dieselbil för dummies

tanten

Trådstartare
Jag har en havererad bil. Medan verkstaden kollar den funderar jag desperat på om jag måste skaffa en annan...

En fråga jag aldrig funderat närmare på kommer. "Förr" sa man att dieselbil bara lönade sig om man körde mer än 2000 mil om året. Det gör jag inte. Jag har alltid kört bensinare men lockas en smula av alla bränslesnåla dieslar.

Vad innebär den där kilometerskatten rent konkret. Hur räknas den ut och vad kan det kosta för en "normalbil" i mellanklassen"

Enklast är att du hittar en bil du kan tänka dig (modell, med regnr på t ex blocket) sedan går du in på transportstyrelsen och kollar vad skatten på fordonet är.

Det är ofta en bra bit högre än på bensinbilarna, men det beror också på årsmodell och sedan hänger ju totalekonomin på hur mycket diesel bilen beräknas dra.

Det tråkiga är ju att den fasta kostnaden ökar, d v s även om du inte kör blir det mycket pengar bara i att hålla bilen.

Så var det förr , skatten var ju mycket högre
Jag har en AudiA3 -10 TDI ( miljöklassad)

Betalar 1040 i skatt , drar 0,40 landsväg
...eller den är skattefri i 5 år och skatten börjar jag betala oktober -15

En fråga jag aldrig funderat närmare på kommer. "Förr" sa man att dieselbil bara lönade sig om man körde mer än 2000 mil om året. Det gör jag inte. Jag har alltid kört bensinare men lockas en smula av alla bränslesnåla dieslar.

Vad innebär den där kilometerskatten rent konkret. Hur räknas den ut och vad kan det kosta för en "normalbil" i mellanklassen"
Om du mestadels bara kör kortare sträckor, utan att motorn få bli riktigt varm med jämna mellanrum, kan en diesel bli dyrare än vad man kan tro. Partikelfiltret mår inte bra av bara korta körningar. Det är rätt dyrt att byta på en del bilar.

Jag har en havererad bil. Medan verkstaden kollar den funderar jag desperat på om jag måste skaffa en annan...

En nyare bensinbil drar inte så mkt heller.

Om du mestadels bara kör kortare sträckor, utan att motorn få bli riktigt varm med jämna mellanrum, kan en diesel bli dyrare än vad man kan tro. Partikelfiltret mår inte bra av bara korta körningar. Det är rätt dyrt att byta på en del bilar.
Vad menar du med långt?
Bor på landet med strax över milen in till jobb och handel.

Kilometerskatten, sån som den var "förr" (när man fick stämpla körsträckor och betala därefter), finns inte längre. Utan man har lagt ut den skatten på andra bitar istället. Dagens dieselbilar är ju inte heller ens i närheten av de miljöbovar som de var förr, utan avgasreningen fungerar ganska bra på dem också.

Jag tycker väldigt mycket om vår snåla dieselbil, känns som att man kan köra precis hur långt som helst på en tank diesel.

En nyare bensinbil drar inte så mkt heller.
Hmmmm.... vet.
Men jag har inte råd att köpa "nyare" bil. Min är från -05 och skulle den vara död så har jag nog ie råd att lägga några stora summor. Har precis - under rejäl vända - lånat 150' för en uthusrenovering. Så lån är inte första alternativet...
Plus att jag inte vill ha en "småbil", Det ska vara möjligt att ha drag och kunna koppla på ett vettigt släp. Och jag vill ha "plåt omkring mig"

Nuvarande bil drar litern på blandad körning. 0,8 på landsväg.

Hmmmm.... vet.
Men jag har inte råd att köpa "nyare" bil. Min är från -05 och skulle den vara död så har jag nog ie råd att lägga några stora summor. Har precis - under rejäl vända - lånat 150' för en uthusrenovering. Så lån är inte första alternativet...
Plus att jag inte vill ha en "småbil", Det ska vara möjligt att ha drag och kunna koppla på ett vettigt släp. Och jag vill ha "plåt omkring mig"

Nuvarande bil drar litern på blandad körning. 0,8 på landsväg.

Kör långsammare ;)

Automatbensin kör jag på runt 0.7 i snitt (utan släp). En liter med.

Samma med min gamla Frontera (0.74) men det är en diesel och roligare att dra med. Och bättre.

För flera år sedan såg jag en uträkning att det kunde löna sig med diesel redan vid 1000 mil/år trots högre skatt, men jag kommer inte ihåg var. Min diesel idag får dra 1450 med B-kort och jag kommer under 0,5 l/milen blandad körning utan att för den skull köra som en snigel . Med släp halkar den upp till ca 0,65 - 0,7.

Dagens dieselbilar är ju inte heller ens i närheten av de miljöbovar som de var förr, utan avgasreningen fungerar ganska bra på dem också.
Det där beror bara på hur motorn ställs in. Min Volvo 855a TDI automat saknar all form av avgasrening, har inte ens en katalysator men hamnar utsläppsmässigt i miljöbilarnas register på besiktningen och drar c:a 0,6/mil blandad körning trots runt 300 hästar och fulltrycksturbo.

Vad menar du med långt?
Bor på landet med strax över milen in till jobb och handel.
En mil är nog i kortaste laget. Framför allt vintertid.
Jag skulle nog inte köpa en diesel om de allra flesta sträckorna jag gjorde var start med kall motor och kortare än två-tre mil.

En mil är nog i kortaste laget. Framför allt vintertid.
Jag skulle nog inte köpa en diesel om de allra flesta sträckorna jag gjorde var start med kall motor och kortare än två-tre mil.
Eller montera motorvärmare, så man slipper kallstarterna....

Eller montera motorvärmare, så man slipper kallstarterna....
Hjälper måttligt mot detta fenomen:
http://www.vibilagare.se/reportage/partikelfiltret-kan-bli-en-prisbomb-34306

Om man ofta kör korta sträckor kan man få problem med igensatt partikelfilter på sikt. På korta körsträckor hinner inte filtret rengöras automatiskt, säger en Opel-mekaniker som vi har talat med.

Artikeln är från 2011. Prisex på byte finns i högerkolumnen.
Det här känns som fel bil att köpa, om man bara tänker åka korta sträckor:
Hyundai i30 crdi -08: 32 067 kr

Läs gärna de relaterade artiklarna,
Dieselbilen dyr i Sverige
Bilfrågan: Driftkostnad för partikelfilter?
Ren miljö inte gratis
Bilfrågan: Dieselbil inte lönsam?

innan köp.

Senast ändrad:
Hjälper måttligt mot detta fenomen:
http://www.vibilagare.se/reportage/partikelfiltret-kan-bli-en-prisbomb-34306

Om man ofta kör korta sträckor kan man få problem med igensatt partikelfilter på sikt. På korta körsträckor hinner inte filtret rengöras automatiskt, säger en Opel-mekaniker som vi har talat med.

Artikeln är från 2011. Prisex på byte finns i högerkolumnen.
Det här känns som fel bil att köpa, om man bara tänker åka korta sträckor:
Hyundai i30 crdi -08: 32 067 kr

Läs gärna de relaterade artiklarna,
Dieselbilen dyr i Sverige
Bilfrågan: Driftkostnad för partikelfilter?
Ren miljö inte gratis
Bilfrågan: Dieselbil inte lönsam?

innan köp.
Fast då är ju frågan om man BARA kör korta sträckor, eller om man kör till och från jobbet på vardagarna och kanske en längre runda (t.ex till tävlingar med hästen på släp) på helgerna och till träning nån kväll i veckan.

vi har 2 bilar hemma
S80 D5 en diesel skatt ca 3200, drar 0,75 milen
V70 2,5T bensinare skatt ca 2300 drar 0.9 milen
vi har räknat ut att det lönar sig ganska snabbt med att köra dieseln då den kostar 50 öre mindre per liter och knappt tusen kronor mer i skatt.

vi gör en del längre resor med dieseln för att den ska må bra, annars åker den 1,7 mil enkel resa ca 18 min

Liknande trådar

Äldre Jag står i valet och kvalet att slå till på en ny bil; en Renault Mégane III 1,5 Dci årsmodell 2010. Bilen är en diesel och har gått...
Svar
19
· Visningar
14 978
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama