Diffus hälta på unghäst- köra på ändå?

S

servuja

Red lektion för min tränare- som hjälper mig med inridningen. Hästen är 3 år. Han hade vilat 3,5 veckor. Brukar börja med longera en stund och sedan sitta upp 5-10 min.

Hästen var väl uppvärmd när vi började longerade (15 min promenad i snö). Han var lite halt VF. Mer på mindre volt, mindre på större volt. Men tränaren sa att unghästar kan vara sådär ibland (svårt på böjt spå-balans etc) och det var inget att bry sig om.
Ligger det något i det? Han har det generellt svårare att hålla volten och drar gärna utåt i vänster varv. Hmm kändes inte särskilt bra att fortsätta longera och sedan sitta på honom när han visade hälta.

Känns helfel!

Har någon erfarenhet av unghästar och diffusa hältor som inte är hältor och hur vet man det isåfall!!

Sv: Diffus hälta på unghäst- köra på ändå?

har ett halvblodssto som är lika gammal som din.
hon har haft diverse vanliga hältor under åren, men tanken har aldrig slagit mig att arbeta henne när hon är halt.
att de skulle visa ren hälta pga obalans tycker jag låter märkligt.

Hur såg han ut på rakt spår? Unghästar kan ju visa obalans på böjt spår så de ser lite halta ut, jätte svårt att avgöra. Jag skulle nog avvakta och ta det lite lugnt några dagar.

Du skriver att hästen visade hälta innan du satt upp, ändå rider du! Varför? Helt idiotiskt enligt min mening.

Men om du ser att hästen markerar hoppar du väl inte upp o rider, och på volt? Jag rider knappt min 5-åring på volt :o

självklart rider man inte en halt häst.

om tränaren sa nåt annat låter det som denne ville tjäna pengar på att ha sin lektion som planerat. sorry. men nåt annat befog för det resonemanget finner jag inte över huvud taget.

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 437
Senast: Cornelia
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 965
Hästvård Kanske inte problemhäst, men hästproblem iaf. Jag håller på att ge upp och funderar seriöst på att ta bort henne. Hjälp mig tänka rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 471
Senast: Aaricia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar