Dilemma - inflytt i lägenhet

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Capel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 780

Capel

Trådstartare
Min syster har köpt en 1:a i en storstad, fick nycklarna idag och hela "släkten" är involverad med transport av hennes bohag på exakt tid då gatan är väldigt trafikerad och vi kan inte stå still för länge med flyttlassen. Två bilar + släp. Detta har planerats någon vecka i förväg så "alla" är uppbokade till kl 1900 ikväll 2 Augusti.

Döm om hennes förvåning när hon öppnar dörren till lägenheten är den inte tömd på möbler från firman som "pimpat" lägenheten inför visning.

Dilemmat är nu att hon får inte plats med sina prylar i denna 1:a när det redan står möbler där! Firman som äger möblerna hänvisar att hon får förvara sina möbler på vinden tills att de hämtar deras möbler på Måndag 6 Augusti.

Jag fick ett frispel och menar att det är upp till firman att hämta idag annars kan de hämta sina möbler på gatan eller annat lämpligt ställe :devil:.

Vad är lagligt att göra i detta fallet? Kan de bli ersättningsskyldiga till min syster för att "uppehållit plats"? Kan hon ta möblerna och anse dem som sina eller vad är lagligt att göra? Jag har totalt surat ihop mot firman som inte visat ett skvatt välvilja att hämta möblerna! :mad:

GRRRRRRRR:turd:

Det är säljarens ansvar att lägenheten är tömd och flyttstädad till tillträdet. Frågan får regleras med denne. Det är ju hen som uppdragit åt firman att styla lägenheten med allt vad det innebär. Att bara flytta sakerna kan ev vara egenmäktigt förfarande.

Har hon inte kontrollerat lägenheten innan tillträdet?

Är det inte ägarens ansvar att kontrollera lägenheten innan överlämning? Allt som lämnas kvar bör då rätteligen tillfalla nya ägaren?

Nej köparen har upplysningsplikt. Innan tillträdet bör köparen kolla att allt ser bra ut. Jag mötte upp säljaren och kollade att tex kyl/frys, att kranar/dusch fungerade samt att ytskikt såg bra ut. Kontrollerade också städningen.

Men vilka puckon. Ring konsumentombudsmannen eller nån advokat med inriktning bostäder och fråga om era rättigheter

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?
  • Övningar ridskola lektioner
Tillbaka