paradiset

Trådstartare
Tintin hermelin snart 4 år har nu varit til från lös i magen. betfor gör det värre så det ger jag inte och grönskaer upphörde jag med ett tag samt gav morotspuré, det blev bra men då gav jag lite grönt i går o nu var det några lösa bajsar igen men inte hellösa.
Han fäller och magproblemet är stressrrelaterat tror jag sedan han bråkade med min nya hane.

Så vad är snäll mat för en sådan känslig mage? Ska han ha mycket fiber, grenar? Vad är snälla grönsaker? Morot?
Kommer hans mage alltid vara så här?

fiber fiber fiber
+ vätska

bryggerijäst, linfrö?
morotspure utan konserveringsmedel och acidophilus-fil...

Gå till djurapoteket eller en vet-station och köp en spruta Zoolac att ge i munnen (1 ml per dag). Ett helt ofarligt naturligt medel med 3 olika nyttiga bakterier i. Man kan ge i förebyggande syfte och man kan inte överdosera, så det är helt ofarligt att prova även om orsaken inte är bakterier. En spruta kostar ca 110 spänn och räcker länge länge. En vecka minst ska man hålla på att ge innan man ger upp. Min gerbil blev frisk av detta, när hon hade diarre. VÄrt att prova!

3 ml a-fil 2 ggr om dagen brukar hjälpa!

Annars fundera över kosten.

bryggerijästen kan blötas i lite lite ljummet vatten.
linfröet ska dra i hett vatten tills det bildats en slemmig massa.
runt 2 teskedar av varje är lagom dos.

kolla också i mataffären efter acidophilus fil, jag har för mig att arla har en sådan fil i mindre förpackning. innehåller mer bakteriekultur än proviva.

kan du spruta honom med vatten är ju det bra, de förlorar ju mycket mycket vätska vid diarre.
jag brukar alltid spruta med vatten för säkerhetsskull, ingenting man kan överdosera :smirk:

Han har bra mage igen så det varväl tillfälligt men lite nyttiga bakterier ska vi väl kunna fixa!

Kan jag ge även de andra såpass mycket som 2 msk B-jäst o linfrö?

Vad kan jag ge min nya hane som har "stressmjäll" för att bygga upp immunförsvaret? Och fixa ev brister?
Ger betfor 1 msk med linfrö/brännässla 1 tsk + 1 msk havre och 1 tsk b-jäst o 1 krm vitlök o 5 droppar veteg.olja 2 ggr/veckan nu. Bra? Dåligt? samt grönt varannan dag.

inte två matskedar - teskedar :D
fast det beror ju också på kaninens storlek,,

tycker att fodret är helt ok, hur har han utfodrats innan?
ibland tar det ju ett tag innan de rättar sig till + att pälsen vid denna tiden på året brukar se ganska 'kass' ut...
en grej du kan testa är att ge ishavsalger som är proppat med mineraler och annat, rekommenderas till hästar med hudproblem.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 561
Senast: Sol
·
Hundhälsa Min lilla tös har fått diarré! :( började i onsdags natt med att hon kräktes och hade väldig diarré under torsdagen. Tyvärr jobbade min...
Svar
8
· Visningar
2 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar