Diabetes hos katt?

C

CrazyHorse57

Hej..kanske fel grupp och forum, men finns någon här som känner till sjukdomen diabetes på katter? Hur kostsamt är det att "hålla dem vid liv" med insulin-sprutor kanske två gånger om dagen, livet ut, plus specialfoder och omvårdnad? Någon kattägare som har erfarenhet av detta här? Jag har fyra kattor, varav den ena alltså TROLIGTVIS har diabetes, får slutgiltighet svar på detta på mån-tis. Tacksam för svar..vill ju gärna hålla henne vid liv, det är ju ändå en älskad familjemedlem, men skulle jag kunna klara av det ekonomiskt?
Är det ärftligt? (hon har en syster)

Hon dricker INTE så mycket vatten som det påstås att katter med diabetes gör, bara när hon ätit lite, kan det vara en lindrigare form av diabetes? Har två stora vattenskålar fyllda till kanten med vatten, men det märks inte att någon dricker något nämnvärt, under natten eller dagen, annars vore väl någon av skålarna i alla fall halv med vatten OM min ena katt hade diabetes?
Hon är pigg och glad annars, leker, äter, tvättar sig, kelar...etc,, fin och blank päls, luktar inget sötsurt ur hennes mun (som aceton?!)

Är burkmat bättre än torrfoder? Dom få båda sorterna, kanske min "sjuka" katt skall ha någon annan specialfoder?


MVH
Göran.
 
Sv: Diabetes hos katt?

Är det diabetes mellitus finns möjlighet att katten han hållas insulinfri bara med kostbehandling. Vägen dit innebär dock noggrann koll på sockernivån hemmavis och att man justerar insulinnivå därefter. Det är då även spannmålsfri blötmat som gäller om man vill nå målet att inte behöva ge katten insulin (men någon garanti finns såklart inte).

Vad insulinet kostar vet jag inte, men du har ingen försäkring som täcker kostnader för receptbelagda läkemedel?
 
Sv: Diabetes hos katt?

Hej och tack så mycket för svaret!;)
Jag har nyligen tecknat en försäkring på mina katter hos Agria, men det tar väl några dagar innan den börjar gälla?! (karantän)

Min aktuella katt (Mysan) undersöktes i fredags och man konstaterade att hon var lite för smal om ryggen/midjan, annars är hon ganska rund om magen, dom tog ett flertal blodprover, dock inget urinprov, varav det ena visade ett för högt värde, om det var blodsockret då? Dom skulle analysera detta ytterligare och så skulle jag få svar på detta idag eller imorgon. Jag har på senare tid upptäckt att hon "smalnat av" på ryggen/baken, det var därför jag lät undersöka henne.

Spannmålsfri blötmat, är det vanlig burkmat då, som exempelvis MJAU eller liknande? Hon kanske inte ska äta vanligt torrfoder?
Att kunna hålla koll på sockernivån ska väl inte vara några problem, har läst lite här i en annan tråd om detta, så det ska väl ordna sig. Man måste väl i så fall köpa verktyg till detta ändamål. (apoteket?)

Tycker bara det är konstigt om hon nu skulle ha diabetes att hon inte dricker så mycket vatten som det skrivs om att katter gör i det fallet, bara när hon har ätit kanske, tycker inte det sjunker alls i vattenskålarna! Inte luktar hon konstigt heller i munnen som det säga att det skulle göra, nån sötsur doft?!
Hon smalnar eller magrar inte av mera heller vad jag kan se.

Jag kommer ändå att försöka göra allt för att hon skall få leva vidare med mig och sina andra familjemedlemmar (3 kattor till), tänker inte svika henne "bara" för att hon fått diabetes, OM det nu är så! Men jag hoppas ju att det i så fall är en lindrigare typ av diabetes, eller något annat fel som går att bota med medicin.

MVH.
Göran
 
Sv: Diabetes hos katt?

Ja, det brukar väl vara en 20-30 dagars karens på försäkringar så har hon diabetes kommer försäkringen tyvärr inte täcka kostnader som kan kopplas ihop med diabetesen.

Mycket av den vanliga burkmaten som säljs är spannmålsfri. MJAU är ett bra exempel, men det finns fler. Man får läsa innehållsförteckningarna för en del innehåller spannmål. Jag tycker då att MJAU är alldeles utmärkt kattmat så det går bra att bara hålla sig till den maten. Vanligt torrfoder ska hon inte äta. På sin höjd specialtorrfoder för katter med diabetes, men då det inte är kolhydratfria kan man inte räkna med att katterna blir insulinfria med den maten. Det krävs kolhydratfritt för att slippa insulinet, men det är inte alltid det går så bra med behandlingen. Minimera insulindosen kan man dock göra med kolhydratfri mat.

Hålla koll på blodsockret hemma ska väl inte vara några problem bara katten är hyfsat hanterbar. Det tar kanske några gånger innan man hittat bästa stället att sticka på och så, men de jag känner som har kollat blodsocker hemma har inte haft några problem med det.

Två bra siter: http://felinediabetes.com/ och http://yourdiabeticcat.com/
 
Sv: Diabetes hos katt?

Tack så jättemycket för dina svar Sol, det lugnar mig betydligt!;) Haft ont i magen hela helgen över detta, oro och ångest..men jag kanske oroar mig i onödan, att allt inte är så farligt ändå!?

Har inte fått något slutligt svar ännu på det prov som skulle göras vad gäller ett för högt värde vad gäller blodsockret, men hoppas på att det inte är så allvarligt och att jag kan fixa det. Det kan ju vara något helt annat, har hört att kattor kan få för höga värden som detta vid besök hos veterinärer, att dom liksom "jagar upp sig" och kanske känner att "något är på gång"?!
Vet att hennes puls var enorm när vi var där i fredags.

Hon har inte heller smalnat av mera eller blivit magrare, snarare tvärtom TYCKER jag att hon återhämtat sig lite och blivit lite mer "normal" i kroppen, även om hon fortfarande är lite "insjunken" på sidorna baktill mot ryggen..men jag kanske inbillar mig och hoppas på det, men det ser så ut!;)

Men, men..vi får hoppas på det bästa och invänta svaren, vill bara med detta tacka för dina råd och ditt stöd, det känns jättebra, tack!

MVH.
Göran
 
Sv: Diabetes hos katt?

PS/..tack för länkarna också!;)

MVH
Göran
 
Sv: Diabetes hos katt?

Igårkväll ringde veterinären från djursjukhuset i Malmö och berättade att man fått in slutprovet ("långtidsprov") jag tidigare berättat om, hon sade då att det visade ett för högt blodsockervärde(?) och att min katt då hade diabetes..tror det var på 450 värdet!
Men då jag berättade att min katt knappast alls dricker något vatten blev hon mycket fördersam och förvånad och tyckte det var mycket märkligt, med tanke på det höga värdet också så skulle hon ju dricka massvis av vatten hela tiden, men detta gör inte in katt, vattenskålarna (2st) är helt fulla av vatten hela tiden, hon har inte druckit något inatt heller vad jag kan se, inte på dagarna heller, bara kanske när hon har ätet mat kan hon dricka lite efter, men det gör väl alla katter, jag har fyra..om vattenskålarna är ändå helt fulla upp till bredden med vatten, visst borde dom väl ändå vara halvfulla, om alla skulle dricka och speciellt en diabetessjuk katt?!

Veterinären sa att vi inte skulle förhasta oss och att hon nu skulle kontakta andra kollegor som var mer "experter" på området och höra om detta märkliga fenomen.

Känner någon här igen detta?
Om det nu inte är diabetes, vad kan det vara då som hon blivit lite smalare om midjan (insjunken) av?
Hon äter massor (MJAU), tvättar sig, leker med mig och dom andra kattorna, kelar, sover på dagarna som alla andra, verkar inte ha ont någonstans eller må dåligt vad jag se!

Skall sägas att det inte har tagits något nytt blodprov sedan i fredags, utan detta nya blodprov man skickade på analys (långtidsprov) var av blod som togs i fredags och som fanns kvar.
Kan det inte vara så att det ändå visar ett för högt värde då katten vid tillfället när dessa blodprov togs i fredags var mycket stressad och uppjagad? Men enligt veterinären är det inte så eftersom det var just ett "långtidsprov". Så jag vet varken in lr ut längre??!!

Har även pratat med andra veterinärer (privat) om detta och dom säger att det inte alls kan bero på diabetes om katten inte alls dricker ovanligt mycket vatten, jag har beskrivit detta med de fyllda vattenskålarna och dom anser inte att det handlar om diabetes i det fallet!
Så nu vet jag inte vad jag skall tro om något, vet bara det jag ser och upplever..

Får väl vänta och se vad "experterna" ifråga kommer fram till.

MVH
Göran
 
Sv: Diabetes hos katt?

Jag hade i ditt läge haft katten ensam i ett rum under en dag och då mätt vattnet du häller upp och sedan hur mycket hon har druckit. Det är enormt svårt att avgöra hur mycket en katt dricker när de är så många tillsammans. En katt är ju inte så stor och jag vet inte hur mycket de normalt dricker men det syns ju inte så mycket om en dl är borta ur en stor skål tänker jag. Ger du dessutom mest blötmat så kan ju en ökning på en halv dl vara mycket för en liten katt.

Har du tagit en kollamasken på henne så att hon inte är maskangripen och att det är därför hon går ner i vikt? Om du inte tror på diabetes så måste det ju ändå bero på något.
 
Sv: Diabetes hos katt?

Hej och tack för svar!;)

Jag har två stora skålar med vatten, ända upp till kanten, ser alltid till att det är just upp till kanten för att se hur mycket som försvinner. Det verkar inte som om någon av kattorna dricker speciellt mycket vatten, för det ligger och flyter på kanten mest hela tiden, jag byter ut förstås varje dag med nytt friskt vatten.

Den katthona, 4 år och lite över 5 kilo, det handlar om har jag bara sett dricka lite vatten då hon har ätit, ibland inte alls när hon ätit, hon går bara rakt förbi utan att ens titta på vattnet!

På morronen är båda vattenskålarna helt fyllda av vatten, så ingen verkar ha druckit något nämnvärt alls under natten.
Tycker att det BORDE ha sjunkit något under natten, eller dagen med, OM nu min "diabetes"-sjuka katt verkligen hade diabetes!?
Jag följer henne hela dagarna sedan i fredags, kollar om hon dricker vatten, äter och sådant, men icke, bara vid några enstaka tillfällen har hon druckit lite vatten, men då kanske när hon just ätit, då dricker hon en del, men inte annars nån gång vad jag kunnat se och följa!

Hon har fått avmaskningsmedel för någon vecka sedan, tror inte hon har mask heller, kan inte hitta något i avföringen som tyder på det heller. Men dom kanske borde kolla detta hos veterinären nogare, om det handlar om mask? Eftersom hon har magrat av lite, liksom sjunkit in på sidorna, midjan lite.
Men det har väl kanske inte med blodsockervärdet att göra, eller? Att det ligger över det normala alltså?

Jaja, jag fattar ingenting längre, vet bara att hon verkar vara precis som vanligt och normalt, äter, leker, tvättar sig och beter sig som alltid, pälsen är fin och "blank" som den skall vara.
Men något fel någonstans måste det ju ändå vara eftersom hon gått ned i vikt, så jag hoppas veterinären har rådfrågat "experterna" på området nu så jag vet hur jag skall göra och förhålla mig, denna väntan på allt är verkligen skitjobbig, jag själv mår nog mycket sämre än vad katten gör, ont i magen och stor bitande oro och ängslan dygnet runt...):

MVH.
Göran
 
Sv: Diabetes hos katt?

Om det nu är så att hon äter jättemycket MJAU kanske det är så hon stillar eventuell törst? MJAU innehåller väldigt mycket vatten (82-83%) och iaf en frisk katt behöver inte dricka vatten om den äter tillräckligt mycket MJAU.

Enligt MJAUs utfodringstabell behöver en katt på 5 kg som bara äter MJAU äta 580 g/dag (de har garanterat tagit i i överkant, men vi kan låtsas att det är hyfsat korrekt). Det ger 475 g vatten, dvs. 475 ml. En katt på 5 kg behöver som minst 300 ml vatten/dag. Du ser att vätskebehovet täcks mer än väl så om din katt verkligen äter jättemycket MJAU kan hon fortfarande "dricka" väldigt mycket vatten utan att det syns i vattenskålarna.

En katt som huvudsakligen äter torrfoder måste ju släcka törsten genom att dricka "sjukligt" mycket, det måste inte en katt som huvudsakligen äter MJAU. Är detta något du tagit upp med veterinären?
 
Sv: Diabetes hos katt?

Hej och tack för svar! Min katt "Mysan" det handlar om har fått denna nya kattmaten "MJAU" nu sedan igår, köpte den först då, hon har ätit av den igår eftermiddag och idag på morronen, det är allt, liksom dom andra kattorna, så så mycket blev det väl kanske inte till alla. Men där innan igår (eftermiddan) jag köpte denna kattmat har hon inte heller druckit några mängder av vatten så som det beskrivs att diabetes-sjuka katter gör, vattenskålarna har varit fyllda med vatten upp till kanten hela helgen sedan i fredas fram till idag, det märks ingenting..
Jag har haft vanligt torrfoder och annan typ av burkmat innan.

Jag tror jag nämnde detta till veterinären igår kväll när hon ringde, om just MJAU-maten, men hon tyckte ändå det hela var mycket konstigt, hon ville inte att vi skulle "förhasta oss om något", utan skulle prata med sina kollegor om detta och återkomma, förhoppningsvis idag.

Fy fasen..jag känner mig helt tom i kropp och själ just nu, nästan skakar av oro och rädsla för vad som komma skall, det här var det värsta jag varit med om!
Jag vill ju inte förlora henne, samtidigt inte låta henne lida, vet inte ens om jag skulle klara av all behandling och vård som skulle krävas OM hon nu verkligen har diabetes, det känns för jävligt just nu! (Ursäkta språket!)

Men jag får avvakta och se vad veterinären säger, jag hoppas hon ringer snart..

MVH.
Göran
 
Sv: Diabetes hos katt?

Svarar lite snabbt bara... ska maila min mor som är "vårdnadshavare" till vår diabeteskisse om kostnaden. Han får insulin morgon och kväll och äter md-specialfoder. Detta kompletteras med kokt torsk och räkor, samt lite god blötmat (spannmålsfri), en tesked till insulingivan. Detta för att han ska stå stilla när han får sprutan. Vi är nu inne på fjärde året, och han kan rutinen. Skålen med mat ställs ner, han sätter ner huvudet utan att äta. Man nyper skinnet i nacken, ger sprutan, klappar och då börjar han äta :) Så duktig!

Han dricker väldigt mycket, kan ligga och dricka ur vattenskålen i vardagsrummet.
Har du någon annan vätskekälla, typ vattenkanna som kissen kan dricka ur? Vi kom på Casper med att dricka ur vattenkannan hälften av gångerna, och han har även varit och druckit i diskhon trots tre skålar med färskt vatten. Knäppa katt :rofl: Och som Sol säger kan det mycket väl vara så att din katt får i sig mycket vätska med maten, så törsten inte är så stor.

Långtidssockret har som mest legat på 33 om jag minns rätt. 450 låter som en vansinnig siffra, är du säker på att de inte sa 45?

När du pratar med veterinären, försök skriva ner allt på papper. Så lätt att glömma saker. Skriv ner vad du ska fråga om, och skriv ner svaren. Lättare att fråga o hålla reda på saker sen då :)
 
Sv: Diabetes hos katt?

Hej prosit och tack för ditt svar!;)

Låter bra om det med kostnader i detta fall om det nu verkligen rör sig om diabetes.

Nej, min katthona dricker inget vatten någon annanstans i lägenheten, det finns bara dessa två stora vattenfyllda skålar att komma åt, inte ligger eller sitter hon vid vattenskålarna heller och dricker jättemycket vatten, endast lite någon gång då hon har ätit mat, då MJAU-mat som jag inköpte igår först!
Annars ligger hon och sover mest hela dagen, precis som mina andra 3 kattor, hon vill gärna leka med ett snöre och låta sig klappas och kelas med. hon ser ut att må hur bra som helst, inget som helst springande efter vatten..

Hon får "MJAU"-mat endast en gång på morronen och en gång på kvällen, köpte denna nya sort först igår, så så mycket vätska därifrån kan ju knappast ha "släckt hennes törst" i det fallet, dom andra kattorna äter ju också av den i sina skålar?! Resten av dagen/kvällen/natten dricker hon inget vatten alls vad jag kunnat se och följa, skålarna är fortfarande helt vattenfyllda på morronen och ända fram till jag går och lägger mig!
Man tycker samtidigt att det borde sjunka med vatten när man har 4 kattor!;)
Speciellt om den ena då skulle ha diabetes, tycker jag!?

Pratade nyss med djursjukhusets personal där dom berättade också att den aktuella blodsockernivån låg på 449!!! Detta vad gäller det sista blodprovet man tog där, veterinären pratade igåkväll om en siffra på "29"..men jag vet inte vad det var, faktiskt, jag var ganska tom i både kropp och själ igår också så jag kanske missuppfattade något, men just siffran "449" nämnde sköterskan nu också! Men jag hoppas veterinären ringer snart och berättar och förklarar närmare om allt, får som sagt skriva ned allt.
Hon skulle ju rådslå med några kollegor sa hon igår, eftersom hon tyckte det var mycket märkligt och konstigt att min katt inte drack så mycket vatten, trots det höga värdet!

MVH.
Göran
 
Sv: Diabetes hos katt?

Det kan inte vara så att du blandar ihop fruktosaminnivån med blodsockernivån? Det låter lite så med tanke på de siffror du nämner. Upp till 320 µmol/l är normalt fruktosaminvärde för en frisk katt. Blodsockret talar man om tvåsiffrigt. Normalt för en frisk katt brukar vara 3-5 mmol/l och en katt med diabetes kan ligga tvåsiffrigt.
 
Sv: Diabetes hos katt?

Hej Sol och tack för svar igen!

Det kan nog stämma det du beskriver här ovan, det låter ju så nu när jag läser vad du skrivit i frågan, men jag var nog inte riktigt med igår kväll när veterinären ringde ang blodprovet, jag var nog och har varit hela tiden sedan i fredags ganska sjuk själv av oro, ängslan och allt man kan tänka sig..har nog varit och är fortfarande mer sjuk än min stackars katt just nu!

Men hon tyckte ändå att det var väldigt, väldigt konstigt och mysko att min katt inte drack så mycket vatten, trots de höra värdena, det gör hon fortfarande inte, inte som beskrivs i ämnet överallt.
Hon får mat (MJAU) vid 8-tiden på morronen och vid 4-5 på eftermiddagen, ingenting mellan de tiderna, mina fyra kattor äter ihop i varsin skål så ibland kan en annan katt äta mer ur en annans skål. Men "Mysan" som det nu gäller dricker inget vatten alls under denna tiden, då handlar det ändå om upp mot 16-17 timmar mellan målen på eftermiddan-morronen och mellan 8-9 timmar på dagen, alltså inte en droppe vatten under denna tid!! Jag kollar alltid deras vattenskålar på morronen och de är fortfarande helt överfulla av vatten, ser inte ut som någon av kattorna har druckit något alls, allra minst "Mysan" då som BORDE ha gjort det!
Det är detta som förvånar mig så mycket, så också veterinären.

Så mycket vatten är det väl inte i en kattskål "MJAU" på morronen och eftermiddan att det räcker för en diabetessjuk katt, lr?

Hon är för övrigt pigg och leker och tvättar sig, sover mest hela dagen, precis som dom andra kattorna, vill gärna leka med snöre och bollar, så hon verkar ju må bra och inte har ont av något i alla fall. Bättre än mig i alla fall!

Veterinären har ännu inte ringt, hon skulle ju rådfråga andra kollegor om saken, eftersom hon tyckte allt detta var märkligt, hon hade aldrig hört talas om detta tidigare, sa hon.
Vidare att vi inte skulle "förhasta oss" om något i nuläget.
Men denna väntan tar nästan död på mig..

Så frågan är om jag klarar av detta både vad gäller vården och ekonomin, eftersom jag är förtidspensionär också, jag hoppas självklart detta, om det nu visar sig verkligen vara diabetes!
Har hört att det kanske finns tabletter mot denna sjukdom, kan det stämma?
Annars är det väl insulin-sprutor som gäller förstår jag och återbesök och behandlingar?!
"Mysan" har en personlighet inte lik någon annans, det gör det hela än värre och tragiskt, vill ju så klart inte förlora henne, så jag hoppas verkligen att detta ordnar sig på något sätt!

MVH.
Göran
 
Sv: Diabetes hos katt?

Det är nu klarlagt efter urinprov att min katt verkligen har diabetes, min veterinär är inte anträffbar dock fören på tisdag så jag kan diskutera vidare om hur jag skall göra med allt, kan jag klara det ekonomiskt främst och vårda henne hemma också med allt vad det innebär, så kommer jag att göra det, vill ju gärna inte behöva avliva henne!

Jag har precis köpt Royal Canin "Diabetic diet" foder till kissen, efter att djuraffären krävde intyg från veterinär om att få köpa det(!)..så det ger jag henne nu, köpte det igår. Enligt dom på djuraffären gick det även bra att hon även åt MJAU blötmat, vilket hon fått innan också sedan ett tag nu, mina andra tre kattor äter också MJAU (men får inget av Diabetic diet-fodret).
Frågan är bara om det är bra att hon även äter MJAU och samtidigt skall äta av Diabetic diet? Menar att hon kanske blir mätt av MJAU och inte vill äta av Diabetic diet då, någon här som har erfarenhet av detta och kan råda mig?
Hon äter förstås av Diabetic diet, väger upp de dagsransoner som skall vara efter vikt osv, men kanske inte allt som vägs upp!
Jag kanske enbart bara skall ge henne av Diabetic diet-fodret istället?

Vore tacksam för svar av någon kunnig och erfaren på området!;)

MVH
Göran
 
Ang "Diabetic diet"-foder!

Det är nu klarlagt efter urinprov att min katt verkligen har diabetes, min veterinär är inte anträffbar dock fören på tisdag så jag kan diskutera vidare om hur jag skall göra med allt, kan jag klara det ekonomiskt främst och vårda henne hemma också med allt vad det innebär, så kommer jag att göra det, vill ju gärna inte behöva avliva henne!

Jag har precis köpt Royal Canin "Diabetic diet" foder till kissen, efter att djuraffären krävde intyg från veterinär om att få köpa det(!)..så det ger jag henne nu, köpte det igår. Enligt dom på djuraffären gick det även bra att hon även åt MJAU blötmat, vilket hon fått innan också sedan ett tag nu, mina andra tre kattor äter också MJAU (men får inget av Diabetic diet-fodret).
Frågan är bara om det är bra att hon även äter MJAU och samtidigt skall äta av Diabetic diet? Menar att hon kanske blir mätt av MJAU och inte vill äta av Diabetic diet då, någon här som har erfarenhet av detta och kan råda mig?
Hon äter förstås av Diabetic diet, väger upp de dagsransoner som skall vara efter vikt osv, men kanske inte allt som vägs upp!
Jag kanske enbart bara skall ge henne av Diabetic diet-fodret istället?

Vore tacksam för svar av någon kunnig och erfaren på området!:confused:

MVH
Göran
 
Sv: Diabetes hos katt?

Det gör ingenting om hon äter mer MJAU och mindre Diabetic. Tvivlar på att Diabetic är snålare på kolhydrater än MJAU. Det som brukar särskilja diabetes-foder från andra är högre proteinhalt, lägre stärkelsehalt och möjligen mer kostfibrer men är det diabetes mellitus katten har är en diet enbart på MJAU antagligen optimalt (i kombination med blodsockerkoll och insulin vid behov). Många katter behöver inte insulin alls om de bara äter MJAUs blötmat eller likvärdigt foder.
 
Sv: Diabetes hos katt?

Hej Sol och tack för det svaret!;) Ja hon äter ganska mycket av MJAU blötmaten och mindre av Diabetic diet-fodret, men jag kanske skall vänta med eller ge lite mindre av Diabetic tills jag pratat med veterinären på tisdag?!

"Mysan" ser annars ut att må bra och äter, leker med snöre, busar och vänslas lite med sin syster, kissar och bajar som vanligt, varken mer lr mindre, som vanligt tycker jag, inte dricker hon några "mängder" av vatten heller som det beskrivs om gällande diabetessjuka katter, kanske då hon ätit lite av Diabetic-fodret, men det är ju normalt.
Hon har heller inte magrat av något mer, tycker snarare det ser ut som om hon blir lite "normalare" i kroppen igen, men det kanske bara är ett önsketänkande?!;)
Hon väger idag 5,2 kg, har alltså "gått upp" 1gr..bättre det än nedåt!

MVH
Göran
 
Sv: Diabetes hos katt?

ska jag vara ärlig så TROR jag inte det kommer täckas av den nya försäkringen då undersökningen gjordes precis vid tecknandet av försäkringen... dom kommer antagligen bedöma att katten haft sjukdomen innan försäkringen tecknades.. dock vet man aldrig
 

Liknande trådar

C
Katthälsa Hej! Våran 14åriga gamla kattdam råkade för två månader sen ut för krampanfall vid kräkning, andningsproblem, avmagring och...
Svar
3
· Visningar
5 404
Senast: caerloc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp