dieselbil för dummies

Eller montera motorvärmare, så man slipper kallstarterna....
Diselvärmare, min kan jag "bara" ställa två olika tider jag vill ha den varm, de nyare kan man ställa från telefonen, helt underbart att komma ut till en varm och snöfri bil på vintern!
 
Är man hjälpligt strukturerad så är det inte så svårt att göra kalkylen i Excel, och lösa ekvationen grafiskt. Med andra ord, plotta grafer för kostnaderna för olika bilar beroende på skatt och bränsleförbrukning mm och se var kurvorna skär varandra. Jag har gjort det och det stämmer fint för de 6-7 fordon jag lagt in. Brytpunkten ligger fortfarande runt 2000 mil men då har jag inte räknat med den tillfälliga skattelättnad som följer med nyare miljöklassade bilar, för att den är just tillfällig.

Vi är inne på den tredje dieselbilen och jag har svårt att tänka mig att köra bensin igen.

  • Audi 1,9 tdi med KCR-box - drog 0,55 oavsett körstil och gick bokstavligen som en GTI.
  • VW LT35 - nuvarande hästdragbil, drar 0,9 med hästtransport och är nog rätt nära den optimala hästdragbilen så länge som underlaget är ok.
  • VW Passat 2,0 tdi - nuvarande jobbpendlarbilen, rullar sådär 5000 mil/år varav 80% är motorväg på farthållare i 130 km/h, aldrig dragit mer än 0,6 och känns jämförbart pigg som en VR6.
 
Fast då är ju frågan om man BARA kör korta sträckor, eller om man kör till och från jobbet på vardagarna och kanske en längre runda (t.ex till tävlingar med hästen på släp) på helgerna och till träning nån kväll i veckan.
Det handlar om att partikelfiltret måste få komma upp i temperatur med jämna mellanrum, så att det kan självrengöra.
Jag har ingen riktig koll på hur ofta det behövs, men det håller inte att nu som då missa dessa extrakörningar.
 
Har nyligen skaffat dieselbil, en expert. Mycket trevligare att köra. Lättare att ekoköra om man inte har för stort samvete att man kör lite i överkant i nerförbackarna och låter den lana av i uppförbackarna.

Första tankningen 0,63, andra tankningen runt 0,6 - Men borde gå att få under 0,5 när man lär sig hur bilen fungerar. Får dra 1600 totalvikt på släp.
 
Vi har en skatt och bensin slukare, volvo XC70 -07 vägskatten är jag inte hundra på men den drar 1.2l/m
Och en billig pendlings bil, Ford Focus - 11 miljö diesel. Vägskatt på 1028kr från nästa år, den drar ca 0.5l/m.
Det Forden brister i lulll lull och komfort känar vi snabbt in i bränsle.. Ja ska man köra långt är den inte värdens bästa om man är mer än 170cm lång, men men
 
Jag bytte igår ut min bensinare (1.6 l milen i stadskörning!) mot en diesel. Körde igår en sträcka som fått bensinaren att dra en fjärdedels tank medan dieseln inte rört på bränslemätaren så än så länge är jag sååå nöjd. :D
 
Jag kör också diesel, min ligger stabilt på 0,45-0,48 oavsett däck. Men jag kör minst 20 mil/dag, mest motorväg. Skatten ligger på 2600/år .

Älskar att förbrukningen är låg, har svårt att se att jag skulle gå tillbaka till bensin.
Har en Megane, 07:a
 
Jag är ganska gasglad men väldigt bra på att planera min körning. Har en Ford Mondeo diesel, 2.0 litersmotor. Drar 0,6 utan släp. Med släp drar den ungefär en liter och motorn är stark, drar två hästar utan att det känns nämnvärt.
Bytte till Forden från en Volvo 940 bensinare, har en tredjedel i bränslekostnad nu.

3622 kr i årsskatt.
Nästa gång jag byter bil blir det också en diesel.
 

Liknande trådar

Äldre Jag står i valet och kvalet att slå till på en ny bil; en Renault Mégane III 1,5 Dci årsmodell 2010. Bilen är en diesel och har gått...
Svar
19
· Visningar
14 978
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp