betestillväxt hela året om alltså.
 
När dygnsmedeltemperaturen understiger +5 grader C i fem dygn under den period när höst övergår till vinter så anses betestillväxten ha upphört. Det gäller även om det skulle bli varmare igen efter den perioden.

Du kan redan tidigare på hösten behöva stalla in dina djur om förutsättningarna för en god djurhållning ute inte kan upprätthållas. Tex. bör magra djur stallas in tidigare för att ha möjlighet att använda energin i fodret till att öka i hull istället för att hålla värmen. Detsamma gäller för sjuka och skadade djur som inte har samma möjlighet att upprätthålla en termisk komfort som friska djur.
Det kan även vara kraftiga eller långvariga regnväder som gör markerna mycket blöta och det kan bli olämpligt att hålla djuren ute p.g.a. underlaget. Har du djuren ute måste markerna ha förutsättningar för att klara trycket som blir från djuren så att det inte blir för lerigt kring till exempel foderhäckar och så att djuren alltid har tillgång till en torr och ren liggplats. Regn och blåst tillsammans med låga temperaturer är ett av de svåraste väderförhållandena för att djuren ska kunna upprätthålla termisk komfort.

Lovisaleonora, det fanns ingenstans i Sverige man inte behövde stalla in eller ha ligghall under den kalla perioden 2015-2016, även om den kalla perioden inträdde ovanligt sent, i vissa delar av södra Sverige inte förrän i januari 2016 http://data.smhi.se/met/climate/time_series/month/vov_pdf/SMHI_vov_temperature_wind_jan16.pdf?68984
 
Här har de slutat växa för flera veckor sedan, regnat och blåst i flera veckor om vartannat. Ser gräshagen att den inte återhämtat sig, de går normalt på Jord backe i skogshage pga av fång hos min ponny. Islänningen behöver heller inte äta gräs så att säga jätte svårt men iför som vi blir osams när vi talar om de här är de svårt att få fram något vettigt, har helt enkelt sagt att då får vi separera dem på natten om hon nu vill ha sin ute. Stallet ligger precis in vid hagen så de ser varann .. jag vet inte orkar inte bråka men min ponny är 20 och i våras magrade hon av rejält och har inte återhämtat sig riktigt förens nu är jätte rädd att hon ska bli dålig igen även om de har fritillgång ute. Min ponny har svårt att slappna av och är ofta trött och stel på morgonen. Hon är piggare direkt när hon fått sovit inne, och nu ska hon iväg och göra endoskopi pga av hosta bara vi får tag i någon som kan göra de. Känns som hon måste få bestämma själv om hon vill vara inne ellr inte och de vill hon uppenbarligen iför som hon känner sig trygg på nätterna i sin Box där hon får vara ifred.
 
Men är det verkligen mot lagen då? Härnere är det ju ofta betestillväxt in i februari, vi hade t ex ingen period under 2015-2016 som inte var tillåtet att ha hästarna ute. Betestillväxt hela året om alltså.

Det tror jag det kan vara. Vet ett ställe som hade ute sina arbetshästar in i december, de fick en vecka på sig att ta in dem, sedan blev de beslagtagna. Inget fel på hästarna, de var jättefina, men de hade inget vindskydd.

Vi har aldrig haft betestillväxt hela året här i Göteborg. In i oktober brukar fungera, men inte längre.
 
Det tror jag det kan vara. Vet ett ställe som hade ute sina arbetshästar in i december, de fick en vecka på sig att ta in dem, sedan blev de beslagtagna. Inget fel på hästarna, de var jättefina, men de hade inget vindskydd.

Ser gärna källa på det, eftersom inte ens svårt misskötta djur som knappt kan gå inte blir beslagtagna.
 
Ser gärna källa på det, eftersom inte ens svårt misskötta djur som knappt kan gå inte blir beslagtagna.

Det var en granne så det tänker jag inte ge källa på, men jag åkte förbi precis när polisen var där och lastade hästarna. De var alltid jättefina i hull, regelbundet verkade och motionerade mm, så det var enbart vindskyddet som fattades. Hemskt att se var det i alla fall.
 
Det kan vara så att grannen fått flera chanser med t ex förelägganden och ändå inte följt lagstiftningen att ta in djuren, djuren kan då bli omhändertagna p g a att det anses utsiktslöst att djurhållaren åtgärdar bristen. Jag vet sådana ärenden som pågått flera säsonger, till slut omhändertas djuren om man inte ordnar ligghall eller stall under den kalla perioden på året eftersom djuren då ska ha tillgång till detta. Allmännheten kan då tycka att djuren hade det bra eftersom man inte såg att de var magra eller sjuka på något vis.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 340
Senast: Wonna
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 992
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 239
Senast: Mirre
·
A
Hästhantering Jag skulle vilja få många snabba svar här :) Vi har köpt två hästar till vår gård och båda skulle komma hem i helgen. Den ena skulle vi...
2
Svar
38
· Visningar
5 198
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp