"Diagonala Hjälper"

E

entutre

Hej! Jag har några funderingar kring termen "diagonala hjälper".
Första gången jag fick reda på att detta finns var när jag läste en bok om ridning "Rid i harmoni med hästen" eller " Real Riding" skriven av Perry Wood.
I det stora hela går detta ut på att man först ska ge en skänkel hjälp på innersidan och en tygel hjälp på yttersidan. Perry Wood skriver att dessa hjälper ska ske under ungefär lika lång tid som det tar att säga "skänkel-tygel". Syftet med det här, enligt honom är att rakrikta och ifall man är på en volt få en stadigare form och kunna utvecklas till att man rider på volten med lös innertygel och bara använder dessa diagonalhjälper.

Nu har jag testat detta på en liten arab som jag brukar rida och det funkar utmärkt, både till att rakrikta och till att få en stadigare form. Dock så är jag lite orolig för ifall det här är ett bra sätt att få hästen att arbeta (i min värld känns det lite som om det skulle kunna göra mer skada än nytta).

Men nu undrar jag ifall nån av er bukefalister har några erfarenheter av detta och isåfall hur ni tycker det funkar för er!

Sv: "Diagonala Hjälper"

Mja... fast det är ju typ exakt det som den engelska dressyren går ut på. Först lösgör du för samsidiga hjälper under uppvärmningen, sedan "matar du på" hästen med inner skänkel till ytter tygel. Ytter skänkel svänger och inner tygel visar vägen med hjälp av ställande tygeltag.

Jo, fast det här sker ju samtidigt: altså först en tydlig skänkel hjälp och sen direkt en "hjalvhalts hjälp" med tygeln. Min tränare säger jämnt att man inte ska ta förhållningar i munnen utan sitsen så jag blir lite förrvirrad.

Jo, fast det här sker ju samtidigt: altså först en tydlig skänkel hjälp och sen direkt en "hjalvhalts hjälp" med tygeln. Min tränare säger jämnt att man inte ska ta förhållningar i munnen utan sitsen så jag blir lite förrvirrad.

Själv är jag lite tvärtom, använder sällan skänkelhjälper utan sitsen istället, och i så hög grad det går sitsen istället för förhållningar. Men vid halvhalter där man har i syfte att rakrikta hästen tar jag alltid förhållningarna på innertygeln. Sen använder jag inte ytter skänkel utan lite vinklad höft (inåt) för att behålla även bakdelen böjd efter voltspåret.
Risken när man använder ytterskänkeln är att hästen blir "för" rak, jag vill ha den böjd på ett voltspår, inte rak :p

Hej! Jag har några funderingar kring termen "diagonala hjälper".
Första gången jag fick reda på att detta finns var när jag läste en bok om ridning "Rid i harmoni med hästen" eller " Real Riding" skriven av Perry Wood.
I det stora hela går detta ut på att man först ska ge en skänkel hjälp på innersidan och en tygel hjälp på yttersidan. Perry Wood skriver att dessa hjälper ska ske under ungefär lika lång tid som det tar att säga "skänkel-tygel". Syftet med det här, enligt honom är att rakrikta och ifall man är på en volt få en stadigare form och kunna utvecklas till att man rider på volten med lös innertygel och bara använder dessa diagonalhjälper.

Nu har jag testat detta på en liten arab som jag brukar rida och det funkar utmärkt, både till att rakrikta och till att få en stadigare form. Dock så är jag lite orolig för ifall det här är ett bra sätt att få hästen att arbeta (i min värld känns det lite som om det skulle kunna göra mer skada än nytta).

Men nu undrar jag ifall nån av er bukefalister har några erfarenheter av detta och isåfall hur ni tycker det funkar för er!

har ridit för Perry tre gånger och provat detta under hans vägledning en gång och jajg måste säga att jag fick ingen känsla av att det skulle försämra arbetsförmågan, tvärtom. Det hadnlar ju om att lägga intentioner bakom det du gör och att ge hjälpen när hästen lyfter det ben du vill inverka på. alltså, yttertygel när hästen lyfter ytter fram och beroende på vart du vill flytta benet =intention. Likadant med inner hjälpen som påverkar inner bakben. yttertygeln är alltså egentligen inte en förhållning utan en omdirigering av rikting och energi på ytter framben, vlket beror på om du ex vill utåt eller innåt i volten :) rakrikta osv.
hjälperna behöver heller inte vara kraftiga och Perry om någon håller verkligen på att "ride with magic" dvs så små hjälper och lätta hjälper som möjligt.

det fungerar dock och lös innertygel är ett faktum om man vill ha det så :)

Men ytterast är det ju du som ryttare som ska gå på DIN magkänsla men jag rekommenderar verkligen att ni provar en clinic med honom ! Där kan du ju få svar på dina frågor från honom själv (han älskar att få frågor och prata med hästmänniskor)
Passar inte alla men vilken tränare gör det?

Intressant läsning!
Är detta något man kan bruka för att sätta takten tydligare för sin häst?

Skulle inte tro det eftersom det snarare skulle ändra takten assymetriskt (man påverkar bara ena diagonalen). Men är takten felaktig just på volt kan det såklart vara värt ett försök.

Intressant läsning!
Är detta något man kan bruka för att sätta takten tydligare för sin häst?

takten sätter du i din egen kropp och påverkas inte så mycket av vad man ger för hjälper. det är därför vi ofta på Perrys clinics hamnar på alla fyra och "går" hästens gångarter i krypstadie och han poängterar ofta vikten av att veta hur hästen rör sig i gångarterna så du kan bestämma takt och tempo och kan påverka rätt ben vid rätt tidpunkt. Vi ska ju inte följa hästen i hans rörelser utan vara med hästen i rörelsen och då måste man veta hur den rör sig, annars hamnar man lätt i en följa-position.

För mig är just den diagonala ridningen just RIDNING !
En röd tråd som jag utgår ifrån.

Däremot så rider jag i.skänkel o en aning höjd, stilla i.hand till både y.hand och y.skänkel och då en y.hand som är sänkt.
Detta för att hålla reda på y.bog och för att lösgöra innersidan genom att en stilla innerhand (och mjukt drivande i.skänkel) som hästen själv får ge en eftergift till utan att jag skall behöva röra, vispa eller lossa som för betraktaren ger ett intryck av en mycket stilla hand och "inga hjälper ridning" !!

No hands :idea:

Denna ridning gör oxå att hästen blir mer rak, lodrät i all ridning...alltså som en tråd handlade om att hästen inte tippar sina tornutskott utan kan ridas lodrät och på rätt sätt verkligen kan runda sin innersida och tillåtas att med mera kadens, rörelse uppåt i steg kan varieras i trav från arbets till passage på ett sätt som jag aldrig kunnat rida innan jag började med detta diagonala system.

Kanske en aning svammligt :crazy: svårt att printa ner ord för något man gör på hästryggen...

takten sätter du i din egen kropp och påverkas inte så mycket av vad man ger för hjälper. det är därför vi ofta på Perrys clinics hamnar på alla fyra och "går" hästens gångarter i krypstadie och han poängterar ofta vikten av att veta hur hästen rör sig i gångarterna så du kan bestämma takt och tempo och kan påverka rätt ben vid rätt tidpunkt. Vi ska ju inte följa hästen i hans rörelser utan vara med hästen i rörelsen och då måste man veta hur den rör sig, annars hamnar man lätt i en följa-position.[/QUOTE]

Skulle du vilja utveckla detta? Jag är ganska färsk som ryttare, och har fokuserat mycket på att just följa hästens rörelser, men jag tror jag någonstans kan förstå hur du menar. Ska jag vara "instant", samtidig med rörelsen, momentan, eller hur man ska uttrycka det? Eller möjligen ngt före?
Tycker mig kunna känna av rörelserna ganska hyfsat numera, och ge hjälperna vid specifika benlyft, men är litet osäker på vilken timing som är att föredra...

Du ska kunna känna hur hästen rör sig men utifrån det forma hästen till att röra sig som du vill. Första steget brukar alltid vara att "hitta hästen" genom att lära sig följa med (ponnyridningens "åka häst" borde vara ett typexempel :angel: ) men utifrån det ska man sedan själv bestämma hur hästen ska gå och den ska följa din takt.
Borde vara lite som det där med att först hitta hästens tyngdpunkt, sen smyga över den successivt till den tyngdpunkt man själv vill ha utan att man tappar "kontakten". Man måste ju fortfarande följa med i rörelserna men man börjar successivt påverka dom utefter att man får "kontakt".

För mig låter det som helt vanlig ridning. Det kan man läsa om i gamla Ridhandboken tex. (som är baserad på arméns ridinstruktioner.) När det gäller rörelser så använder man samsidiga hjälper i vissa och diagonala i vissa. Inget nytt.

För mig låter det som helt vanlig ridning. Det kan man läsa om i gamla Ridhandboken tex. (som är baserad på arméns ridinstruktioner.) När det gäller rörelser så använder man samsidiga hjälper i vissa och diagonala i vissa. Inget nytt.

nej, det är absolut inget nytt :) Perry undervisar ridning som helhet, han bryr sig inte om dicipliner och han har ridit för de bästa i Eurpoa så det är ju helt vanlig hederlig ridning han lär ut :) Dock är han väldigt fokuserad på ryttarens kropp och vår möjlighet att påverka hästen med vårt sinne. En hel del Alexanderteknik bl. a.

Skulle du vilja utveckla detta? Jag är ganska färsk som ryttare, och har fokuserat mycket på att just följa hästens rörelser, men jag tror jag någonstans kan förstå hur du menar. Ska jag vara "instant", samtidig med rörelsen, momentan, eller hur man ska uttrycka det? Eller möjligen ngt före?
Tycker mig kunna känna av rörelserna ganska hyfsat numera, och ge hjälperna vid specifika benlyft, men är litet osäker på vilken timing som är att föredra...

Det är som Totola skrev.

Det handlar mycket om att veta hur hästen rör sig och sedan röra kroppen likadant i samspel med hästen. Kunna känna takten i kroppen. På förra kursen var en tjej med som hade svårt att hitta en bra taktmässig galopp på sin häst. det visade sig att när vi "torrsimmade" utan häst hade hon oxå svårt att hitta takten i sin egen kropp. När hon fick hjälp att hitta takten i sin egen kropp utan häst så blev hästens galopp bättre när hon red sen.

en övning kan ju vara att påverka hästen genom lättridning. Ändra takten i lättridningen och känn hur hästen ändrar sig efter din takt. Gör sen samma sak sittandes, fast bara i din kropp. Spännande värre!!

tänk kentaur :bump: Ett med hästen som Swift så fint skrev :)

vad gäller timingen så ska den komma när hästen lyfter benet. har hästen benet i backen kan du inte påverka, benet är där det är. Håler hästen på att sätta ner benet är det för sent, hästen har redan bestämt rikting och energi på benet och kommer att sätta ner det där det var bestämt.

Jag upplever samma förvirring; då jag är på ridskolan ska jag arbeta med skänkel o hand, men då jag rider min egen häst med instruktör på plats är det sitsen som gäller.
Har inte kommit så långt att jag behärskar halvhalter utan att använda tyglarna, tyvärr.
Ska det då vara så, att man direkt efter att ha drivit med tex höger sitshalva ska förhålla med vänster?:crazy:

Ja tänkte detsamma, vad är nytt i detta:confused:

Lärde mej rabbla för otroligt massa år sen "innerskänkel mot yttertygel" har jag för mej.

Lärde mej rabbla för otroligt massa år sen "innerskänkel mot yttertygel" har jag för mej.

Vet inget om Perry men just det som frågan gällde är alltså inget nytt.

vad gäller timingen så ska den komma när hästen lyfter benet. har hästen benet i backen kan du inte påverka, benet är där det är. Håler hästen på att sätta ner benet är det för sent, hästen har redan bestämt rikting och energi på benet och kommer att sätta ner det där det var bestämt.

Det där kändes lite lånat från klassisk franskt... Eller så har han kommit till samma slutsats.
Men man kan påverka benen när de är i marken - till att stå kvar = stanna! ;) I luften/när hästen lyfter benet eller när det är i marken är det som gäller beroende på vilken avsikt man har. Enligt franska skolan :p

Jag upplever samma förvirring; då jag är på ridskolan ska jag arbeta med skänkel o hand, men då jag rider min egen häst med instruktör på plats är det sitsen som gäller.

Alltså, man behöver inte se det som en förhållning. En "halvhalt" kan göras på olika sätt och med olika syften (finns högst troligt de som tycker tvärtemot, men men :angel: ). Du kan göra en halvhalt med sitsen, dock beroende på hur man gör den kan man riskera att låsa hästens rygg. Om man vill ha kvar rörelsen kan det ibland vara bättre att inte använda sits.
Det du gör med innertygeln är att du placerar hästens bog. Om du gör det med rätt timing och kombination av annan/andra hjälp(er). Du vill ju fortfarande att hästen ska röra sig framåt, du vill bara att den ska placera sin kropp lite annorlunda, rakare. Och just på en volt (särskilt vanligt i höger varv har jag märkt :angel: ) så är det vanligt att innerbogen trillar in och baken ut.

Nu kan jag totalt ha missuppfattat övningen så rätta mig gärna om jag har fel, men det är den metoden (eller en av metoderna snarare) jag lärt mig för rakriktning. Men som sagt så använder jag i regel höfternas placering och inre sittbenet i kombination med tygeln, inte skänkeln så lite annorlunda är det.

Vet inget om Perry men just det som frågan gällde är alltså inget nytt.

Det är absolut inget nytt i det, men däremot används det väldigt olika. Tränare och ryttare i allmänhet har mycket olika fokus på timing. Den vanligaste defenitionen (som jag hört, men det varierar säkert beroende på kretsar) av "innerskänkel mot yttertygel" är att man driver med ytter och fångar upp på inner. Men när? I vilket läge? Vissa gör detta konstant/en längre stund en den kanske ½-sekund som denna övning är tänkt. Eller med slumpmässig timing. Och då är det inte samma typ av hjälp.Har man inte samma fokus på timing får man inte samma resultat, därav inte sagt att det behöver bli sämre, tvärtom kan det säkert bli bättre för vissa om man rider på ryttarkänslan, eller att man använder samma hjälp och timing för att det var just det som kändes rätt på den hästen.

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 929
Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har faktiskt funderat över hur mycket värde jag har av att dokumentera mina ridlektioner här på bloggen. Ska jag verkligen fortsätta...
Svar
0
· Visningar
469
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om jag börjar bakifrån med kvällens sista lektion så fick jag sitta på min storfavorit lakritstrollet Ägrim! Underbart! Men.... ...inte...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?