Diande katt, speciell kost?

M

M_Carlson

Hej,

Har en kattmamma som diar tre ungar, vad ska jag tänka på kostmässigt? Behöver hon några extra vitaminer eller annat? Hon vill bara äta makrill i tomatsås.. Skadar det om det är allt hon äter? (+ vatten och fri tillgång till bra kvalitetstorrfoder).

Hoppas ni har bra tips :)

Sv: Diande katt, speciell kost?

Äter hon mycket makrill i tomatsås kan det absolut skada. Även om hon äter torrfoder så är makrillen i sig inte balanserad kost. Lite makrill och torrfoder funkar bra, men det hänger alltså på mängden makrill. Torrfodret bör vara både fett och proteinrikt (tex. ett kattungefoder). I övrigt bör du inte mixtra med några tillskott.

Tack! Ja nu idag åt hon precis Pussi räkor och forell i räkgelé. Hoppas hon går med på annan pussi burk mat också för då är det väl en bra kost? Jag ska skaffa kattunge torrfoder! Hon krafsar alltid på maten som om hon vill gräva ner den. Det kan ju inte vara ett gott tecken

En blandning av ett kattungetorrfoder och Pussi burkmat (eller MJAU) blir bra. Hon behöver en hel del vätska när hon ha bebisar så att ge burkmat är ingen dålig idé.

Men motbalansera makrillen med kött-burkfoder.

Att ge fisk-burkfoder är egentligen att ge mera av samma vara... Det blir lätt felbalans.

Nu förstår jag inte vad du menar? Burkmaten är ju helfoder även om den är fiskbaserad. Makrillen är obalanserad hur som, därför ska den bara ges i små mängder men burkmat orsakar ingen obalans.

Burkmaten i sig orsakar ingen obalans, men om burkmaten ifråga skall motbalansera mycken makrill, DÅ...

Men det är klart, fisk-burkmat kan vara en bra introduktion till att överhuvudtaget börja äta burkmat. Alla katter gillar inte burkmat. Våra gör det inte.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 251
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 570
Senast: Sassy
·
R
Katthälsa Jag har tankar på att adoptera en kompis till min katt. Hon äter dock allergifoder och funderar på hur man löser det på bästa sätt 🤔...
Svar
5
· Visningar
893
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama