Diffus hälta - endast puls?

Murray

Trådstartare
Kortfattad rubrik och jag vill börja med att berätta veterinär (mycket duktig och välkänd sådan) är redan involverad men jag vill helt enkelt höra om det finns andra tankar och funderingar då jag sliter mitt hår.

Bakgrundsfakta:
Hästen är 10 år, tävlar på hög nivå i fälttävlan, går ute på lösdrift sedan augusti och trivs utmärkt med det. Fick en lättare/normal hovböld i oktober höger fram i tån som läkte ut.
Fick ytterligare en på samma ställe i november, då en rejäl sådan med en blockhalt häst som inte ens ville stå på benet i en veckas tid och vi behövde öppna upp den flera gånger och först efter ytterligare en skoning i slutet av december kunde jag börja rida.
Vetcheck två gånger under januari, ingen reaktion på böjprov någon av gånger och han skulle ridas i gång.

Problemet:
Hästen börjas sättas i gång under några veckors tid, tappar en sko som slås på förra tisdagen 7/2. Två dagar senare markerar hästen och har puls i benet.
Plockar en söm sitter högt i hopp om det är den. Ingen reaktion av visitertången. Ingen skillnad. Fortsatt puls.
Rör sig rent vid mjukt underlag (ridhus), liten störning vid longering i snön och halt vid hårt underlag/packad snö (svårt att se vad som är vad så hästen spänner sig och tassar eftersom han tror att det är halt).
Åker in på tisdagen 14/2. Det tas bilder på hoven, ingen förändring syns. Springer bra på löpargången. Ingen reaktion när benet böjs och inte heller någon reaktion alls av visitertången. Han skos om med en bakvänd sko för att avlasta tån och har ätit Finadyne efter det. Fortfarande puls.
Ska åter in imorgon.

Teorin som ligger högst just nu är att tån är mjuk och att det pågår en inflammation där.

Någon som har en gissning vad det kan bero på eller hur jag ska hantera detta?

Sv: Diffus hälta - endast puls?

Hästar som har känslig sula kan få som 'krosskador' som blir som blåmärken för människor där de kan bli halta och som går över efter några veckor. Min häst har haft sådana flera gånger, hon har klivit på något hårt som t.ex. frusen lera i hagen, och därefter fått puls och blivit oren, men går bättre på mjukt underlag. För någon månad sedan kunde jag rida utan problem i ridhuset på helt ren häst och samma markerade lätt ute på knöligt underlag. Puls första dagen typ.

Har åkt skytteltrafik till hovslagaren med hästarna för några år sedan när de hade samma sak, övertygad om att det varit hovbölder, men det är 'bara' blåmärken.

Men får du inte reaktion av visitertången då?
Jag upplever honom ganska "tålig" och har tävlat hela säsonger med honom barfota.

Min kan bli sulöm och reagerar inte på visitertången alltid, utan är mera öm i hela sulan, men inte mer på en viss punkt. Däremot kan dessa blödningar ibland utvecklas till en hovböld, vilket har hänt oss, en blödning som ibland utvecklas till en böld, men då blir ju hästen mera halt och tydligare reaktion på visitertång.

Min reagerade inte på visitertången och det gjorde inte heller stallkompisens häst som också fick samma 'diagnos'.
Det har egentligen inte med hovkvaliteten att göra utan mer att de klivit på något som gjort en krosskada, mina har bra hovar annars. Speciellt på vintern när de först har gått i lera och därefter fryser marken, då kan hovarna bli känsliga.

Mitt förra fullblod hade problem med tunn sula och fick ibland "blåmärken" som ni pratar om men så var han också väldigt kinkig. Den aktuella hästen har fått blåmärken efter att ha slagit på sig men det har aldrig gett något mer än "skönhetsfel" på hovarna som vuxit ut.
Jag är mest rädd nu att en böld ligger "latent" just nu men på väg att blomma upp i samma område som förut. Därav pulsen.

Ja så kan det ju också vara, bölder kan vara otroligt lömska och ligga "latent" länge och göra sej påminda då och då innan de visar sej tydligare. Usch, har tyvärr erfarenhet av det också och det är så ångestskapande när det inte går att lokalisera och man misstänker allt möjligt, innan bölden ger sej tillkänna på riktigt,:(

Ingen jätteaktivitet i denna tråd men om någon råkar vara intresserad har jag varit inne idag igen. Hästen har blivit sämre så pass att han markerar i skritt. Tagit fler bilder utan något märkvärdigt hittats. Vi har bedövat hoven och om jag hängde med rätt var det hovbenet som släckte mest så nu sitter jag och väntar på en tid för MR. :(

Vad tråkigt! Jag har följt tråden och undrat hur det gått för er. Men jag hoppades på böld. En häst jag rider en del hade så. Då var det hovböld.

Jag ska hålla tummarna för er! Uppdatera gärna sen!

Tack, vad snällt sagt :)

Det blir MR på torsdag och fram till dess snurrar fång, inflammation i hovbenet, böld mm i huvudet.

Min häst fick liknande symptom som senare visade sig vara fång (december månad troligtvis utlöst av medicinprep), det tog dock hela 1,5 månad innan det visade sig att hovbenet roterat. Det sitter inte högre upp i benet möjligen, eller har ni röntgat där också? Min hästs började i benet och sedan var det bara en stor soppa av det

Vad för medicin fick din häst?
Han har ju fått en del pga hovbölderna.
Vi har inte röntgat högre.

Vi har fått svar på MR nu och kort sagt: fånghäst som inte har fång utan inflammation i kötthoven. 2 månader vila/hagvistelse och sedan åb. Har jag tur hinner jag rider halva säsongen.. :(

Om någon fortfarande är intresserad så klarade inte hästen att gå ute/vila utan blev mycket sämre och det blev flera månaders boxvila istället. Vi var tvungna att rycka alla skor under vilan och har jobbat flera omgångar nu för att få bukt med fötterna. Trots den lång vilan har han varit gudomligt snäll vid igångsättningen (vilket är otroligt med tanke på hur taggad han är i vanliga fall) och han har bara fått gå mellan ridbana och box.

*Peppar peppar* verkar han vara tillbaka och jag har sakta börjat rida fullt ut på honom, debut på terrängbanan i veckan och första tävling blir sista helgen i juli. :bump:

Håll i Hatten nu bara.:bump:

Jag tror att det är klokt att behandla hästar som av ngn anledning får ont i fötterna som en potentiell fånghäst. att den läker snabbare än att man chansar o tycker att hästen ska få vara ute o får får bakslag.

alt. gör man en hage med mjukt spån/ flis. Problemet är om man måste ta sig dit över sten/ grus.

Kul för dig o håller Tummen.:laugh:

Det som gjorde mig osäker var ju att man inte skulle fått ett bakslag direkt, dvs om jag hade gått för fort fram skulle det gett utslag först kanske veckor/månader senare. Lättare om man hade fått en direkt reaktion.

Hur som går han bättre än någonsin just nu. :love:
Har startat 3 * fälttävlan. 3a i första, 3a i andra och ankaret i laget som tog SM-silver och nu i helgen vann han både klassen och hela Svenska Cupen och har ökat resekassan rejält inför tävlingen i Polen. Kan inte annat än :bow: för denna fantastiska häst! :banana:

Kul att höra!
Vad var den utlösande faktorn från början? Går han på lösdrift nu också?

Liknande trådar

Hästvård Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går. Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade...
Svar
8
· Visningar
1 750
Senast: Karoliten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 473
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka