Diabetes + häst?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Idaholm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 365
I

Idaholm

Nu vet jag att jag frågar mycket om mat men kan en häst ha diabetes? om ja hur vet men det ?? skulle vara bra att veta :)

Sv: Diabetes + häst?

Nu vet jag att jag frågar mycket om mat men kan en häst ha diabetes? om ja hur vet men det ?? skulle vara bra att veta :)

svarar här i stället för i den andra tråden

Hästar kan ha diabetes men det är ganska ovanligt. De blir ofta "bara" insulinresistenta vilket är förstadiet till diabetes 2 hos människor. Men hästar lyckas ofta kompensera dålig insulinfunktion genom att producera massor av insulin så att blodsockret sänks.

En IR häst är ofta fet och har fettdepåer speciellet i nacken och ovanför svansen men även på andra ställen. Alla IR hästar är inte feta utan en del är smala men det är inte lika vanligt.
Det går att testa detta genom blodprov.

Hur gammal är din häst? Hur ser pälsen ut? Har den haft fång?

Jag håller med dig om att äta fem ggr så mkt som de andra är lite konstigt.

Sv: Diabetes + häst?

svarar här i stället för i den andra tråden

Hästar kan ha diabetes men det är ganska ovanligt. De blir ofta "bara" insulinresistenta vilket är förstadiet till diabetes 2 hos människor. Men hästar lyckas ofta kompensera dålig insulinfunktion genom att producera massor av insulin så att blodsockret sänks.

En IR häst är ofta fet och har fettdepåer speciellet i nacken och ovanför svansen men även på andra ställen. Alla IR hästar är inte feta utan en del är smala men det är inte lika vanligt.
Det går att testa detta genom blodprov.

Hur gammal är din häst? Hur ser pälsen ut? Har den haft fång?

Jag håller med dig om att äta fem ggr så mkt som de andra är lite konstigt.

Hon är åtta och har varit i Sverige i två år. Hon har aldrig haft fång som jag vet. När hon blir smal blir inte pälsen blank på samma sätt som på sommaren och den blir ojämnt lång, särskilt på magen .
tack för svaret :)

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 030
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
747
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 878
Senast: tanten
·
Relationer Helt oväntat fick mitt unga vuxna barn diabetes typ 1. Det är inget vi har 'i familjen' så utöver att det kom som en överraskning så...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Allt om bur till bilen
  • Kattbilder #10
  • Importera från USA