Diarre och dåliga magar

L

liljekonvall

Har haft lite bekymmer med mina hundars magar några dagar nu.
Började med den ene som var lös i magen ca ett och ett halvt dygn.
då hon höglöpte och det var likadant förra gången så gav jag henne lite kokt fisk och ris och sen var hon ok dagen efter.Efter ytterligare två dagar blev den andre dålig i magen istället(sket inne tre ggr på natten) och jag fick tanken av att det kanske var något smittsamt.

Även hon fick kokt ris och fisk i små mängder men det tog några dagar innan hon var ok igen.

Har ni någon bra diet att ge hundar med lösa magar eller vad gör ni?
De här koltabletterna som finns på apoteket,går de att ge hundar också?

Sv: Diarre och dåliga magar

Testa ge Canikur kanske?

Min yngre hund hittade en jätte smaskig komposthög för några dagar sedan & innan jag hann hindra honom så hade han ätit nåt olämpligt :devil:
Han fick i allafall rejält ont i magen, kunde inte koppla av utan gick bara runt och såg olycklig ut, låg han ner en stund så låg han i sk. "böneställning"...och självklart hade han rejäl diarré.
Fastade honom i 24 timmar, i går så överkokade jag ris och blandade med morotspuré på burk (barnmat) och gav han 2-3 matskedar 4 gånger under dagen. I dag ska jag ge han överkokt ris med morotspuré och nåt som är milt för magen, lika många ggr som i går. Den gången han gjorde ifrån sig i går så var avföringen i allafall fast så hoppas att det går åt rätt håll iaf...

/ Saybia - *kokar ris*

Vad är canikur?

Är det bra om man fastar dom lite?
Jag tänker kanske i människotankar,men det känns som att de skulle behöva något milt(exempelvis ris/kokt fisk)att stabilisera upp magen med så den inte får en chock efter att först haft problem sen tom mage och sen mat.
Tack för tipset iallafall och jag håller tummarna för att din vovve mår bra snart

Man kan ge Canikur eller Diarsanyl, finns på apoteket.

Canikur
Diarsanyl

Fasta 24 h rekomenderas väl om hunden får diarré, så magen får vila lite. Därefter ge risavkok, sen små portioner av överkokt ris (tänk "grötkonsistens"), sen kan man börja ge överkokt ris blandat med tex. kokt fisk som är milt för magen.
Jag brukar dock ibland hoppa över nåt "steg" (tex. att ge risavkok), bara man tar det väldigt försiktigt och kollar på hur hundens mage reagerar. Är lätt att man blir lite för "ivrig" när man ser att hunden ger ifrån sig fasta korvar och då är det lätt att magen får en chock och man är tillbaka på ruta 1 igen...

Har ni någon bra diet att ge hundar med lösa magar eller vad gör ni?
De här koltabletterna som finns på apoteket,går de att ge hundar också?

Det går utmärkt att ge koltabletter. Jag ger koltabletter och proviva vid diarré, och då brukar det stabilisera sig ganska fort. Så länge det är löst ser det dock ut som oljeläckage...:crazy:

Det går utmärkt att ge koltabletter. Jag ger koltabletter och proviva vid diarré, och då brukar det stabilisera sig ganska fort. Så länge det är löst ser det dock ut som oljeläckage...:crazy:

Kan tänka mig att det blir otäck färg av koltabletter:D
Men så länge man vet att man gett dom det,så vet man ju varför iallafall

Man kan ge Canikur eller Diarsanyl, finns på apoteket.

Canikur
Diarsanyl

Fasta 24 h rekomenderas väl om hunden får diarré, så magen får vila lite. Därefter ge risavkok, sen små portioner av överkokt ris (tänk "grötkonsistens"), sen kan man börja ge överkokt ris blandat med tex. kokt fisk som är milt för magen.
Jag brukar dock ibland hoppa över nåt "steg" (tex. att ge risavkok), bara man tar det väldigt försiktigt och kollar på hur hundens mage reagerar. Är lätt att man blir lite för "ivrig" när man ser att hunden ger ifrån sig fasta korvar och då är det lätt att magen får en chock och man är tillbaka på ruta 1 igen...

Tack för informationen:)
Nu är ju mina ok igen,men det kan vara bra att veta till nästa gång

Nu har det inte hänt ofta men jag har gett morotspellets vid lös mage. Fungerar MYCKET bra på alla hundar jag känner :).

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 562
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 148
Senast: Tjholahopp
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 013
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31