Digivande kaninhona...

B

B1an

...som är lös i magen. Vad ska jag göra?? Jag gör rent ofta i buren och har tvättat rent skålarna. Hon får bara vatten och hö. Jag ger henne lite kamomillte eftersom jag har hört att det ska hjälpa. Hon är alldeles kladdig på magen och hennes tre veckor gamla ungar får dia där. Jaghar försökt tvättta rent men det går inte!! Finns det något annat man kan använda mer än ljummet vatten?? Hon är jätteofta lös i magen men mår bra för övrigt. Och hon har verkat må bra fast hon har diarré. Varför får hon det??

vad får kaninen för foderstat?
ser foderstaten okej ut ska kaninen genast till veterinär.
det är INTE bra att digivande honor har diarré.
en liten tanke - du skriver att honan ofta har diarré - det dummaste du kan göra är väl då att sätta henne i avel? :confused:

spola kaninen rent under kranen med ljummet vatten. låt någon annan hålla henne (hon ska alltså ligga vänd i handen, så att man kan spola magen direkt från kranen)
alternativt kan man göra det här i duschen, med duschsprutan, men då ska man inte vara själv.

Hon hade inte haft diarré på länge (halvår) och mådde jättebra så då tog jag en kull. Han har alltid fått pellets, hö, vatten och ibland nån liten grönsak. Sedan när hon blivit dräktig började jag ge henne lite havre försiktigt. Hon var fortfarande inte lös i magen och jag fortsatte ge henne havre. Nu får hon havre, pellets, hö och vatten och nån liten grönsak ibland så foderstaten har bara ändrats med lite havre. Nu har jag även gett henne lite gräs. Men jag har tagit det försiktigt och det var precis häromdan som hon fick diarré igen. Fast hon ätit gräs i över en vecka nu... Kan det ha något att göra med att hon är brunstig? Igår fick hon komma ut lite och sträcka på sig i koppel och när jag puttade på henne lite för att hon skulle gå så vände hon upp baken och la sig platt på marken, så hon är riktigt brunstig nu. Men jag ska be min brorsa om hjälp så kan vi tvätta rent henne! Tack för svaren! :)

ta bort gräset..
första gräset som kommer kan vara rätt kraftigt och ge utslag även om man tar det försiktigt..

Ta sen kontakt med veterinär...ring och rådfråga dom..

fortsätt med hö och byt ut vattnet till kamomillte (behöver ju inte vara starkt te) sen ta bort allt grönfoder utom morot som är bra mot stressade magar.

Sen kokar du vanligt ris och ger henne det.

Jag hade en hona med kraftig diarre och ungar *panik*. Hon blev helt bra på två dagar av ris och kamomillte!

Blir hon inte bättre på en gång så kontakta vererinären.

Det första gräset innehåller mycket äggviteprotein.
Hur mycket pellets får hon?

att ersätta det rena vattnet med kamomillte är idiotiskt!
visst kan man ge kamomillte, med alla växtdelar med blandat till en gröt, eller direkt i spruta.
men djuren ska alltid alltid alltid ha fri tillgång på vatten och hö. oavsett sjukdom.
kraftfoder och grönfoder kan man däremot ta bort.

eftersom hon är digivande får hon ca 2 dl pellets om dan... 1 dl på morron & en på kvällen... Nu när hon blev lös imagen igen slutade jag ge henne pellets. Hon har fått mycket hö, lite kamomillte, lite kokt ris och vanligt vatten.

Hon är mycket bättre nu! Jag tvättade rent henne på magen igår och nu bajsar hon kulor även om de är aning kletigare än vanligt... Men de klibbar inte ihop och blir som stora pölar!

Ja, det kanske är dumt att ta och byta vattnet mot svagare te. Men då gjorde jag det för att hon skulle dricka det och inte vattnet. Sen så fick hon ju vatten igen efter en dag. Men visst man kan ge vatten och te. Jag vet inte om dom dricker te före vattnet bara?!

Hur gick det för dig med honan? Är hon bra i magen nu eller?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Katthälsa Har en honkatt på ca 2 år som är hittekatt, levt som förvildad och livnärt sig på sopor. Hon kom till mig i juni då jag är jourhem, hade...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Emine
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 229
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama