Devon Rex fodervärd

K

Kajsabet

Åh, det är så spännande! Om allt går enligt planerna så kommer jag och min sambo att bli fodervärd/ar åt en liten Devon Rex hona från S*Wicked Witch, i början av augusti :D

Det ska bli så otroligt spännande och roligt att få vara med på en kant i aveln och få testa på utställningar.

Så om ni har några tips om att vara fodervärd eller om Devon Rex i allmänhet så får ni gärna dela med er :)

Sv: Devon Rex fodervärd

Detta är verkligen ett devondominerat forum! Välkommen till klubben ;)

Jag själv är inte fodervärd men Moogle är fodervärd till en av mina hanar. Finns en tråd lite längre ned, "Korven" heter den.

Lycka till med din nya vän och du vet väl att bilder är ett måste?

Det var nog så jag ens blev intresserad av devon från början. Tyckte inte alls om utseendet hos cornish, men så läste jag så mycket bra om devon och tyckte att fladdermus-utseende var otroligt fascinerande och så började jag kolla runt en massa. Helt plötsligt hittar jag en uppfödare som söker fodervärd åt en skitsnygg liten devon-tös. Vad ska man då göra? :love:

Så bara någon dag efteråt så åkte jag och min sambo dit för att klämma och känna på devons i verkligheten och vi föll direkt. Vi är förvånansvärt eniga om att vi verkligen behöver en tredje katt :)
Och med just fodervärd får man ju vara lite delaktig i avel, trots att jag själv inte kan pyssla med egen uppfödning pga tisdbrist - pluggandet tar all min lediga tid nästan. Så jag är så himla glad :D

Har spanat in tråden, vilket gör att jag längtar ännu mer, hehe. Och bilder på det lilla underverket kommer självklart. Hon har den coola färgen svartsköldpadd-smoke!

Galanthis

Idag har vi varit och hämtat lilla Galanthis (nästan 13 veckor gammal). Hon började med att fräsa åt sura Isolde, sedan lekte hon sig trött och har nu sovit en stund :love:

vadrdetta.jpg

Zimba undrar vad matte har släpat hem, Isolde sitter sur i bakgrunden..

sova.jpg

smntuta.jpg

Guuud så söt:love: Jag vill med ha en devon:mad::p aja min raggis och birma är med rätt söta, men skulle sååå gärna vilja ha en devon med

Jag ska verkligen jobba på att få fram en bra profilbild :D
Det är inte så lätt med en liten skrutt som busar, äter och sover :)

Vi var hemma med henne vid ungefär 13 och då hann vi inte riktigt få till en bra bild (vill ha utan blixt, men inomhus..). Sedan somnade jag (jobbar natt denna vecka) och hon sov brevid mig i soffan. Efter det var det bara för mig att gå till jobbet (då fick hon gosa i husses knä framför datorn). Men i morgon har vi hela dagen på oss att få till en profilbild. Så får vi se vad juryn på bukefalos säger ;) Hennes pappa är EC och hennes morföräldrar var båda EC har jag för mig.

Jo då jag känner till hennes stamtavla. :D

Lite avis på dig.. Jag har önskat mig en svartsköldpaddsmoke av min förhoppningsvis dräktiga hona nu. Håll tummarna. :D
Enda skillnaden är att jag vill ha en med vitfläck också.

Hehe, såklart du har kollat upp den ;)

Jag älskar svartsköldpaddsmoke! Jag har kollat igenom en hel del bilder på Devons och detta är min absoluta favoritfärg. Sedan finns det andra riktigt snygga färger som jag skulle kunna tänka mig att ha en dag :angel:...... Kan nog bli riktigt snyggt med vit fläck också, har inte sett någon bild på det, har du någon du kan länka till?

Igår hittade Galanthis ett riktigt varmt ställe att sova på...
sovaimattesurringning.jpg

mattes urringning.

Hon förstår inte vitsen med att sitta stilla och bli fotograferad, så den bästa profilbilden jag hittills fått till var igår natt med blixt.
profil.jpg

Blixten förstör ju färgena lite, men det får duga så länge. Ska det fotograferas i någon annan vinkel? Lite mer rakt från sidan kanske - nosen kom inte med så bra.

Helst av allt vill hon döda råttan hela dagen.
busa.jpg

dda.jpg

Och jag vill väldigt gärna ha en Birma också, hehe.

Favvorasen nummer ett vi ska ta hand om två kissar åt en kompis nästa vecka när han ska på semester det blir skojigt.

Hade hon ingen bra profil? ;)
Hon är i alla fall vår lilla goseskrutt. Vi kallar henne 'Skrutt' och hon har redan lärt sig att lystra till det :D

Profilek kunde absolut vara bättre men så är det ju ALLTID. Jag tycker det är en härlig katt du fått!

Haha, ja, kan tänka mig det. Jag är verkligen ingen expert på Devons, men jag tycker hon är härlig och det är ju det viktigaste :love:
Utvecklas inte profilen och andra kroppsdrag ett tag till, eller kan man redan vid 12-13 v se om katten är väldigt rastypisk? Jag kan som sagt inte så mycket om sådant än.

Hon kommer förmodligen att ställas ut en hel del, om det går bra och om hon är okay med det. Då får man se hur det går och vad domarna tycker.

Av intresse, hur ser en bra Devon-profil jämfört med hennes som man ser på bilden?

Jag tycker det här är jättespännande :D Ser fram emot att få följa med på utställningar och att hon troligtvis ska få kullar.

En devon utvecklas väldigt länge men som Sol säger brukar formen på pannan och stopet finnas från början sas. Om jag också får skryta lite tar jag min hona, Cleopatra som exempel. Hon har ända sedan hon var mycket liten haft en i mina ögon väldigt tilltalande profil.

Kattunge
Cleo2.jpg

Ungkatt
emma161.jpg

Ungkatt, äldre
20071027032.jpg

1 år
Bild89.jpg

(Oj, vilken bildbomb. :o )

Ah, då tror jag att jag förstår. Det är är ju verkligen skillnad på de två katterna som ni visat med bra profil och lilla Galanthis. Hon har absolut inte samma höjd på pannan som era katter, även om hon har mer än vad som syns på min dåliga bild.

Ställer ni ut era katter mycket och hur har det gått? Ibland får jag känslan av att en katt får sina titlar (i alla fall CH/PR och IC/IP) om man bara ställer ut tillräckligt ofta och länge?

Reykur: Jag älskar bildbomber - om det är bra bilder dvs :)

Ah, då tror jag att jag förstår. Det är är ju verkligen skillnad på de två katterna som ni visat med bra profil och lilla Galanthis. Hon har absolut inte samma höjd på pannan som era katter, även om hon har mer än vad som syns på min dåliga bild.

Ställer ni ut era katter mycket och hur har det gått? Ibland får jag känslan av att en katt får sina titlar (i alla fall CH/PR och IC/IP) om man bara ställer ut tillräckligt ofta och länge?

Reykur: Jag älskar bildbomber - om det är bra bilder dvs :)

Jag ställer ut när jag har något att ställa ut. Honan jag visade där uppe ställdes ut en gång och fick väldigt bra vitsord men tyvärr hade hon ett sjujävla temperament så det blev inte mer utställning för henne, ingen avel på henne heller.

Hennes mamma har jag ställt ut till IC och hon har tagit några NOM och BIV också, men hon är pensionerad från utställning nu. Tycker personligen inte att hon håller för mer än IC men jag skulle säkert kunna få upp henne till iaf GIC med lite envishet. Det är tyvärr lite så att titlar handlar mer om pengar och ihärdighet än om kvalité. Domarna är överlag riktigt dåliga på devon rex.

Det finns EC-katter som ser ut som lockiga huskatter och det säger väl egentligen allt.

Liknande trådar

H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 448
Senast: Hjalti
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 733
P
Övr. Katt Har nu fått ett erbjudande om att få hem en kattunge. Det är en vän till familjen som har en vän som har fått en kull ungar, och som...
Svar
2
· Visningar
4 242
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama