C
CrazyHorse57
Hej..kanske fel grupp och forum, men finns någon här som känner till sjukdomen diabetes på katter? Hur kostsamt är det att "hålla dem vid liv" med insulin-sprutor kanske två gånger om dagen, livet ut, plus specialfoder och omvårdnad? Någon kattägare som har erfarenhet av detta här? Jag har fyra kattor, varav den ena alltså TROLIGTVIS har diabetes, får slutgiltighet svar på detta på mån-tis. Tacksam för svar..vill ju gärna hålla henne vid liv, det är ju ändå en älskad familjemedlem, men skulle jag kunna klara av det ekonomiskt?
Är det ärftligt? (hon har en syster)
Hon dricker INTE så mycket vatten som det påstås att katter med diabetes gör, bara när hon ätit lite, kan det vara en lindrigare form av diabetes? Har två stora vattenskålar fyllda till kanten med vatten, men det märks inte att någon dricker något nämnvärt, under natten eller dagen, annars vore väl någon av skålarna i alla fall halv med vatten OM min ena katt hade diabetes?
Hon är pigg och glad annars, leker, äter, tvättar sig, kelar...etc,, fin och blank päls, luktar inget sötsurt ur hennes mun (som aceton?!)
Är burkmat bättre än torrfoder? Dom få båda sorterna, kanske min "sjuka" katt skall ha någon annan specialfoder?
MVH
Göran.
Är det ärftligt? (hon har en syster)
Hon dricker INTE så mycket vatten som det påstås att katter med diabetes gör, bara när hon ätit lite, kan det vara en lindrigare form av diabetes? Har två stora vattenskålar fyllda till kanten med vatten, men det märks inte att någon dricker något nämnvärt, under natten eller dagen, annars vore väl någon av skålarna i alla fall halv med vatten OM min ena katt hade diabetes?
Hon är pigg och glad annars, leker, äter, tvättar sig, kelar...etc,, fin och blank päls, luktar inget sötsurt ur hennes mun (som aceton?!)
Är burkmat bättre än torrfoder? Dom få båda sorterna, kanske min "sjuka" katt skall ha någon annan specialfoder?
MVH
Göran.