Diffusa hältor??

proxyma

Trådstartare
Tänkte höra lite hur ni märker att era hästar är halta? om den givetvis inte har en tydlig hälta. Det kan va jättesvårt att se, tex om hästen är dubbelsidigt hallt då den ksk bara kortar steget en aning eller om den bara har en dålig dag? och hur märker man om man har en unghäst som är lite stappig i sig själv och nickar till i nått steg i ett visst varv, varannan gång man rider osv. Satt bara å tänkte hur skadligt de kan va egentligen tro? och dehär med böjprov, hur säkert är de å göra? hört många som sagt att vissta vetrenärer säger att den har hälta och andra. Man kan ju tänka sig själv om nån skulle böja benet på mig å be mig springa så skulle jag nog va blockhalt i såfall haha. Givet vis ska man ju kolla upp allt men om man är en orolig en så skulle man ju få klippkort på kliniken.

Nä men tänkte bara spåna lite i detta va tror å tycke ni??

Sv: Diffusa hältor??

Jag märker tydligt om hästen känns konstig på nåt sätt, även om han har en dålig dag så ska han inte korta steget osv, då är nåt annat galet. Antagligen anledningen till den dåliga dagen.

Det här med böjprov tycker jag verkar stämma ganska så bra, tänk att hästen faktiskt ligger ner med böjda leder också och lätt ställer sej upp för att gå utan problem.

Jag är väldigt orolig för allt med hästen och jag har endå inte klippkort hos vet. Så ofta är inte hästen stel eller har en dålig dag etc.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 760
Senast: Josofinito
·
Hästvård Vill bolla en hälta, veterinär bollas huvudsakligen med såklart. Är det någon som haft en seg läkt kotvrickning? Eller någon...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Svejsan
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka