Diamond V (xpls)

Moppa123

Trådstartare
Hejsan!
Jag har köpt Diamond V för att ge min häst.

Nu ska jag räkna en foderstat och jag hittar inga räkneexempel någonstans ( mer än att det står att foderjäst innehåller mycket protein).

På burken står det att det är 15,0% Råprotein. HUR räknar jag om det till smrp ?

Sv: Diamond V (xpls)

Hä gå int. Det måste tas på analys. Generellt så är det väl ganska hög smältbarhet på bryggerijäst? Men vad innehåller Diamond V egentligen, eftersom det är så låg halt råprotein?

Spannex bryggerijäst innehåller 50,4% råprotein varav 46,4% smältbart. http://www.spannex.se/uploads/file/produkter/bryggerijst.pdf

edit: hittade innehållet nu. Det är alltså jäst uppblandat med materialet den odlades i...
http://www.diamondv.com/languages/en/xpc-ls/
Saccharomyces cerevisiae yeast and the media on which it was grown, consisting of soyhulls, wheat middlings, rye middlings, and cane molasses.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar, fast jag förstod inte riktigt ändå :(
Dessa %, kan alltså inte vara någon vägvisning att räkna på?
Men vad säger det egentligen?

Att 46,4 gram är smältbart råprotein per 100 gram. Procenträkning är rätt enkelt faktiskt, det är ju just procent av den givna mängden.

Jag har köpt Diamond V för att ge min häst.

Nu ska jag räkna en foderstat och jag hittar inga räkneexempel någonstans ( mer än att det står att foderjäst innehåller mycket protein).

På burken står det att det är 15,0% Råprotein. HUR räknar jag om det till smrp ?

Det går tyvärr inte att räkna ut ett värde på SmRp. Man måste i detta fall i princip göra smältbarhetsförsök på hästar.

Nu spelar detta inte så stor roll eftersom rekommenderad dos av produkten är 14 g för en vuxen häst. 14 g innehåller endast 2,1 g råprotein vilket förmodligen motsvarar ca. 1 – 1,5 g SmRp vilket är försummbart.

Man ger Diamond V i hopp om att den ska hjälpa till att stabilisera mikrofloran i grovtarmen inte för att tillsätta protein till foderstaten. Diamond V innehåller en död jästkultur till skillnad mot produkten Yea-sacc som innehåller en levande jästkultur. Diamond V är således en prebiotika medan Yea-sacc är en probiotika.

Det går tyvärr inte att räkna ut ett värde på SmRp. Man måste i detta fall i princip göra smältbarhetsförsök på hästar.

Nu spelar detta inte så stor roll eftersom rekommenderad dos av produkten är 14 g för en vuxen häst. 14 g innehåller endast 2,1 g råprotein vilket förmodligen motsvarar ca. 1 – 1,5 g SmRp vilket är försummbart.

Man ger Diamond V i hopp om att den ska hjälpa till att stabilisera mikrofloran i grovtarmen inte för att tillsätta protein till foderstaten. Diamond V innehåller en död jästkultur till skillnad mot produkten Yea-sacc som innehåller en levande jästkultur. Diamond V är således en prebiotika medan Yea-sacc är en probiotika.

Ahhh tack!!!!!! Det är precis därför jag ska ge henne detta, alltså för magen.
Men så läste jag att foderjäst (generellt antar jag)var proteinrikt vilket fick mig att fundera. Men som du förklarade mycket bra för mig, så behöver jag inte bekymra mig för att ändrea resterande foderstrat ( pga proteinet). Tack!!!!

Ahhh tack!!!!!! Det är precis därför jag ska ge henne detta, alltså för magen.
Men så läste jag att foderjäst (generellt antar jag)var proteinrikt vilket fick mig att fundera. Men som du förklarade mycket bra för mig, så behöver jag inte bekymra mig för att ändrea resterande foderstrat ( pga proteinet). Tack!!!!

Varför skulle du vilja ändra foderstaten om det tillkommit protein?

Jag har proteinfattigt hö, så ger soja i tillskott. Hade jag kunnat räkna med att de fick i sig protein via detta så hade jag kunnat dra ner på sojan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 391
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 611
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV