Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ANg törst så både vid Cushings och EMS och IR är ökad törst och ökat kissande ett beskrivet symptom.
Alexandra_W;12544707 Det dyker nästan alltid upp i samband med EMS (jag blir inte klok på om man särskiljer EMS och IR eller om IR är en del av EMS men kan uppstå fristående) skrev:tack för svaret
Jag har dessutom kommit på att människor med diabetes 2 (i alla fall obehandlad sådan) dricker och kissar mkt. Det liknar ju insulinresistens hos hästar.
EMS - IR har jag inte heller riktigt begripit, har undrat över ett tag, ganska länge.
IR är en del av EMS. Jag tror att de flesta, eller alla (?), EMS hästar är IR. Det är ju ett av kriterierna (rätt ord?) för den metaboliska störningen EMS.
Men jag vet inte om alla IR hästar har EMS. Jag skulle kunna tänka mig att det beror på orsaken till IR. Fetma tex kan ju leda till nedsatt insulinkänslighet gnm en direkt opåverkan av fettvävnaden på insulinkänsligheten. Men jag tror kanske inte att alla feta hästar har EMS. Fast alla feta hästar lär inte kunna bli IR heller - kanske - om de inte blir extremt feta.
Det känns som om jag har ställt denna frågan tidigare på detta forum. . Jag tror att det är så att man inte vet det riktigt dvs att EMS kanske inte är helt klart definierat.
Ursäkta ett otroligt vimsigt svar. Jag vill gärna förstå detta men det är ganska komplicerat.