Diabetes + häst?

I

Idaholm

Nu vet jag att jag frågar mycket om mat men kan en häst ha diabetes? om ja hur vet men det ?? skulle vara bra att veta :)

Sv: Diabetes + häst?

Nu vet jag att jag frågar mycket om mat men kan en häst ha diabetes? om ja hur vet men det ?? skulle vara bra att veta :)

svarar här i stället för i den andra tråden

Hästar kan ha diabetes men det är ganska ovanligt. De blir ofta "bara" insulinresistenta vilket är förstadiet till diabetes 2 hos människor. Men hästar lyckas ofta kompensera dålig insulinfunktion genom att producera massor av insulin så att blodsockret sänks.

En IR häst är ofta fet och har fettdepåer speciellet i nacken och ovanför svansen men även på andra ställen. Alla IR hästar är inte feta utan en del är smala men det är inte lika vanligt.
Det går att testa detta genom blodprov.

Hur gammal är din häst? Hur ser pälsen ut? Har den haft fång?

Jag håller med dig om att äta fem ggr så mkt som de andra är lite konstigt.

Sv: Diabetes + häst?

svarar här i stället för i den andra tråden

Hästar kan ha diabetes men det är ganska ovanligt. De blir ofta "bara" insulinresistenta vilket är förstadiet till diabetes 2 hos människor. Men hästar lyckas ofta kompensera dålig insulinfunktion genom att producera massor av insulin så att blodsockret sänks.

En IR häst är ofta fet och har fettdepåer speciellet i nacken och ovanför svansen men även på andra ställen. Alla IR hästar är inte feta utan en del är smala men det är inte lika vanligt.
Det går att testa detta genom blodprov.

Hur gammal är din häst? Hur ser pälsen ut? Har den haft fång?

Jag håller med dig om att äta fem ggr så mkt som de andra är lite konstigt.

Hon är åtta och har varit i Sverige i två år. Hon har aldrig haft fång som jag vet. När hon blir smal blir inte pälsen blank på samma sätt som på sommaren och den blir ojämnt lång, särskilt på magen .
tack för svaret :)

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
547
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix