digivande sto på bete

J

Jaba

Mitt sto går på bete på en åker där dom tagit hö tidigare.
Dock är det inte götslat eller putsat innan så gräset har hunnit bli ganska långt.

Behöver jag tillskotsutfodra henne igentligen?

PÅ stall fick hon 130 Mj med en kvot på 6,8 av underhållsbehovet pluss dräktighetstillägget.

Frågan är ju om gräset verkligen täcker detta behov?

Didigare har han fått 1 kg havre på bete. Dock kan jag säga att dte betet var sämmre samt att hon reds.

Sv: digivande sto på bete

Det kan ju vara så att det helt enkelt är för låg energikoncentration i gräset om det har hunnit bli för långt. Då kan hon inte äta tillräckligt.

Om betet innehåller 10MJ per kg TS så behöver hon ju 13 kg TS för att det ska bli samma som inne. Om hon kan äta det beror på vad hon väger, nånstans upp till 2,5kg TS per 100kg häst kan vara rimligt att dom kan trycka i sig, med individuella variationen så klart.

Det är ju svårt att gissa vad betet innehåller men om det inte är gödslat så finns ju en risk att det är relativt låga värden.

Sara

HOn väger ca 500 kg.

På box käkade hon 12 kg hösilage med 69% ts på fri tillgång. Då var dom inne 15 tim/dygn.

Villken digivningsmånad är hon i då ? Tror knappast enbart bete räcker för ett digivande sto. Så stora mängder kommer hon aldrig orka äta så det täcker henne själv, produktion av mjölk samt ge di.

Du måste ju tänka att hon ger di nu, det betyder enormt med näring som din häst måste ha. Det är stor skillnad motför dräktighetstilläget och att ge di.

givetvis menade jag digivningstllägg.

Alltså hon är i digivningsmånad 1 och behöver ha 130 MJ för det fick hon innan betet.

Jag funderar lite på det där med, mina ston med föl går på insådd betesvall och det är grönt grönt grönt. De har gått där sen början på maj med sina fölungar som är födda samma period. De blir bara fetare och fetare, och jag har inte tillskottsfodrat dem alls. Ena stoet har klart överhull, andra stoet är så fet att hon har valkar och det hade hon inte innan betet så det bekymrar mig litegrann. Är det så hälsosamt? När tycker ni jag ska börja stödfodra dem? Det verkar ju inte vara läge för det nu direkt, men man vill ju inte börja för sent heller så de tappar...

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett digivande sto som under dagtid (från kl 08:00-21:30) går på bete. Betet är jätte fint, speciellt nu när det har blivit lite...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 250
Senast: axel
·
M
Foder & Strö Mitt sto fölade i tisdags och ska om ca 20 dagar åka på betäckning. Hos hingsten kommer hon att få gå i en liten paddock, ca 6*6 m, tror...
2
Svar
21
· Visningar
1 789
Senast: Welsh
·
Foder & Strö Kort bakgrundsinfo: Jag har två hästar som är lättfödda och redan nu i något överhull. Dock inom gränsen för vad jag anser är...
2
Svar
27
· Visningar
2 998
Senast: taccotad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka