Springsteen
Trådstartare
Lite historik.
Onsdag
Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här hästen oavsett vad som är fel på henne.
Kyler benet och in i boxen.
Torsdag eftermiddag den 22.
Puls i alla fyra, inga andra symptom. Rörelsestörning borta.
Ringer veterinär som säger "Behandla om fånghäst." Jag kommer ut på lördag och tittar på henne.
Jag ställer henne på box med ett mycket, mycket tjockt lager strö, matar med halm, tar bort kraftfoder, blöter höet, strikt boxvila, ger mag och tarm i spruta i munnen.
Fredag
Ingen puls, normal.
Fortsätter med boxvila, bött hö osv.
Lördag
30 grader varmt ute, lite förhöjd puls igen - Vädret? Veterinär kommer och tittar obelgrad 0. Känner även hon lite puls.
Ordinerar fenylbutason, två påsar om dagen, box och boxhage eller ridbanan som är sand och ottomattor.
Får två påsar butta, dubbel dos med mag och tarm.
Söndag
En helt normal häst. Får stå på ridbanan ett par timmar. Får två påsar butta.
Måndag-Onsdag
Normal häst, står i liten boxhage med mycket underlag. Får två påsar butta.
Torsdag
På morgonen var allt prima.
På eftermiddagen, Börjar fälla som en idiot, dricker mycket vatten.
Normal puls, men mer puls i höger fram, men hade båda benen haft samma puls som höger hade det inte varit något att bry sig om.
Slemhinnor ok, temp bra, lite värme runt kronranden på hovarna. Pigg glad häst.
Får sin butta.
Fredag
Morgon; Normal häst, helt perfekt puls.
Eftermiddag; Normal puls vänster fram, något mer puls i höger fram men jag får leta. Luktar nu ILLA i höger fram vid strålen och ser ut att vara geggig i hoven.
Gör rent med sprit och koksalt, torkar rent men hoven ser ut att ha röta i strålen. Fanns inte där igår. Ställer in i ren uppströad box. Ger henne buttan.
Hovarna lika i värme, lite varmare uppe vid kronranden, i övrigt svala, Temp normal, fäller dock lika mycket som innan.
Noterade även att hon börjat tappa i vikt.
-----------------
Info om hästen,
Ponnysto, 17 år.
Normalhull - perfekt enligt veterinären som var ute, går på mm högt gräs/stampa lera i hagen i vanliga fall.
Hon är även dräktig.
Aldrig haft fång, eller tendens till fång.
------------------
Vi behandlar som sagt för fång.
IR, Cushings etc far såklart genom huvudet, med fällning och vattendrickandet.
Men funderar även på hovböld? Med tanke på att den illaluktande hoven är det benet som det är puls i. Hur yttrar sig en hovböld? Aldrig haft det förr.
Hon skoddes måndag den 18, varken hovslagare eller veterinär vill ta av skorna nu, då hon är ömfotad och redan är skodd med beslag som fungerar som fångbeslag.
Kommer inte att få tag på min veterinär under lördag/söndag då hon är iväg.
Min tant är ju inte i något behov utav en veterinär just nu. Men jag skulle hemskt gärna ha någon att spåna lite med.
Blir det något akut så finns det såklart en annan veterinär jag kan ringa.
Hon är i övrigt i glatt humör, äter allt hon får. Till och med magmedlet och bakjäst hur handen. Går gärna ut ur boxen och ut på grusväg med grova stenar.
Några funderingar?
Onsdag
Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här hästen oavsett vad som är fel på henne.
Kyler benet och in i boxen.
Torsdag eftermiddag den 22.
Puls i alla fyra, inga andra symptom. Rörelsestörning borta.
Ringer veterinär som säger "Behandla om fånghäst." Jag kommer ut på lördag och tittar på henne.
Jag ställer henne på box med ett mycket, mycket tjockt lager strö, matar med halm, tar bort kraftfoder, blöter höet, strikt boxvila, ger mag och tarm i spruta i munnen.
Fredag
Ingen puls, normal.
Fortsätter med boxvila, bött hö osv.
Lördag
30 grader varmt ute, lite förhöjd puls igen - Vädret? Veterinär kommer och tittar obelgrad 0. Känner även hon lite puls.
Ordinerar fenylbutason, två påsar om dagen, box och boxhage eller ridbanan som är sand och ottomattor.
Får två påsar butta, dubbel dos med mag och tarm.
Söndag
En helt normal häst. Får stå på ridbanan ett par timmar. Får två påsar butta.
Måndag-Onsdag
Normal häst, står i liten boxhage med mycket underlag. Får två påsar butta.
Torsdag
På morgonen var allt prima.
På eftermiddagen, Börjar fälla som en idiot, dricker mycket vatten.
Normal puls, men mer puls i höger fram, men hade båda benen haft samma puls som höger hade det inte varit något att bry sig om.
Slemhinnor ok, temp bra, lite värme runt kronranden på hovarna. Pigg glad häst.
Får sin butta.
Fredag
Morgon; Normal häst, helt perfekt puls.
Eftermiddag; Normal puls vänster fram, något mer puls i höger fram men jag får leta. Luktar nu ILLA i höger fram vid strålen och ser ut att vara geggig i hoven.
Gör rent med sprit och koksalt, torkar rent men hoven ser ut att ha röta i strålen. Fanns inte där igår. Ställer in i ren uppströad box. Ger henne buttan.
Hovarna lika i värme, lite varmare uppe vid kronranden, i övrigt svala, Temp normal, fäller dock lika mycket som innan.
Noterade även att hon börjat tappa i vikt.
-----------------
Info om hästen,
Ponnysto, 17 år.
Normalhull - perfekt enligt veterinären som var ute, går på mm högt gräs/stampa lera i hagen i vanliga fall.
Hon är även dräktig.
Aldrig haft fång, eller tendens till fång.
------------------
Vi behandlar som sagt för fång.
IR, Cushings etc far såklart genom huvudet, med fällning och vattendrickandet.
Men funderar även på hovböld? Med tanke på att den illaluktande hoven är det benet som det är puls i. Hur yttrar sig en hovböld? Aldrig haft det förr.
Hon skoddes måndag den 18, varken hovslagare eller veterinär vill ta av skorna nu, då hon är ömfotad och redan är skodd med beslag som fungerar som fångbeslag.
Kommer inte att få tag på min veterinär under lördag/söndag då hon är iväg.
Min tant är ju inte i något behov utav en veterinär just nu. Men jag skulle hemskt gärna ha någon att spåna lite med.
Blir det något akut så finns det såklart en annan veterinär jag kan ringa.
Hon är i övrigt i glatt humör, äter allt hon får. Till och med magmedlet och bakjäst hur handen. Går gärna ut ur boxen och ut på grusväg med grova stenar.
Några funderingar?