Lycanthrope

Trådstartare
Vår tik har haft diarré sedan i måndags. Hon är dessutom skendräktig så det är lite svårt att veta vad som beror på vad.

I onsdags kväll åkte vi till veterinären eftersom jag tyckte att hon inte kom när jag ropade och hon verkade lite småstel. Hon kommer annars alltid flygandes bara man råkar andas lite för högt så jag reagerade på att hon inte kom alls. Hon bara låg kvar och tittade på mig, även om jag ålade på golvet och lockade med ljus röst.

Veterinären klämde och kände bara och tog temp (jag har tagit temp varje dag också) och ingen feber. Hon var pigg och glad hos veterinären och vi blev hemskickade med pro-kolin, som ska hjälpa mot diarrén.
I vanliga fall får hon barf men nu får hon lite kokat och milt i småportioner.

Men hon har fortfarande diarré. Ska ringa veterinären nu igen och se om vi ska in igen.

I vanliga fall får hon barf men nu får hon lite kokat och milt i småportioner.

Vilka fler prover bör man ta? Tänkte på vad jag ska be veterinären om, blev lite förvånad att dom inte gjorde mer än att klämma på buken och ta tempen sist. Något annat man gör göra?

Tillägger att hon nu inte är allmänpåverkad. Hon bär sin "valp" lite här och där men är social och pigg. Men det rinner fortfarande ur henne. Dock har hon hållt sig hela natten för första natten den här veckan. Dom andra nätterna har det blivit några pölat.

Senast ändrad:
Sv: Diarré

Jag skulle nog hellre ge rå nötfärs med morotspure istället för att koka:) Hunden är van vid rått och kokt är faktiskt mer svårsmält än rått.

Skendräktighet ska inte ge dålig mage - vore lite märkligt i så fall.

Jag skulle nog försöka låta magen vila ett halft dygn och sen köra lite försiktigt över helgen. Blir hunden inte bättre så veterinärkontakt igen. Den kanske behöver en omgång med något "bakteriedödande" i tarmsystemet eftersom det bråkat många dagar nu. Efter en hel vecka med diarre så skulle jag velat ge DHS-tabletter, men inte så många veterinärer idag som ens känner till det.

Vet du om hon ätit något konstigt eller så? Jag skulle nog försöka få tag på kaninmage eller ge något snällt kött tillsammans med mycket ben/benmjöl/något liknande eftersom det stoppar upp om de får i sig mycket kalcium.

Diarré kan ta tid att få ordning på! Jag skippar allt vad normal diet heter i sådana fall, min erfarenhet säger mig att veterinärfoder faktiskt ÄR bättre vid magsjuka. Det är så små mängder de ska ha, så om hunden inte är gigantiskt stor så kan du köpa burkmat. Huvudsaken är att det du ger hunden är väldigt lättsmält, tarmen ska inte behöva jobba för att hunden ska få i sig näring. Försök också få i hunden tillräckligt med vätska, för det är när de är uttorkade som det kan bli farligt. Hör med vet om du kan ge vätskeersättning för människor och hur mycket i så fall. Fortsätt ge pro-kolin tills magen är bra igen + ett par dagar till.

Med tanke på innehållsförteckningen i burkarna dom ville sälja på oss så tycker jag inte dom var så lämpliga. Torrfoder skulle vi aldrig ge.

Vätska får hon i sig och hon har inga tecken på uttorkning. Blandar det lilla hon får med vätska.

Vet du om hon ätit något konstigt eller så? Jag skulle nog försöka få tag på kaninmage eller ge något snällt kött tillsammans med mycket ben/benmjöl/något liknande eftersom det stoppar upp om de får i sig mycket kalcium.

Tyvärr inte :/ Det hon ev kan ha fått i sig är hästskit (vilket inte borde vara illa och bara enstaka klutt isåfall), alt en död mus som en av katterna lagt utanför som är borta. Annars vet jag inte vad det kan vara.

Med tanke på innehållsförteckningen i burkarna dom ville sälja på oss så tycker jag inte dom var så lämpliga. Torrfoder skulle vi aldrig ge.

Vätska får hon i sig och hon har inga tecken på uttorkning. Blandar det lilla hon får med vätska.

Jag har provat lite olika och ger färskfoder/barf till vardags men veterinärfodret har varit klart bäst vid långvarig magsjuka. Då vet man dessutom att de får i sig alla vitaminer och mineraler som de behöver. Jag är inte heller jättepepp på kilometerlånga innehållsförteckningar i vanliga fall men i det här fallet har jag fått konstatera att de faktiskt gör nytta.

Vi ger alltid Ann-Marie Hammarlunds dietsoppa för magsjuk hund. När det funkar ska man lägga till lite rå köttfärs och små bitar av rostad vetefranska. Lite vetekli eller kruskakli kan man också börja försiktigt med för att det ska hålla ihop avföringen. Dietsoppan är god också för kräsna hundar. (Vi har inte haft i citronsyra och det har funkat ändå)

Ann-Marie Hammarlunds dietsoppa:
• 3-4 dl vatten
• 1 buljongtärning
• 1 rågad matsked druvsocker
• majsmjöl (Maizena)
• 1/2 struken tesked citronsyra
• 1 äggula
Koka upp vattnet och red med så mycket majsmjöl att det blir tjock kräm. Tillsätt buljongtärningen, citronsyran och druvsockret. Späd med kallt vatten till tjock soppa. Låt svalna. Tillsätt äggulan.
Ann-Marie Hammarlund

http://bloggharomi.ebutiken.nu/?page_id=124

Det där är jag inte sugen på att ge faktiskt.

Vi har gett vanliga maten (barf) i små portioner sedan jag skrev sist och nu är magen bra igen :)

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
370
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 067
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 049
Senast: Bison
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka