G

geeo

Jag har mer och mer blivit förälskad i denna ras när jag tittat på bilder och fått höra om deras temperament. Jag vet att det är flera här på forumet som både äger och föder upp dess sköna aliens så jag tänkte höra om ni tror att en Devon skulle kunna passa/trivas hos mig?

Jag är borta ca 9 h/dag, jag är hemma mycket mer på helgerna då jag inte arbetar. Har bor med huskatten Helo, en föredetta hemlös, som är ca 10 månader och är ganska lättskrämd. Hon trivs bra med mig men jag får inte bära henne eller ha henne i knäet, hon har än så länge inte gillat någon annan människa än mig. Hon verkar trivas bra som ensamkatt så vitt jag kan se.

Vi bor i en trea på 77 kvadrat och Helo har tillgång till alla rum. Det enda förbjudna stället är spisen och matbordet.

Eftersom Helo är social men på sina villkor så längtar jag efter en mer social katt som vill mysa med mig i soffan och vara med när jag lagar mat och det är den bilden jag har fått av Devons, stämmer det?

Jag är lite orolig för hur Helo skulle reager på en så aktiv kattkompis, eller en annan katt överhuvudtaget. Jag vill ju inte göra någonting som orsakar att hon blir mer tillbakadragen.

Tankar? Råd?

Sv: Devon Rex

Det är ju svårt att säga, du känner din katt bäst. Hur tror du att hon kommer reagera på en annan katt? En devon är ofta väldigt social och kan nästan upplevas som påträngande, i synnerhet av en annan katt så det finns väl risk att hon tycker att en devon är för mycket. Eller så blir det tvärtom, att en devon botar skyggheten lite.

Devons vill gärna vara med överallt, hela tiden så är det en sådan katt du är ute efter kan nog devon passa dig iaf. Om det passar Helo är en annan femma.

Hur tror du att hon kommer reagera på en annan katt?

Det är just det jag är så osäker på. När det kommer någon människa hit så kan hon bli nyfiken men kommer de för nära (dvs in i samma rum) så går hon och gömmer sig. Men det är ju svårt att vet om hon reagerar så på katter också.

En devon är ofta väldigt social och kan nästan upplevas som påträngande, i synnerhet av en annan katt så det finns väl risk att hon tycker att en devon är för mycket. Eller så blir det tvärtom, att en devon botar skyggheten lite.

Devons vill gärna vara med överallt, hela tiden så är det en sådan katt du är ute efter kan nog devon passa dig iaf. Om det passar Helo är en annan femma.

Jag hoppas ju egentligen att det skulle bli så att hennes skygghet försvinner om det kommer en annan väldigt social katt in i bliden som kan "smitta av sig" lite på henne. Men tänk om hon skulle vantrivas med den nya katten, vad gör man då?

Usch, jag vet inte alls vad jag ska göra. Helos välmående går ju först man jag skulle så gärna vilja ha en till katt som då är mer social. Samtidigt säger mitt samvete att om jag ska ha en till katt borde jag ta från kattkolonin som jag tog Helo ifrån, det är ca 20-30 katter kvar där. Men då blir det ju troligtvis en till skyggis och det är ju inte det jag vill ha egentligen...

Kan inte någon bara sia i framtiden och berätta vad som passar bäst? :D

Många uppfödare har inga problem med att ta tillbaks en kattunge om det visar sig att det inte funkar med katten som fanns där innan. Jag har tagit hem en kattunge av det skälet. Det skar sig omedelbart och ägaren kunde inte få katterna att ens acceptera varandras tillvaro så det var inget snack om saken, kattungen fick komma tillbaks.

Prata med uppfödaren om läget innan så kan du säkert hitta någon som förstår och går med på att ta tillbaks kattungen om det inte funkar. Du kan dock få vara beredd på att bli av med tingingsavgiften om kattungen måste lämnas tillbaka, lite beroende på hur lång tid som har gått. Jag betalade tillbaks allt eftersom det handlade om knappt en vecka borta.

Det är ju också ett alternativ! :) Att förlora tingningsavgiften skulle ju inte vara hela världen om det inte fungerar, den risken är det "värt" för att kunna prova och se om det fungerar. Om det fungerar bra så är det ju ingen fara, och om det inte fungerar så vet jag ju det iallafall och har då säkerheten med att ingen av katterna behöver må dåligt.

Har du några tips på vad man ska titta på när man letar uppfödare/devon rex katt? Jag har redan många gånger varit inne på rasringen och tittat på uppfödares hemsidor men det är svårt att veta vad man ska titta på. Alla som jag tittat på hittills följer ju förbundens regler om ålder, vaccineringar, veterinärbesiktningar mm så på den punkten skiljer det ju inget. Av praktiska själ är det ju lättast med en uppfödare från Skåne främst för att jag inte har körkort. Fast nog skulle jag kunna tänka mig åka längre om jag hittade någon uppfödare/katt som utmärkte sig. Det enda jag vet hittilss är att jag verkar dra tills svarta katter, svartsmoke (?) tror jag det är. Men samtidigt såg jag en cremefärgad som också var helt underbar! :D

Jag skulle säga, kolla på katternsas pälsar och hud. De flesta devons har inga hudproblem men jästsvamp förekommer hos en del, främst hos dåligt pälsade katter och kan ställa till med problem. Tecken på jästsvamp är bruna avlagringar på huden (oftast i hudveck och mellan tårna) och svampen luktar lite sött, nästan som potatis.

Devons har ofta tunnare med päls bakom öronen, på halsen och magen. Det är inget konstigt.

Annars handlar det väl mycket om att hitta en uppfödare som känns vettig och som har trevliga katter som verkar friska.

En del devon rex-uppfödare HCM-testar (HCM är en hjärtsjukdom som förekommer inom alla raser, även hos huskatten) men jag skulle inte sätta det som ett krav för att uppfödaren ska vara seriös.

Det viktigaste är att du hittar en uppfödare du känner förtroende för. Gå på magkänslan är mitt råd.

Jag tycker även det Sol tar upp är viktigt, kolla på mamman och om möjligt även pappan. Hudproblem är idag inte vanligt hos devon men det existerar. Syns sällan på kattungar.

Jag hoppas verkligen att du hittar din katt och att det fungerar med din nuvarande! Det tror jag! Lycka till, bra val av ras. :D

Tack till er båda! :D

Okej, magkänslan har ju redan haft en del åsikter om uppfödare utifrån deras hemsidor. Och en del katter har jag fallit för bara efter att ha titta på dem på bilder så jag kanske ska börja med att kika närmare på dem då. Vilka tester är det uppfödare bör ha gjort, blodgruppering vet jag men är det någon mer? Och hur vanligt är HCM? Vad skulle HCM, hudproblem mm ha för konsekvenser i hur katten mår och hur jag tar hand om katten? Om jag nu skulle ha otur och välja en katt som visar sig ha detta senare.

Förresten, vad tror ni om att ta hem två katter samtidigt? Har ni (eller någon anna för den delen) någon erfarenhet? Vill ju självklart ha en Devon (och ska ha! :D) men funderar på en hemlösing till, om man tar dem samtidigt och om de är ungefär samma ålder kanske de leker mycket med varandra så att Helo kan vara mer ifred om hon skulle vilja?

FIV, FeLV och blodgruppering är väl vad de flesta testar för. HCM är en hjärtsjukdom som i värsta fall är dödlig så det är en allvarlig sjukdom om katten drabbas. Av de devon rex som testats i Sverige idag har ungefär 5% fått diagnosen HCM. Det är därikring frekvensen av HCM ligger hos de flesta raser (inklusive huskatter).

Jästsvamp kan i grava fall orsaka väldigt mycket problem i form av klåda. Det är inte heller något man botar utan håller i schack. I bästa fall med tvättlapparna MalAcetic. I något allvarligare fall måste man även bada med specialschampo, Malaseb. I värsta fall måste man behandla med läkemedel, Itrafungol.

Det är som sagt inget vanligt problem hos devon idag, men det är något man måste vara uppmärksam på. En del uppfödare kallar tyvärr jästsvampen för "smuts". Det kan vara smuts i en del fall, men så länge katten inte blivit kollad för jästsvamp och friad litar iaf inte jag på att det bara är smuts.

Blodgruppering och FiV/FeLV är väl det "grundläggande" man kollar inför parning.
HCM finns som sagt hos nästan alla raser i samma utsträckning. Vissa uppfödare scannar sina avelsdjur regelbundet och vissa gör det inte.
Det är i dagsläget inte en vanlig åkomma hos Devon.
Det finns endel att läsa om HCM hos katt, bland annat Här.

Malassezia, överväxt av jästsvamp håller man efter med speciellt schampo eller våtservetter. Det kan krävas medicinering.
Min mamma har en devon som haft dessa problem främst i tassarna. Hans problem försvann senare i livet. För honom berodde det troligen på en nedsättning i immunförsvaret som tillät svampen att få fäste på detta vis.

Edit; Såg att Sol var snabbare än mig och vi skrev i princip samma sak. :D

Senast ändrad:

Vad gäller att ta hem två katter samtidigt så skulle jag inte rekommendera det med tanke på Helo.

Okej, då är det ganska allvarliga sjukdomar. Ska se till att läsa på lite extra om dem. Tack för infon! :D

Okej, näe jag tror inte heller att det är en så bra idé men sugen är jag. Men Helos välmående går först. Jag har mailat en uppfödare som har en kull just nu, bara frågade lite grann om kullen eftersom jag blev nyfiken. Nu har hon frågat om ajg vill komma och titta på dem och informerade mig om att en eller eventuellt två av kattungarna är lediga. Dock så är det för tidigt för mig att köpa en Devon nu men jag vill ju gärna bekanta mig med rasen "live". Är det fräckt av mig att åka och titta utan att vara intresserad av dem just nu? Brukar uppfödare låta en komma och titta och lära känna katter även om man inte ska köpa en katt av dem? Vill ju inte vara oärlig, ska ju säga som det är.

Tillägg:
Har nu mailat henne om att jag inte är redo för en kattunge än. Ska ta och se om jag kan hitta några kattutställningar i Skåne, på dem bör man ju kunna titta på en hel del även om man inte får röra vid dem. :)

Senast ändrad av en moderator:

Okej, då är det ganska allvarliga sjukdomar. Ska se till att läsa på lite extra om dem. Tack för infon! :D

Okej, näe jag tror inte heller att det är en så bra idé men sugen är jag. Men Helos välmående går först. Jag har mailat en uppfödare som har en kull just nu, bara frågade lite grann om kullen eftersom jag blev nyfiken. Nu har hon frågat om ajg vill komma och titta på dem och informerade mig om att en eller eventuellt två av kattungarna är lediga. Dock så är det för tidigt för mig att köpa en Devon nu men jag vill ju gärna bekanta mig med rasen "live". Är det fräckt av mig att åka och titta utan att vara intresserad av dem just nu? Brukar uppfödare låta en komma och titta och lära känna katter även om man inte ska köpa en katt av dem? Vill ju inte vara oärlig, ska ju säga som det är.

Tillägg:
Har nu mailat henne om att jag inte är redo för en kattunge än. Ska ta och se om jag kan hitta några kattutställningar i Skåne, på dem bör man ju kunna titta på en hel del även om man inte får röra vid dem. :)

Uppfödare brukar bli jätteglada om någon vill komma och bekanta sig med rasen! Besök gärna olika uppfödare, träffa på flera olika katter.
Även på utställning kan det nog hända att du får klappa. Fråga ägaren till katterna.
Jag brukar låta folk hälsa på mina monster om katterna är lugna och på bra humör. Besökarna får en dutt handsprit i händerna. ;)

Det brukar inte vara några problem att hälsa på bara för att bekanta sig med rasen (och uppfödaren). Det anses generellt vara något positivt.;)

Uppfödare brukar bli jätteglada om någon vill komma och bekanta sig med rasen!

Det brukar inte vara några problem att hälsa på bara för att bekanta sig med rasen (och uppfödaren). Det anses generellt vara något positivt.;)

Ah, okej! :D Det var flera år sedan jag var på en utställning och då var då de flesta ägare inte så pratglada så jag tänkte att de/ni kanske får så mycket frågor mm så ni blir less. Men då ska jag inte vara rädd att störa och våga ställa frågor. Och självklart klappar jag ingen katt utan att fråga om det går bra!

Jag har tittat runt på många uppfödare och bilder på Devon för att lära mig vad jag föredrar. Jag har hittat en som jag är störtkär i! :love: Dock så är det lite för tidigt att skaffa en redan nu, Jag tror inte det blir förrän någon gång i höst eller senare.

När jag har tittat runt har jag sett att det kan skilja väldigt mycket på hur pälsen ser ut, en del ser ju ut som Sphynx! :eek: Inget ont om den rasen men Devon ska väl ändå inte vara så kortpälsade/sakna päls?

Förresten, har ni någon bra litteratur att rekommendera? Om Devon, katter i allmänhet och även kattuppfödning, sjukdomar mm. Jag har inte tänkt bli uppfödare men känner att jag ändå skulle vilja ha koll på vad det handlar om lite ytligt iaf, det känns som om att det blir lättare att ställa relevanta frågor då.

Ah, okej! :D Det var flera år sedan jag var på en utställning och då var då de flesta ägare inte så pratglada så jag tänkte att de/ni kanske får så mycket frågor mm så ni blir less. Men då ska jag inte vara rädd att störa och våga ställa frågor. Och självklart klappar jag ingen katt utan att fråga om det går bra!

Jag har tittat runt på många uppfödare och bilder på Devon för att lära mig vad jag föredrar. Jag har hittat en som jag är störtkär i! :love: Dock så är det lite för tidigt att skaffa en redan nu, Jag tror inte det blir förrän någon gång i höst eller senare.

När jag har tittat runt har jag sett att det kan skilja väldigt mycket på hur pälsen ser ut, en del ser ju ut som Sphynx! :eek: Inget ont om den rasen men Devon ska väl ändå inte vara så kortpälsade/sakna päls?

Förresten, har ni någon bra litteratur att rekommendera? Om Devon, katter i allmänhet och även kattuppfödning, sjukdomar mm. Jag har inte tänkt bli uppfödare men känner att jag ändå skulle vilja ha koll på vad det handlar om lite ytligt iaf, det känns som om att det blir lättare att ställa relevanta frågor då.

Det där med pälsen har säkert flera orsaker.

1. Dåligt pälsade linjer, dvs man har inte prioriterat bra pälsar.
2. Devon är inte så tjockpälsade i vanliga fall jämfört med ickelockiga raser. Dvs när dom fäller blir det mer synligt på en rex än på en annan ras.
3. Sen pälsning, endel rexar verkar få sin päls sent. Vissa pälsar på sig först efter nått/några år men kan då i gengäld få massor av päls i stället.

På utställning har man ofta så mycket i huvudet att man inte riktigt "hinner" vara trevlig. Jag försöker alltid visa mina katter och berätta om rasen, men har man katter som ska upp till bedömning, måste hålla koll på flera olika domare, kanske är nervös, då blir det lätt att man inte orkar med nyfikna besökare också. Ring hem eller maila. Så gott som alla uppfödare jag känner tycker det är jttebra med besökare även om det "bara" handlar om att titta på katterna. Jag ser det som seriöst att man vill se rasen i hemmiljö innan man bestämmer sig :)

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 385
Senast: Sel
·
Övr. Katt För att inte sno någon annans tråd så skapar jag en egen. Jag har äntligen fått en fast tjänst på mitt jobb, 75 % från och med...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Lager
·
Övr. Katt Jag och sambon har nästan bestämt oss 100 % att vi ska skaffa katt nu. Vi har gått i de tankarna ganska länge, men tvekat på grund av...
Svar
11
· Visningar
1 420
Senast: clusia
·
Övr. Katt Virrig rubrik, men ska försöka förklara mig. Jag och min sambo har bestämt oss för att köpa katt/er i höst. Vi bor centralt i en...
Svar
10
· Visningar
1 881
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama